Opony motocyklowe

Opony motocyklowe są specyficznym gatunkiem ogumienia, które wymaga bardzo precyzyjnego i indywidualnego podejścia w procesie produkcyjnym. Opony muszą być wysoce przyczepne, muszą bardzo precyzyjnie przenosić ruchy kierownicy na drogę przy jednoczesnym dobrym tłumieniu drgań i nierówności. Producenci, którzy zdecydowali się na produkcję opon skierowaną do różnych rodzajów motocykli wykorzystują bardzo zaawansowane technologie i dobrej klasy materiały.

Motocykliści pokonują wiele kilometrów w okresach letnich bardzo często również w deszczu. W ślad za tym opony muszą być odporne na ścieranie oraz posiadać odpowiedni wzór bieżnika, który dobrze odprowadzi wodę ale nie będzie wytwarzał zbyt wysokich oporów toczenia. Wybór opony motocyklowej może wpłynąć na parametry jakie osiąga motocykl, dlatego też wybór odpowiedniej opony jest niezwykle ważny. W sklepie internetowym Voida.pl dzięki posiadanej wiedzy w tym zakresie doradzimy wybór najlepszej opony do wybranego typu motocykla.

Wybierz rozmiar opon motocyklowych

Najpopularniejsze rozmiary opon motocyklowych

dostawa gratis

Dostawa GRATIS

wszystkie formy płatności

Ocena sklepu Voida.pl w Google

4,3/5

tax free - zwrot VAT dla podróżnych

TAX FREE

zwrot VAT dla podróżnych

dostawa gratis

14 dni na zwrot

bez podania przyczyny

Najpopularniejsze modele opon motocyklowych

Opony motocyklowe: najbardziej wartościowe opinie

Opinie pochodzą od klientów, którzy nabyli produkt i go używali. Opinie są zbierane, weryfikowane i publikowane zgodnie z regulaminem.

Różnorodność opon motocyklowych

W segmencie opon motocyklowych są typy motocykli posiadających ten sam rozmiar na przednim i tylnym kole oraz takie, w których przednia opona i tylna ma inny rozmiar. Zalecamy stosować przez cały okres eksploatacji motocykla ten sam – fabryczny – rozmiar opon. Podział w oponach motocyklowych na przednie i tylne nie jest oczywiście przypadkowy, ponieważ różni się zadanie jednej i drugiej opony. Po pierwsze opona przednia i tylna może być i często jest, wykonana z innej mieszanki. Po drugie zadanie przedniej jest inne niż tylnej.

Przednia opona motocyklowa wytrzymuje duże obciążenie podczas hamowania zaś tylna opona motocyklowa przenosi napęd z silnika. Opony przednie są oznaczone bardzo często przed angielskie słowo „front” a tylne jako „rear” lub są użyte skróty odpowiednio F i R. Z uwagi na rodzaj budowy wewnętrznej w oponach motocyklowych spotkać można rózne oznaczenie w rozmiarze. Znak "-" przed średnicą oznacza diagolaną budowę opony, którą można spotkać np. w oponach do skuterów. Znak "B" mówi o oponie diagolanej wzmocnionej dodatkowym opasaniem. Litera "R" wskazuje na oponę radialną, mocą i sztywną np. do motocykli sportowych.

Opona motocyklowa - najważniejsze bezpieczeństwo

Motocykliści z uwagi na posiadane dwa koła, a nie cztery jak w samochodach powinni olbrzymi nacisk podczas sezonu kłaść na utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponach i dość często je kontrolować (zaleca się raz w tygodniu). Ciśnienie w oponach do motocykla może być w dwóch sytuacjach błędne. Kiedy ciśnienie jest za niskie pokonanie zakrętu jest trudniejsze oraz niewątpliwie motocykl może dawać oznaki bardzo niepewnego toru jazdy co w skrajnej sytuacji może zakończyć się upadkiem. Kolejnymi minusami takiej sytuacji jest szybsze zużycie opony i wpływ na wzrost oporów toczenia a tym samym spalanego paliwa. Druga skrajność to zawyżone ciśnienie i ryzyko uszkodzenia opony nawet na najbardziej błahej przeszkodzie drogowej.

Najbardziej znanymi producentami opon do motocykli jest MichelinBridgestonePirelli czy Metzeler.

Jazda motocyklem potrafi być przyjemna i może też dostarczać wielu wrażeń. Taki jest cel, aby oprócz możliwości przemieszczania się korzystać na tym i czerpać satysfakcję. Biorą jednak pod uwagę moc i przyspieszenie jakie posiadają niektóre maszyny, trzeba skupić się na zapewnieniu sobie tylu samo powrotów, co wyjazdów z garażu. Nie można oszczędzać na bezpieczeństwie swoim i przewożonego pasażera. Opony motocyklowe warto kupić w profesjonalnym sklepie z odpowiednim doradztwem. Trzeba też zwrócić uwagę na osobiste preferencje co do stylu jazdy i terenu oraz najczęstszych spotykanych warunków pogodowych.

Testy i rankingi opon motocyklowych

Opony motocyklowe - stworzone do szybkiej jazdy

Na rynku motocykli i quadów można wyróżnić dziewięć typów maszyn. Każdy typ daje motocykliście inne możliwości, inne wrażenia z jazdy i odpowiada zróżnicowanym potrzebom. Prostym przykładem zasadniczych różnic pomiędzy motorami jest porównanie motocykli wyścigowych z chopperami. Całkowicie inna specyfika, inny styl jazdy a co za tym idzie inne ogumienie.

motocyklu wyścigowym opony muszą być sztywne i wzmocnione dla stabilności podczas szybkich zakrętów. Bieżnik posiada tylko pasek wzdłużny lub jest całkowicie pozbawiony nacięć i jest określany mianem slick i semi-slick.

Kolejny typem motocykli są te o charakterze sportowym. Opony do takiego motoru mają dość agresywny wygląd i dzięki rozbudowanej rzeźbie bieżnika opona musi mieć doskonałe parametry jezdne i na drodze i na torze.

Motocykle sportowo turystyczne są bardzo popularne i często można je spotkać na naszych drogach. Mają bardzo przyzwoite osiągi techniczne a jazda nimi jest wygodna nawet przez wiele godzin dzięki dobrze dobranej pozycji. Opon skierowanych do takich motocykli jest na rynku bardzo dużo i wybór odpowiednich może być trudny. Warto zwrócić uwagę na to aby opony były nie tylko trwałe ale również miały wysokie osiągi przy wysokich prędkościach.

Opona motocyklowa - radość z jazdy i użyteczność

motorach klasycznych głównym celem jest zachowanie oryginalnego wyglądu całej maszyny. Do takiego motocykla nie wypada montować opon nowoczesnych. Producenci znają ten segment i potrzebę klientów i cały czas, choć w mniejszej ilości, produkują opony tego typu. Z uwagi na to, że motocykle klasyczne mają słabsze silniki i osiągały we wcześniejszych latach mniejsze prędkości, nie wymaga się od nich specjalnych radialnych konstrukcji zapewniających wysokie osiągi. Są to bezpieczne opony z zachowaniem designu z lat wcześniejszych.

Na polskich szosach podobnie jak motocykli sportowo turystycznych porusza się bardzo wiele chopperów i cruiserów. Opony te są z diagonalą budową wewnętrzną, często wzmacnianą. Odpowiada to potrzebom motocyklistów, którzy poruszają się na motorach wraz z bagażami. Ten segment opon ukierunkowany jest na komfort i wysoką odporność na zużycie.

Miejskie skutery i motorowery wyposażone są w opony do jazdy w mieście, ich budowa jest mocniejsza aby wytrzymywały nierówności i dziury w drogach. Opony do skuterów posiadają wiele nacięć aby był bezpieczne podczas jazdy w deszczu. Spotyka się również opony tego typu w wersji całorocznej.

Ostatnie dwa rodzaje motocykli mogą dostarczać bardzo dużych emocji z jazdy i olbrzymiej przyjemności. Pierwszy z nich to gatunek enduro cross street. Opony tego typu są wypośrodkowane parametrami pomiędzy optymalną jazdą na szosie oraz po drogach szutrowych i piaskowych. Wybór odpowiedniej opony powinien zależeć od zwyczajów kierowcy i procentowej wartości terenu w jakim głównie się porusza.

Enduro cross off road czyli nic innego jak motory crossowe wymagają opon o bardzo agresywnej rzeźbie. Bieżnik musi poradzić sobie w głębokim błocie i gęstych piachach. Bieżnik w takiej oponie posiada klockową budowę jednak różnią się one wieloma niuansami, które pozwalają na bardziej lub mniej agresywną jazdę w odpowiednim terenie.

Podział zamykamy na oponach do quada. Ważnym aspektem jest trakcja na zróżnicowanej nawierzchni lub jej braku. Kupując opony do quada trzeba sprawdzić jaką ma wagę aby zachować wysokie parametry przyspieszania i hamowania.

FAQ: najczęściej zadawane pytania na temat opon do motocykli

Istnieją różne rodzaje opon motocyklowych, każdy zaprojektowany z myślą o różnych stylach jazdy i warunkach drogowych.
  • Opony szosowo-sportowe - to opony przeznaczone dla motocyklistów, którzy cenią sobie szybką jazdę i jazdę po zakrętach. Posiadają one agresywny bieżnik i są utwardzone, co zapewniają dobrą trakcję i stabilność na suchych drogach.
  • Opony turystyczne - te opony są zaprojektowane z myślą o długich trasach i wysokich prędkościach. Są one miękkie i elastyczne, dzięki czemu dobrze się trzymają na mokrej nawierzchni i zapewniają wygodną jazdę nawet na długich dystansach.
  • Opony enduro - opony te są przeznaczone dla jazdy w terenie. Mają one dużo większy bieżnik i są bardziej wytrzymałe niż opony sportowe lub turystyczne. Zapewniają dobrą trakcję w trudnych warunkach i są niezastąpione dla motocyklistów, którzy lubią jazdę po bezdrożach.
  • Opony sportowe - to opony przeznaczone dla profesjonalnych motocyklistów biorących udział w wyścigach. Są one bardzo miękkie i oferują doskonałą przyczepność na torze wyścigowym. Jednakże, ze względu na ich specyfikacje, opony te mają krótką żywotność i są przeznaczone wyłącznie do jazdy na torach wyścigowych.
  • Opony szosowe - opony te są universalne i przeznaczone do codziennej jazdy po drogach i autostradach. Są one trwałe i oferują dobrą przyczepność w różnych warunkach drogowych. Są też zazwyczaj stosunkowo tanie i powszechnie stosowane przez większość motocyklistów.
  • Opony do skuterów - nie są projektowane do osiągania wysokich prędkości, najważniejsza jest tutaj trwałość samych opon, zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa nie tylko na suchej, ale również mokrej nawierzchni. Do skuterów można również kupić typowo zimowe opony z bardziej agresywnym bieżnikiem i innym składem mieszanki.
  • Opony do chopperów - te jedne z najcięższych motocykli wymagają często bardzo trwałego i wytrzymałego ogumienia. Projektanci stawiają w tym wypadku na komfort i bezpieczeństwo oraz wytrzymałość nawet na skrajnie wysokie obciążenia i wagę samych maszyn. Profil tych opon najczęściej nastawiony jest na jazdę po asfalcie.
Podsumowując, wybór odpowiednich opon motocyklowych zależy od indywidualnych preferencji i stylu jazdy. Bez względu na to, jaki rodzaj opon wybierzesz, pamiętaj, że to one stanowią jedno z kluczowych elementów Twojego motocykla, które mają wpływ na bezpieczeństwo, wydajność i wygodę jazdy.
Wymiana opon w motocyklu jest ważnym tematem dla każdego motocyklisty. Jak często należy wymieniać opony zależy od wielu czynników. Zaleca się wymianę co 3-5 lat lub wcześniej gdy pokona się ok. 12000 do 15000 kilometrów. Jednakże, jeśli motocykl jest używany często lub brał udział w trudnych warunkach, takich jak jazda po dziurawych drogach lub na nieutwardzonych drogach, opony mogą się szybciej zużywać i należy je wymienić wcześniej. Kiedy opony w motocyklu wymieniać z powodu zużycia? Opony w motocyklu należy wymienić, kiedy zużycie bieżnika osiągnie granicę ustawioną przez producenta. Zazwyczaj granica ta wynosi około 1,6 mm głębokości bieżnika, ale warto sprawdzić to na swojej oponie, ponieważ wartość ta może się różnić w zależności od modelu lub producenta. Te przykłady dotyczą oczywiście normalnego użytkowania opon przy relatywnie spokojnej jeździe. W przypadku sportowej / wyczynowej jazdy może dochodzić do sytuacji, gdy opony wytrzymują maksymalnie kilka miesięcy lub w skrajnych wypadkach nawet jeden wyścig / jeden dzień. Z drugiej strony znamy wiele osób, które używają nawet 10 letnie opony motocyklowe i jazda na nich jest całkiem bezpieczna. Jedno jest pewne - bezpieczeństwo motocyklisty zależy w dużej mierze od opon - nie warto na nich oszczędzać.
Wybór odpowiednich opon do motocykla jest kluczowy dla bezpiecznej i wygodnej jazdy. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na rozmiar opon zgodny z wymaganiami producenta motocykla oraz zgodność indeksów ładowności i prędkości. Poza tym warto zastanowić się nad rodzajem opon w zależności od stylu jazdy i rodzaju terenu, na którym będziemy jeździć. Dla jazdy po mieście polecamy opony turystyczne, natomiast dla jazdy terenowej najlepiej sprawdzą się opony off-road. Ważnym czynnikiem jest również producent opon - warto wybierać renomowane marki, takie jak Michelin, Bridgestone, Pirelli czy Dunlop. Przed podjęciem decyzji o zakupie opon, warto również przeczytać opinie innych motocyklistów oraz skonsultować się z doświadczonym mechanikiem motocyklowym. Rosnące ceny markowych opon w ostatnich latach skłoniły również motocyklistów do poszukiwania tańszych opon. Trzeba przyznać, że jakość tanich opon motocyklowych w ostatnich latach mocno się poprawiła. W wielu rozmiarach dostępne są tylko tańsze opony. Warto rozważyć wszystkie za i przeciw, ale to opinie innych kierowców są tu najbardziej miarodajne. Motocykl jest dużo bardziej podatny na odpowiednie zachowanie opon i dlatego model opon, który sprawdził się w lżejszym motocyklu, niekoniecznie sprawdzi się też np. w nieco cięższym. Zalecamy dużo rozmów z innymi użytkownikami takich samych pojazdów. To również wspaniała okazja do wymiany zdań na temat samych motocykli, techniki jazdy... lub po prostu okazja do wspólnego spotkania!
Istnieje wiele czynników, które wpływają na zużycie opon w motocyklu. Oto kilka z nich:
  • styl jazdy: jazda agresywna, częste przyspieszanie i hamowanie, a także częste skręcanie, mogą przyspieszyć zużycie opon.
  • warunki atmosferyczne: temperatury powyżej 40 stopni Celsjusza oraz opady deszczu mogą wpłynąć na zużycie opon w motocyklu.
  • ciężar / waga: ciężki motocykl oraz duże obciążenie podczas jazdy mogą przyspieszyć zużycie opon.
  • stan dróg: jazda po dziurawych drogach lub drogach z dużymi nierównościami może przyspieszyć zużycie opon.
  • jakość opon: opony o niższej jakości lub z ubogim bieżnikiem mogą się szybciej zużywać.
Ciśnienie w oponach motocyklowych jest kluczowym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zależy ono od modelu motocykla, rodzaju opon oraz warunków obciążenia. Informacje o zalecanym ciśnieniu znajdziesz w instrukcji obsługi motocykla lub na naklejce umieszczonej na ramie pojazdu. Zwykle przednie opony powinny mieć ciśnienie w zakresie 2,0-2,5 bar, a tylne 2,5-2,9 bar. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać ciśnienie na zimnych oponach, najlepiej co tydzień, aby zapewnić optymalną przyczepność, wydłużyć żywotność opon i zredukować zużycie paliwa.
Zaleca się, aby na przedniej i tylnej osi motocykla montować opony tego samego producenta i modelu. Każda opona jest projektowana z myślą o specyficznych warunkach i współpracy z innymi oponami tego samego typu, co zapewnia spójność w zakresie przyczepności, prowadzenia oraz hamowania. Używanie różnych typów opon może prowadzić do nierównomiernego zużycia, problemów z prowadzeniem oraz zmniejszenia bezpieczeństwa na drodze. W wyjątkowych przypadkach, jeśli konieczne jest mieszanie opon, należy skonsultować się z profesjonalistą i upewnić się, że oba modele są kompatybilne.
Oznaczenia na oponach motocyklowych dostarczają wielu ważnych informacji, takich jak rozmiar opony, indeks prędkości, indeks nośności oraz typ konstrukcji. Przykład oznaczenia: 120/70 ZR17 58W. „120” to szerokość opony w milimetrach, „70” to profil opony, czyli procentowy stosunek wysokości do szerokości. „ZR” wskazuje na typ konstrukcji (opony radialne), „17” to średnica felgi w calach. „58” to indeks nośności, czyli maksymalne obciążenie, jakie opona może wytrzymać. „W” to indeks prędkości, wskazujący na maksymalną prędkość, przy której opona może bezpiecznie pracować. Znajomość tych oznaczeń pomaga w doborze odpowiednich opon do Twojego motocykla.
Wybór opon motocyklowych do różnych warunków pogodowych zależy od twojego stylu jazdy i środowiska, w którym najczęściej jeździsz. Opony typu "all-season" oferują kompromis między przyczepnością na suchej, mokrej i zimnej nawierzchni, co czyni je dobrym wyborem do codziennej jazdy w zmieniających się warunkach. Na mokre drogi idealnie sprawdzają się opony z głębszym bieżnikiem, które skutecznie odprowadzają wodę i minimalizują ryzyko aquaplaningu. Jeśli jednak często jeździsz w ekstremalnych warunkach, jak np. intensywny deszcz, warto zainwestować w opony dedykowane do jazdy na mokrej nawierzchni. Pamiętaj, że zimą najlepszym wyborem są opony zimowe, które zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania na śniegu i lodzie.

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow

Zadzwoń do Sklepu Internetowego Voida.pl