W jaki sposób odczytać rozmiar opon?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 08.03.2022, aktualizacja 18.06.2023

Patrząc na oznaczenia opon w sklepach, można się pogubić przez ilość cyfr i znaków. Jednak wbrew pozorom, rozszyfrowanie tego kodu, nie jest wcale trudne, a zawiera istotne informacje dla użytkowników. W tym artykule, dokładnie opiszemy jak odczytywać te informacje, a także jak dobierać opony do swojego pojazdu.

Jak odczytać rozmiar opony?

Rozmiar opony, umieszczony jest na jej boku. Składa się z 5 cyfr, pierwsze 3 są oddzielone od ostatnich ukośnikiem. Po tym numerze, występuje przeważnie litera (choć nie zawsze) i 2 cyfry. Co oznaczają?

  • Pierwsze trzy cyfry to szerokość opony. Mierzona jest od krawędzi do krawędzi i wyrażana jest w milimetrach
  • Poprzedzone ukośnikiem dwie kolejne cyfry, to profil opony. Czym jest profil? Jest to nic innego jak wysokość ściany bocznej opony, wyrażana w procentach w stosunku do szerokości. 
  • Litera połączona z liczbą, to rodzaj i rozmiar opony, wyrażony w calach. W przypadku braku litery, oznacza że mamy do czynienia z oponą o konstrukcji diagonalnej.

Poza podstawowymi oznaczeniami szerokości, profilu i rozmiaru, na oponach bardzo często znajdują się różne litery i inne cyfry. Mają one różne znaczenia - określają budowę opony, indeksy prędkości i nośności, czy zastosowanie.

Opona motocyklowa w rozmiarze 150/70 R17

Opona motocyklowa w rozmiarze 150/70 R17

Oznaczenia na przykładzie rozmiaru opony 150/70 R17:

  • 150 - szerokość opony wyrażona w milimetrach
  • 70 - profil opony, czyli 70% z 150 milimetrów
  • R - opona radialna
  • 17 - opona o rozmiarze 17 cali

Oznaczenia rodzajów konstrukcji opony:

  • R - radialna
  • D - diagonalna (brak jakiejkolwiek innej litery, oznacza że mamy do czynienia właśnie z oponą diagonalną)
  • B - opona opasana

Oznaczenia indeksów nośności:

Indeksy nośności to liczby z zakresu od 0 do 199. Pierwszy dopuszcza na obciążenie opony maksymalnie 45 kilogramami, a ostatni prawie 14 tonami. Najpopularniejsze jednak, są indeksy z zakresu od 70 do 119. Najczęściej występujące to:

  • 91 - 615 kilogramów na jedną oponę
  • 92 - 630 kilogramów na jedną oponę
  • 94 - 670 kilogramów na jedną oponę
  • 99 -  775 kilogramów na jedną oponę
Indeksy nośności opon

Indeksy nośności opon

Oznaczenia indeksów prędkości w oponach:

Indeks prędkości występuje zaraz po indeksie nośności. Oznaczany jest literami alfabetu. Informuje nas, z jaką maksymalną prędkością możemy się poruszać na danych oponach. Najczęściej występujące indeksy prędkości to:

  • H - prędkość maksymalna = 210 km/h
  • V - prędkość maksymalna = 240 km/h
  • W - prędkość maksymalna = 270 km/h
  • Y - najwyższy indeks prędkości, prędkość maksymalna wynosi 300 km/h

Ciekawostka:

Najniższy indeks prędkości to A1, a dopuszczalna dla niego prędkość to 5 kilometrów na godzinę.

Oznaczenia homologacji opon:

Niektóre grupy i koncerny samochodowe, posiadają własne homologacje na opony. Oznacza się je literami:

  • MO - homologacja Mercedesa
  • B - homologacja Bentleya
  • K1 - homologacja Ferrari
  • *- homologacja BMW
  • VOL-homologacja Volvo
Opona Pirelli Scorpion Verde All Season z homologacją do Volvo

Opona Pirelli Scorpion Verde All Season z homologacją do Volvo

Inne oznaczenia na oponach:

Inne oznaczenia mają różne znaczenie, dlatego warto sprawdzić czy na naszych oponach nie znajduje się któreś z nich.

  • TL - opona bezdętkowa
  • FR - opona zabezpieczająca krawędź felgi
  • ML - opona posiadająca wzmocnioną strukturę wewnętrzną 
  • XL - wzmocniona opona o podwyższonym indeksie nośności
  • RFT - opona wyprodukowana w technologii Run Flat, która pozwala na dalszą jazdę w przypadku utraty ciśnienia
  • RIGHT - opona przeznaczona na prawą stronę pojazdu
  • LEFT - opona przeznaczona na lewą stronę pojazdu
  • rear - opona przystosowana do tylnej osi pojazdu
  • front - opona przystosowana do przedniej osi pojazdu
Opona Pirelli wyposażona w system seal inside

Opona Pirelli wyposażona w system seal inside

Systemy rozmiarów opon

Aktualnie, stosuje się dwa systemy do określania rozmiarów opon. Są ze sobą kompatybilne, dzięki normalizacji, która zdecydowanie ułatwiła dobór opon na całym świecie.

Europejskim systemem metrycznym, jest system eurometryczny. Obowiązuje on niemal na całym świecie. Przykładowy zapis rozmiaru w tym systemie to np. 225/45 R17.

Amerykański system - p-metryczny, został wprowadzony w 1977 roku. Różni się jedynie tym, że przed rozmiarem umieszczana jest litera, określająca typ pojazdu, do którego przeznaczona jest opona. Na przykład P225/45 R17, oznacza że mamy do czynienia z oponą do samochodu osobowego (P - passenger car). W przypadku opon do lekkich ciężarówek, są to dwie litery - LT (z angielskiego Light Truck).

Historycznym już systemem, jest imperialne oznaczenie opon. Składał się on z dwóch liczb, które dzielił znak "x". Pierwsza oznaczała szerokość opony, natomiast druga średnicę felgi. Wadą tego systemu, był brak informacji o profilu opony. Przykładowe oznaczenie w tym systemie to na przykład: 6x14, co oznacza że mamy do czynienia z oponą o szerokości 6 cali, dostosowanej do felgi 14 calowej.

Czy rozmiar opony ma znaczenie?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta - ma ogromne znaczenie. Wpływa na to wiele czynników. Poza aspektami bezpieczeństwa i właściwości jezdnych, należy pamiętać o tym, że nie każda opona pasuje do każdej felgi

Przykładowo, jeśli posiadamy felgi o rozmiarze 17 cali, nie oznacza to, że będą do niej pasować wszystkie opony w tym samym rozmiarze. Należy wziąć tu pod uwagę szerokość felgi, która również wyrażona jest w calach. Opona nie może być za wąska, ani za szeroka, musi idealnie pasować do naszych felg. Kolejnym aspektem, jest uwzględnienie profilu opony, czy nie będzie on za wysoki lub za niski. Wpływa to nie tylko na komfort jazdy, ale także na zużycie zawieszenia. W niektórych przypadkach, może dojść do sytuacji, że opona będzie przycierać nam o nadkola samochodu lub elementy zawieszenia. 

Bezpieczeństwo, to sprawa pierwszorzędna. Niektórzy chcąc zaoszczędzić na oponach, zakładają do ciężkich i dużych samochodów, mniejsze koła niż fabryczne. Mniejsze koła, rzeczywiście wpłyną na mniejsze spalanie i mniejsze wydatki na opony, ale zdecydowanie wydłużą drogę hamowania i pogorszą właściwości jezdne naszego samochodu. Warto więc, po zakupie samochodu, sprawdzić zgodność rozmiaru opon z wytycznymi producenta.

Jeśli mamy wątpliwości, że poprzednio zamontowane opony nie były przeznaczone do naszego samochodu, możemy sprawdzić fabryczny, dedykowany rozmiar na klapce wlewu paliwa, na progu lub słupku za kierownicą. Informacje te, powinny znajdować się również w książce naszego pojazdu. Jeśli nie mamy dostępu do żadnego sposobu, warto sprawdzić internetowe kalkulatory opon, które dobierają odpowiedni rozmiar do danego pojazdu. Opierają się one na bazach danych producentów samochodów, dlatego są wiarygodne.

Opona terenowa typu Mud Terrain

Opona terenowa typu Mud Terrain

Czy rozmiar opon musi być taki sam jak fabryczne?

Nie, opony nie muszą być takie same jak fabryczne. Większość producentów, uwzględnia to w informacjach dotyczących opon, wypisując listę alternatywnych rozwiązań. Przed zmianą opon na inny rozmiar, należy się jednak upewnić, że będą pasować do samochodu i nie wpłyną na pogorszenie właściwości jezdnych i bezpieczeństwa. Każdy samochód ma tolerancje rozmiaru opon, jednak przed podjęciem takiej decyzji, warto udać się do eksperta, który pomoże nam w wyborze.


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.02.2024

Na samym początku należy sobie zadać dwa podstawowe pytania - czym tak właściwie są opony DEMO i czemu omawiane rozwiązania zyskują na popularności? Co trzeba o nich wiedzieć oraz jakie są ich najmocniejsze strony? Jeśli ktoś szuka dla siebie opon z segmentu premium w rozsądnej cenie, będzie to dla niego jedna z najkorzystniejszych propozycji na rynku.

przeczytaj pełen tekst »
Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Utworzony przez Voida.pl - dnia 04.09.2023

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z jazdą, dobrze dobrana opona zimowa może sprawić, że podróż stanie się bezpieczna i komfortowa nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Dlatego też dzisiaj pragniemy przedstawić Państwu najnowsze opony na sezon zimowy 2024, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić nie tylko doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie, ale również długą żywotność i wydajność.

przeczytaj pełen tekst »
Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Utworzony przez Voida.pl - dnia 20.07.2023

Patrząc na niektóre modele felg, na ich ułożenie ramion, możemy wywnioskować, iż istnieją one w wersji na lewą i stronę auta. Często jednak jest to mylne wrażenie i takich obręczy na rynku jest znikoma ilość. Zdarzają się jednak wyjątki i są producenci felg, którzy posiadają w ofercie koła na lewą i prawą stronę auta.

przeczytaj pełen tekst »
Polecane opony do aut elektrycznych

Polecane opony do aut elektrycznych

Utworzony przez Voida.pl - dnia 19.07.2023

Na ulicach coraz częściej widujemy auta elektryczne. Na pierwszy rzut oka nie różnią się od tradycyjnych aut spalinowych. Są użytkowane na takich samych czarnych oponach jak pozostałe auta. Czy jednak są jakieś różnice? Oto kilka wyróżników charakteryzujących gamę opon specjalnie stworzonych do samochodów bateryjnych.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow