Czujniki ciśnienia TPMS
TPMS, to skrót z angielskiego Tire Pressure Monitoring System, co w tłumaczeniu oznacza system monitorujący ciśnienie w oponach. Czujniki TPMS, sprawdzają stan ciśnienia w oponach i informują poprzez komunikaty i kontrolki o wszelkich nieprawidłowościach.
Równomierne ciśnienie w oponach, ma szczególny wpływ w sytuacjach awaryjnego hamowania czy gwałtownego manewru. Wpływa to również na komfort jazdy. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach, również powoduje duży dyskomfort, natomiast zbyt niskie ciśnienie, negatywnie wpływa na spalanie. Poza tym, we wszystkich trzech przypadkach, opony mogą zużywać się nierównomiernie i znacznie szybciej, niż powinny.
Czujniki TPMS, zostały wprowadzone aby uniknąć właśnie takich sytuacji. Niewielu kierowców, jest w stanie wyczuć po zachowaniu samochodu, czy ciśnienie jest odpowiednie, a mało kto ma nawyk regularnego sprawdzania go ręcznie. Jakie są rodzaje TPMS? Jak działają poszczególne z nich? Jakie są zalety posiadania czujników?
Koszt zakupu czujnika ciśnienia to ok. 100-180 zł/szt.
Chcesz kupić czujniki ciśnienia do swojego auta?
Skontaktuj się z nami i przedstawimy Ci ofertę. Pracujemy intensywnie nad dodaniem konkretnych czujników ciśnienia do oferty sklepu. Prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości :)
Dostawa GRATIS
wszystkie formy płatności
Ocena sklepu Voida.pl w Google
4,3/5
TAX FREE
zwrot VAT dla podróżnych
14 dni na zwrot
bez podania przyczyny
Rodzaje czujników ciśnienia TPMS i ich działanie
Aby opisać działanie czujnika TPMS, należy określić jego rodzaj. Obecnie w samochodach montuje się dwa rodzaje:
czujnik ciśnienia TPMS bezpośredni (aktywny)
czujnik ciśnienia TPMS pośredni (pasywny)
Jak działają poszczególne z nich?
Bezpośredni system TPMS
System bezpośredni (aktywny), charakteryzuje się:
własnym zasilaniem
nadajnikami radiowymi
czujnikami ciśnienia
umiejscowieniem obok zaworów powietrza w oponie
Bezpośredni system, przesyła więc dokładne informacje do komputera pokładowego o wartościach ciśnienia w poszczególnych kołach. Jest to bardzo precyzyjne rozwiązanie, które do prawidłowego działania, wymaga restartu systemu po każdej zmianie opon. Nie jest to niestety takie proste i w celu przeprogramowania czujników, należy udać się do specjalisty. Bezpośredni system TPMS, znajdziemy jedynie w nowszych samochodach. Jak rozpoznać czy jest on w naszym samochodzie? Na desce rozdzielczej, pojawią się symbole wszystkich kół i dokładna wartość ciśnienia, w każdym z nich. W przypadku systemu pośredniego, o nieprawidłowościach informują nas jedynie kontrolki.
Pośredni system TPMS
W przypadku pośredniego (pasywnego) systemu TPMS, sprawa wygląda zupełnie inaczej. Nie posiada on bowiem czujników ciśnienia, a jedynie opiera się na działaniu układów ABS (przeciwblokujący układ hamulcowy) i ESP (układ stabilizujący samochód). Jak to działa?
Układy ABS i ESP, na bieżąco przekazują informację do komputera, o liczbie obrotów każdego koła. Jeśli w kole jest zbyt niskie ciśnienie - jego średnica zmniejsza się, co przekłada się na większą ilość obrotów. W przypadku ciśnienia zbyt wysokiego, sytuacja wygląda odwrotnie - im większe ciśnienie, tym większa średnica, co daje mniejszą ilość obrotów. Pośredni system TPMS, dzięki uzyskiwanym informacjom od wyżej wymienionych układów, zauważa różnicę po jakimś czasie i informuje o tym poprzez wyświetlenie kontrolki.
Mimo, że system pośredni jest mniej precyzyjny, jest dla kierowców bardziej przyjazny. Nie wymaga on regularnego programowania, a także nie posiada czujników, co redukuje ewentualne koszty naprawy.
Niezależnie od tego, jaki rodzaj systemu TPMS posiadamy, pamiętajmy, że to elektroniczny system, któremu nie można bezgranicznie ufać. Warto więc wyposażyć się w klasyczny ciśnieniomierz i regularnie badać ciśnienie w każdym z kół.
Zalety czujników TPMS
Posiadanie systemu TPMS, wiąże się z licznymi korzyściami. Pomagając utrzymać prawidłowe ciśnienie w oponach wpływa na:
zwiększenie bezpieczeństwa
zmniejszenie zużycia opon
skrócenie drogi hamowania
mniejsze zużycie paliwa
komfort kierowcy i pasażerów
Wady poszczególnych systemów TPMS
Zarówno system pośredni jak i bezpośredni ma swoje wady.
W przypadku systemu pasywnego, największą wadą jest uzależnienie od pozostałych systemów. Jeśli układ ABS czy ESP przestaną działać, przestanie działać również system TPMS. Kolejna wada, to znacznie mniejsza dokładność, bowiem wszelkie nieprawidłowości opisane są tylko kontrolką.
System bezpośredni jest znacznie bardziej precyzyjny, jednak wiąże się z koniecznością częstszych serwisów. Czujniki umieszczone w kole, są znacznie bardziej podatne na uszkodzenia, a ich wymiana nie należy do najprostszych. Kolejną wadą jest fakt, iż po każdej wymianie koła czy czujnika, konieczne jest przeprogramowanie systemu TPMS. W tym celu również trzeba udać się do specjalisty. Koszty utrzymania systemu aktywnego, są więc znacznie wyższe niż systemu pośredniego.
Który system TPMS lepszy?
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który z systemów TPMS jest lepszy.
Jeśli chodzi o precyzje i przesyłane dane do komputera, wiadomym jest, że system bezpośredni jest w tym znacznie lepszy. Dzięki niemu, dostajemy informacje o dokładnych wartościach, w każdym z kół. Koszt eksploatacji systemu bezpośredniego, jest niestety bardzo wysoki, w porównaniu do systemu pośredniego.
System pośredni, to jedynie imitacja TPMS, a więc na szczególną precyzję i dokładne wartości nie mamy co liczyć. Jego prostota i bezawaryjność, są niewątpliwą zaletą, jednak w przypadku uszkodzenia, któregoś z układów (ABS lub ESP), system ten przestaje działać. Koszt eksploatacji systemu pośredniego jest praktycznie zerowy - chyba że dojdzie do całkowitego uszkodzenia układu.
Systemy TPMS, znacznie ułatwiają życie kierowców i pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo na drogach. Nie są to jednak systemy nieomylne, więc nawet w przypadku najlepszych systemów bezpośrednich, należy zachować zdrowy rozsądek i regularnie badać ciśnienie powietrza w kołach. Prawidłowe ciśnienie w oponach, to zupełna podstawa, która pozwoli nam na zwiększenie bezpieczeństwa, komfortu i ekonomii.