Oznaczenia opon – jak czytać oznaczenia na oponach?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.01.2021, aktualizacja 19.04.2022

Oznaczenia opon umieszczone na ścianie bocznej są podstawowym źródłem informacji na temat danego modelu, dlatego warto dowiedzieć się, co dokładnie oznaczają. Wiedza ta może się przydać szczególnie podczas zakupu nowego ogumienia. Choć tajemnicze kombinacje cyfr i liter na oponie wydają się na pierwszy rzut oka dość zagmatwane, to ich rozszyfrowanie nie jest tak skomplikowane, a z naszą pomocą dowiesz się jak je interpretować.

A właściwie, dlaczego warto rozeznać się w temacie oznakowania opon? Przede wszystkim chodzi o właściwy dobór opon do pojazdu, a takie informacje jak prawidłowy rozmiar czy odpowiednie indeksy nośności i prędkości są w tym celu niezbędne. Poza tym dzięki znajomości skrótów i symboli na boku opony możemy dowiedzieć się między innymi, jak sprawdzić rok produkcji opony, a także jak rozszyfrować oznaczenia opon zimowych.

Na co trzeba zwrócić uwagę odczytując oznaczenia na oponach?

Poprawna interpretacja oznaczeń opon to przydatna umiejętność, dzięki której będziemy w stanie dobrać odpowiednie opony do naszego samochodu. Ma to ogromne znaczenie dla naszego bezpieczeństwa, ale również dla prawidłowej funkcjonalności pojazdu. Pamiętajmy jednak, że nie każdy producent stosuje ten sam system oznaczeń i nie ma w tym zakresie jednolitych regulacji. Dotyczy to między innymi określeń rantu ochronnego felgi czy systemu run flat. Dlatego czasem trzeba dogłębniej zweryfikować, co dany skrót oznacza. Należy też pamiętać, że różne oznaczenia mogą znajdować się po obu stronach opony, nie tylko na jednej. Jest tak w przypadku np. DOT-u, czyli roku produkcji opony (więcej na ten temat niżej).

Najważniejsze oznaczenia na ścianie opony – objaśnienia

  1. Producent + model
  2. Rozmiar opon
    1. Szerokość opony
    2. Wysokość profilu opony
    3. Rodzaj budowy opony
    4. Średnica felgi
  3. Indeksy
    1. Indeks nośności (Load Index - LI)
    2. Indeks prędkości (Speed Index - SI)
  4. Oznaczenia na oponach zimowych i całorocznych
    1. Symbol alpejski / 3PMSF
    2. M+S
  5. Numer DOT
  6. Informacje odnośnie montażu
    1. Inside/ Outside
    2. Rotation / Direction + strzałka
  7. Wzmocnienie
    1. XL – Extra Load
    2. C (Commercial)
  8. Opona typu Run Flat
  9. Rant ochronny felgi
  10. Opona bezdętkowa – Tubeless (TL)
  11. Certyfikat E / Homologacja
  12. Homologacja / Opony homologowane
  13. Wskaźnik TWI
  14. Maksymalne ciśnienie
  15. Kolorowe paski / kropki
  16. Typy napisów na oponach terenowych, 4x4
  17. Pozostałe oznaczenia
Rozmiar opon

Rozmiar opon

1. Producent + model

To podstawowe dane znajdujące się na każdej oponie, które informują o tym, kto ją wyprodukował i jaka jest jej nazwa handlowa. Identyfikacja producenta pozwala określić, do jakiego segmentu i grupy cenowej należy dana opona.

2. Rozmiar opon

Jedną z najważniejszych informacji umieszczonych na ścianie bocznej opony jest oczywiście jej rozmiar. Każdy standardowy rozmiar opony samochodowej składa się z ciągu cyfrowo-literowego, np. 225/50 R17 98 V, a poszczególne parametry informują nie tylko o faktycznych wymiarach opony, ale także o jej budowie i typie.

Znajomość poszczególnych parametrów ułatwi dopasowanie odpowiedniego ogumienia do danego typu pojazdu, co zapewni optymalny poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także umożliwi jego prawidłową eksploatację. Poza ścianą boczną opony pasujący rozmiar znaleźć można również między innymi w instrukcji pojazdu, na klapce wlewu do paliwa  oraz na wewnętrznej części drzwi po stronie kierowcy. Trudności z interpretacją poszczególnych parametrów rozmiaru opon wynikają z zastosowania mieszanych systemów metrycznych (milimetry oraz cale), a także dość rozbieżnych danych, jak szerokość opony czy współczynnik wysokości wyrażony w procentach.

a) Szerokość opony

Pierwsza liczba wybita na ścianie bocznej oznacza szerokość opony, czyli odległość mierzona od boku do boku. Podana jest ona w milimetrach i w naszym przykładowym rozmiarze wynosi 225 mm. W przypadku opon samochodowych szerokości przekroju poprzecznego mieszczą się w zakresie od 125 mm do ok. 335 mm i zwiększają się co 10 mm (np. 195, 205, 215,itd.). Co istotne, faktyczna szerokość opony może nieznacznie różnić się od wartości nominalnej, gdyż jest ona zależna od szerokości obręczy, na której jest zamontowana.

b) Wysokość profilu opony

Znajdująca się po ukośniku wartość wskazuje na procentowy stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. W wymienionym przykładzie 50 oznacza, że ​​wysokość opony wynosi  50% jej szerokości (225 mm), czyli 112,5 mm. Im większy profil, tym wyższa ściana boczna opony i odwrotnie. Istnieją jeszcze starsze oznaczenia rozmiarów opon, w których brakuje wysokości profilu, np. 155 R13. Wówczas wartość ta wynosi zawsze 80.

c) Rodzaj budowy opony

Litera R to skrót wskazujący na budowę radialną, czyli najpopularniejszy typ opony. Jest to konstrukcja oparta na promieniowo ułożonych niciach osnowy - szkieletu nośnego opony. Wcześniej powszechne były opony diagonalne, oznaczone literą D lub myślnikiem „-”, które dziś można stosować tylko w samochodach zabytkowych.

d) Średnica  felgi

Na czwartym miejscu w rozmiarze opony znajduje się informacja o średnicy felgi w calach. Jest ona mierzona promieniowo od jednego do drugiego rantu obręczy. Najczęstsze wymiary mieszczą się od 10 do 20 cali.

3. Indeksy

a) Indeks nośności (Load Index -LI)

Z informacji na ścianie bocznej można odczytać także, jaka jest nośność opony. Jest to bardzo istotny parametr, który wskazuje ile wynosi maksymalne obciążenie każdej opony poruszając się z dopuszczoną przez producenta maksymalną prędkością. Indeks ten sam w sobie nie jest miarą,  a jedynie numerem identyfikacyjnym, który można odczytać za pomocą tabeli indeksów nośności. W naszym przykładowym rozmiarze wartość ta wynosi 98, co oznacza, że każda opona wytrzyma max. ciężar o masie 750 kg.

W przypadku tego parametru bardzo ważne jest, aby przestrzegać zaleceń producenta, gdyż nieodpowiedni dobór indeksów może negatywnie wpłynąć na nasze bezpieczeństwo. Prawidłowe wartości znajdziemy zawsze w instrukcji pojazdu, przy czym należy pamiętać, że nie można zamontować indeksu nośności niższego, niż zalecony przez producenta. Natomiast dozwolone jest stosowanie wyższych indeksów.

b) Indeks prędkości (Speed Index - SI)

W parze z indeksem nośności stoi zawsze indeks prędkości, który znajduje się na ostatnim miejscu w rozmiarze opony. Parametr ten przedstawiany jest za pomocą liter, którym przypisane są odpowiednie prędkości maksymalne, z jakimi może się poruszać auto wyposażone w te opony. W naszym przykładzie litera V oznacza, że maksymalna prędkość  dla danej opony wynosi do 270 km/h.

Informację o odpowiednim indeksie prędkości można również znaleźć w dokumentach pojazdu i należy trzymać się wartości rekomendowanych przez producenta. Istnieje jednak wyjątek od tej reguły i odnosi się wyłącznie do opon zimowych, w których dozwolone jest zastosowywanie niższego o jedną wartość indeksu prędkości, niż zaleca producent.

Oznaczeniami związanymi z indeksem prędkości są także VR lub ZR, które można jeszcze spotkać w dokumentach starszych, szybkich pojazdów. W tym przypadku VR odpowiada prędkości powyżej 210 km/h, a  ZR powyżej 240 km/h. Te indeksy nie są jednak zgodne z obowiązującymi normami i nie są już stosowane.

Oznaczenia opon zimowych

Oznaczenia opon zimowych

4. Oznaczenia opon zimowych

a) Symbol alpejski / 3PMSF

Grafika przedstawiająca śnieżynkę wewnątrz trójwierzchołkowej góry ( z ang. Three Peak Mountain Snow Flake, w skrócie 3PMSF) została wprowadzona w 2012 roku na mocy regulacji Unii Europejskiej i ONZ.  Wyłącznie to oznaczenie potwierdza, że opona posiada faktyczne właściwości do jazdy w zimowych warunkach. Jego otrzymanie zależne jest od zaliczenia rygorystycznych testów, sprawdzających zachowanie opony m.in. na śniegu, lodzie czy mokrym podłożu. Symbol alpejski umieszczany jest nie tylko na oponach zimowych, ale również na całorocznych.

b) M+S

Wbrew powszechnym opiniom nie jest to oznaczenie potwierdzające, że mamy do czynienia z oponą zimową. Skrót M+S pochodzi z języka angielskiego i oznacza Mud+Snow, czyli błoto i śnieg. Jeśli widnieje on na boku opony, to wskazuje jedynie, że jej bieżnik został zoptymalizowany pod kątem przyczepności na błotnistej czy ośnieżonej drodze i w takich warunkach wyróżnia się większą skutecznością niż opona letnia. Oznaczenie to pojawia się na ogumieniu wielosezonowym, ale również tym dedykowanym do jazdy w terenie oraz na rynek amerykański. Jednak jego nadanie nie wymaga przejścia żadnych testów weryfikujących posiadanie odpowiednich właściwości. Dlatego jedynym oficjalnym oznaczeniem gwarantującym maksymalną efektywność w zimowych warunkach są opony, które obok skrótu M+S posiadają także symbol alpejski.

Numer DOT na oponie

Numer DOT na oponie

5. Numer DOT  

DOT to rozwinięcie skrótu Department of Transportation potwierdzającego, że dana opona spełnia normy bezpieczeństwa zgodne z wymogami amerykańskiego Departamentu Transportu. Numer DOT to 12-znakowy kod referencyjny opony informujący m.in. z jakiej fabryki pochodzi oraz kiedy została wyprodukowana. Datę produkcji można rozszyfrować za pomocą czterech ostatnich cyfr kodu, np. 1917, czyli 19 tydzień 2017 roku. Jeśli natomiast opona została wyprodukowana przed rokiem 2000, to data jej produkcji składać się będzie z 3 cyfr.

Identyfikacja daty produkcji może czasem sprawiać kierowcom trudności, gdyż kod DOT często wybity jest po obu stronach ściany bocznej, ale niekoniecznie na każdej w całości. Jeśli zatem nie znajdujemy na oponie tych 4 najważniejszych cyfr w numerze DOT odpowiadającym dacie produkcji, sprawdźmy koniecznie po drugiej stronie.

6. Informacje odnośnie montażu

a) Inside / Outside

Oznaczenia te znaleźć można na oponach z charakterystycznym profilem asymetrycznym i przekazują informację odnośnie sposobu ich montażu. Jeśli na boku widnieje ,,Inside” to znaczy, że ta strona opony powinna być zamontowana „do wnętrza”,  czyli „do środka” pojazdu. Adekwatnie określenie „Outside” wskazuje, że  należy tak zamontować oponę na feldze, by bok z tym napisem był widoczny „od zewnątrz”.

Umieszczenie tych napisów na ścianie opon asymetrycznych jest bardzo istotne, gdyż dzięki nim możliwy jest ich prawidłowy montaż. Należy też bezwzględnie przestrzegać tych instrukcji montażowych, gdyż pomyłka może mieć fatalne skutki dla naszego bezpieczeństwa.

b) Rotation / Direction + strzałka

Na oponach z bieżnikiem kierunkowym znajduje się także specjalne oznaczenie wskazujące kierunek obrotu opony. Na jej ścianie bocznej wytłoczony jest wówczas napis „Rotation” lub „Direction”, któremu towarzyszy strzałka. Jest ona również ważną wskazówką podczas montażu opony i musi być zawsze skierowana w kierunku jazdy.

Opona wzmocniona

Opona wzmocniona

7. Wzmocnienie

a) XL – Extra Load

Oznaczenie XL widnieje na oponach o wzmocnionej konstrukcji i szczególnie dużej nośności (np. do samochodów dostawczych, minibusów czy pojazdów terenowych). Opony te zostały tak zaprojektowane, aby wytrzymać szczególnie duże obciążenia, wbrew pozorom nie oznacza to, że są one bardziej odporne na wszelkie uszkodzenia zewnętrzne. Ogumienie z takim oznaczeniem charakteryzuje się dużą nośnością i wyższym ciśnieniem.

Inne oznaczenia: „Reinforced”, „Reinf”, „RFD”, „RF” lub „EXL”

b) C (Commercial)

Jeśli na boku opony widnieje literka C, to wówczas jest to opona dedykowana do aut dostawczych. Ogumienie do tego typu pojazdów charakteryzuje się wyższą nośnością, ale za to niższym indeksem prędkości.

Przykładowy rozmiar opon dostawczej to np.  195/70 R15 C 104/102 R, gdzie mamy do czynienia z układem bliźniaczym i dlatego w zapisie tym widnieją dwie wartości indeksu nośności. Jednak oponę taką można zamontować także do auta z pojedynczymi kołami i wówczas kluczowa jest wartość pierwszego indeksu, czyli 104 (dla „bliźniaków” natomiast indeks na drugiej pozycji, czyli 102).

W przypadku opon dostawczych spotkać można również na końcu jej rozmiaru inne oznaczenie określające jej nośność: 6 PR lub 8 PR. Skrót ten z angielskiego oznacza Ply Rating i wskazuje na ilość warstw karkasu.

Opona RunFlat

Opona RunFlat

8. Opona typu Run Flat

Są to opony wyróżniające się specjalną konstrukcją wewnętrzną, która pozwala na kontynuowanie jazdy nawet w przypadku nagłej utraty ciśnienia w oponie. Jest to możliwe dzięki wzmocnionej ścianie bocznej, która jest bardziej wytrzymała i zapobiega spłaszczaniu opony i jej zsuwaniu z felgi. Ważne przy tym jest, aby dostosować prędkość i styl jazdy do sytuacji awaryjnej. Z oponą typu run flat można przejechać do 80 kilometrów z prędkością max. 80 km/h, w zależności od trasy i obciążenia pojazdu. W większości przypadków bez problemu damy radę dojechać na przykład do najbliższego warsztatu.

Każdy producent może sam zdecydować, jakiego skrótu użyć w przypadku opon z właściwościami run-flat. Najpopularniejsze z nich to:

  • DSST – Dunlop Self-Supporting Technology: Dunlop
  • EMT – Extended Mobility Tyre: Goodyear
  • HRS – Hankook Run Flat System: Hankook
  • PAX – zero ciśnieniowa opona Michelin
  • RFT – Run Flat Tire: Bridgestone, Firestone
  • ROF – RunOnFlat: Goodyear: Dunlop
  • RSC - Run Flat System Component: BMW
  • SSR – Self Supporting Runflat: Continental
  • SSRF – Self-Supporting Run Flat: Pirelli
  • XRP – eXtended Run-Flat Performance: Kumho
  • ZP – Zero Pressure: Michelin

9. Rant ochronny felgi

Zazwyczaj występuje on w oponach o niskim profilu w postaci specjalnego, gumowego zgrubienia w pobliżu stopki. Pełni on funkcję ochronną felgi przed wszelkimi uszkodzeniami czy urazami zewnętrznymi na skutek najechania na krawężnik, czy wjechania w dziurę.

Również w tym przypadku producenci stosują różne oznaczenia informujące o ochraniaczu obręczy. Jednak zdarza się, że niektóre modele nie mają żadnych informacji na boku opony, mimo iż zostały wyposażone w dodatkową osłoną felgi, dotyczy to głównie firm Michelin i Bridgestone.

Poniżej znajdują się najczęściej spotykane skróty rantu ochronnego:

  • MFS - Maximum Flange Shield: Dunlop
  • FR - Felgenrippe: Continental
  • RFP - Fringe Protector: Goodyear
  • FP – Fringe Protector: Goodyear
  • FSL – Felgenschutzleiste

10. Opona bezdętkowa – Tubeless (TL)

Obecność oznaczenia TL na ścianie bocznej wskazuje na typ opony bezdętkowej, które obecnie są powszechnie stosowane. Ich specjalna konstrukcja ogranicza znacznie ryzyko nagłego przebicia opony, a nawet jeśli to się stanie, to dzięki wbudowanym zabezpieczeniom tracą one tylko powoli ciśnienie i są dużo bezpieczniejsze niż opony z dętką (tube type / TT).

11. Certyfikat E / Homologacja

Wybita na ścianie bocznej litera E wraz z towarzyszącą jej liczbą umieszczone w okręgu lub prostokącie wskazują, że opona jest zgodna z europejskimi normami i dlatego może być dopuszczona do sprzedaży i użytku na terenie Europy. Każda liczba przypisana jest do konkretnego kraju, który zatwierdził homologację danej opony, np. E20 – Polska, E1 – Niemcy czy E19 – Rumunia. Jeśli na boku opony nie widnieje znak certyfikacji, użytkowanie takiej opony jest niedozwolone, z wyjątkiem wyścigów czy celów eksportowych.

Homologacja M01 - Mercedes

Homologacja M01 - Mercedes

12. Homologacja / Opony homologowane

Chodzi o ogumienie specjalnie zaprojektowane pod daną markę lub model auta, zazwyczaj z klasy premium. Producenci samochodowi zawierają umowy z producentami oponiarskimi, by stworzyć idealną oponę dla danego modelu auta. W tym celu precyzyjnie zaprojektowany bieżnik czy odpowiednio dobrana mieszanka gumowa mają na celu zmaksymalizowanie osiągów zarówno auta jak i opony. Często opony homologowane są określane mianem OE – Original Equipment, czyli ogumienia znajdującego się na fabrycznym wyposażeniu auta.

Opony dedykowane dla konkretnego modelu samochodu są oznaczone na ścianie bocznej odpowiednim skrótem lub symbolem. Poniżej znajdują się najpopularniejsze homologacje:

  • Audi: AO, AO1, AOE, RO1, RO1 MO, RO2
  • Chrysler: C1
  • Dacia: DA
  • Ferrari: F, K1, K2
  • Ford: FO, FO2
  • Jaguar: J, JRS
  • Lamborghini: L
  • Maserati: MGT
  • McLaren: MC, MC1
  • Mercedes-Benz: MOE, MO, MO1, MO MB1
  • Porsche: N, N0, N1, N2, N3, N4
  • Renault: RE
  • Volkswagen: VW

13. Wskaźnik TWI

3-literowy skrót TWI to rozwinięcie angielskiej nazwy Treadwear Indicator, czyli wskaźnik zużycia bieżnika. Znajduje on się w 6 miejscach na profilu opony w postaci małych wypustek między rowkami. Punkty te oznaczone są zwykle literami TWI lub innym symbolem producenta. Gdy bieżnik dotrze do tych wypustek, oznacza to, że opony należy niezwłocznie wymienić, ponieważ osiągnięta zostanie wówczas minimalna głębokość bieżnika wynosząca 1,6 milimetra. Dla zachowania optymalnych właściwości opony zalecane jest jednak, aby zdecydować się na wymianę ogumienia przy głębokości bieżnika wynoszącej 3-4 mm.

14. Maksymalne ciśnienie

Max Inflation lub MAX to oznaczenia, które także mogą znajdować się na boku opony. Dzięki nim dowiemy się jaka jest maksymalna dopuszczalna wartość ciśnienia w oponie. Wyrażana jest ona w jednostkach PSI lub kPa. Warto jednak pamiętać, że nie jest ono tożsame z zalecanym ciśnienie w oponach.

15. Kolorowe paski / kropki

Istotne informacje na ścianach bocznych opon przedstawiane są zwykle w formie skrótów literowych, liczbowych czy symboli, ale również w postaci różnokolorowych pasków i kropek. Mają one znaczenie głównie dla wulkanizatorów i osób pracujących w danej fabryce, lecz raczej znikome dla użytkowników. Może się zdarzyć, że otrzymamy opony z różnymi kolorami kropek czy pasków lub nawet bez, ale jest to zupełnie normalne.

a) Kropki

Kropki mogą występować w różnych kolorach, żółtym, czerwonym, zielonym i białym. Jednakże nie ma ustalonych żadnych, jednolitych normy czy zasad określających, co dany kolor powinien oznaczać. Dlatego każdy producent może stosować kolory kropek według własnych upodobań. Najczęściej jednak przekazują one informacje istotne dla wulkanizatora ułatwiające wyważenie i montaż danej opony. Biała kropka oznacza często przejście kontroli jakości.

b) Paski

Na bieżniku opony spotkać można także kolorowe paski biegnące po całym jej obwodzie. Stosowane są one głównie w celach produkcyjnych i logistyczno-magazynowych. Tak, jak w przypadku kropek nie istnieją określone zasady narzucające producentom używanie konkretnego koloru pasków. W miarę użytkowania paski się zacierają i nie są widoczne.

Białe napisy z niebieską farbą

Białe napisy z niebieską farbą

16. Typy napisów na oponach terenowych i 4x4

Opony terenowe występują również w wersji z czarnymi lub białymi napisami na ścianie bocznej, które pełnią funkcję estetyczną. Warto jednak pamiętać, że białe napisy znajdują się tylko po jednej stronie opony i często pokryte są niebieską farbą ochronną, która jest zmywalna. Osoby poszukujące opon terenowych z napisami powinny wiedzieć też, że czasem dany model dostępny jest tylko z napisami w jednym kolorze i nie ma możliwości jego wyboru.

Poniżej najczęściej spotykane skróty informujące o kolorze napisów na boku opony:

  • BSW: Black Sidewall - czarne napisy
  • RBL:  Recessed Black Lettering  - czarne, wklęsłe litery na bokach opony
  • OWL:  Outlined White Leterring  - białe litery na bokach opony
  • BLT: Raised Black Letters  - czarne, wypukłe litery

17. Pozostałe oznaczenia opon

CP – CamPing, opona dla przyczep kempingowych

LT – Light Truck, opona przeznaczona dla pojazdów z napędem 4x4 i lekkich ciężarówek

RETREAD – opona bieżnikowana

POR - Professional Off Road, opona dedykowana do jazdy terenowej


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.02.2024

Na samym początku należy sobie zadać dwa podstawowe pytania - czym tak właściwie są opony DEMO i czemu omawiane rozwiązania zyskują na popularności? Co trzeba o nich wiedzieć oraz jakie są ich najmocniejsze strony? Jeśli ktoś szuka dla siebie opon z segmentu premium w rozsądnej cenie, będzie to dla niego jedna z najkorzystniejszych propozycji na rynku.

przeczytaj pełen tekst »
Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Utworzony przez Voida.pl - dnia 04.09.2023

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z jazdą, dobrze dobrana opona zimowa może sprawić, że podróż stanie się bezpieczna i komfortowa nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Dlatego też dzisiaj pragniemy przedstawić Państwu najnowsze opony na sezon zimowy 2024, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić nie tylko doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie, ale również długą żywotność i wydajność.

przeczytaj pełen tekst »
Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Utworzony przez Voida.pl - dnia 20.07.2023

Patrząc na niektóre modele felg, na ich ułożenie ramion, możemy wywnioskować, iż istnieją one w wersji na lewą i stronę auta. Często jednak jest to mylne wrażenie i takich obręczy na rynku jest znikoma ilość. Zdarzają się jednak wyjątki i są producenci felg, którzy posiadają w ofercie koła na lewą i prawą stronę auta.

przeczytaj pełen tekst »
Polecane opony do aut elektrycznych

Polecane opony do aut elektrycznych

Utworzony przez Voida.pl - dnia 19.07.2023

Na ulicach coraz częściej widujemy auta elektryczne. Na pierwszy rzut oka nie różnią się od tradycyjnych aut spalinowych. Są użytkowane na takich samych czarnych oponach jak pozostałe auta. Czy jednak są jakieś różnice? Oto kilka wyróżników charakteryzujących gamę opon specjalnie stworzonych do samochodów bateryjnych.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow

Zadzwoń do Sklepu Internetowego Voida.pl