Opony 4x4 - opony terenowe, off road oraz do SUV-ów

Opony przeznaczone do samochodów terenowych oraz SUV-ów podzielić można na letnie, oraz zimowe. Segment letnich opon z napędem 4x4 jest dość złożony z uwagi na charakterystyki wzorów bieżnika.

Najbardziej popularne są opony uniwersalne (A/T), czyli 50/50. Coraz częściej produkowane są jako opony off-road. Drugi rodzaj to agresywne opony MT lub M/T (80% teren, 20% szosa) radzące sobie w najcięższych warunkach. Najnowszy typ to opony typu R/T (Rugged Terrain). Producenci, określają to jako połączenie zalet opon A/T i M/T.

Wyróżnić można też nieco mniej popularne H/T oraz S/T (20% teren, 80% szosa). Pozwalają one komfortowo podróżować po drogach.

Opony SUV i 4x4 zimowe występują tylko jako typowo szosowe. Stanowią najczęściej ewolucję swoich drogowych odpowiedników.

Wybierz rozmiar opon terenowych 4x4 / SUV

Najpopularniejsze rozmiary

dostawa gratis

Dostawa GRATIS

wszystkie formy płatności

Ocena sklepu Voida.pl w Google

4,3/5

tax free - zwrot VAT dla podróżnych

TAX FREE

zwrot VAT dla podróżnych

dostawa gratis

14 dni na zwrot

bez podania przyczyny

Najpopularniejsze modele opon 4x4, terenowych oraz do SUV-ów

Oznaczenia opon terenowych 4x4 / off-road

Ten typ najczęściej nie posiada dedykowanych oznaczeń opon. Osoby chcące zgłębić tematykę 4x4, wypraw oraz offroad, powinny zwrócić uwagę na: indeks ładowności, treadwear, ply rating.

Często kierowcy poszukują również produktów oznaczonych jako LT - light truck. Najczęściej posiadają one bardziej agresywną konstrukcję. Są szersze i mają głębsze rowki oraz podwyższony indeks ładowności - jak w oponach dostawczych.

Więcej na ten temat przeczytacie na naszym blogu we wpisie oznaczenia opon.

Opony 4x4 szosowe (H/T, S/T)

Pierwsze to opony szosowe. Ich oznaczenia to H/T oraz S/T. Według przyjętej specyfiki nadają się one w 20% na jazdę w terenie, a w 80% na jazdę po ulicach. Ta grupa opon pozwala w przyjemnych warunkach podróżować dużymi autami typu SUV z dużymi prędkościami. Stosuje się często w oponach szosowych asymetryczne wzory bieżnika. Ten rodzaj ogumienia zapewnia najwyższą przyczepność na mokrej nawierzchni oraz komfort jazdy.

Opony terenowe AT - All Terrain (A/T)

Kolejny segment to opony typu All Terrain. W 50% dedykowane są na ulice, jak również w 50% do jazdy w terenie. Producenci opon o charakterystyce terenowej oznaczają je np. A/T, ATR, AT2 lub po prostu AllTerrain. Jazda na takich oponach po ulicach jest bardziej dokuczliwa zwłaszcza przy prędkościach powyżej 100 km/h. Produkowane są one najczęściej jako pełnoprawne opony całoroczne z oznaczeniem 3PMSF. Dzięki czemu stanowią najpopularniejszą grupę i są najczęściej kupowane. Komfort i bezpieczeństwo w tym typie opon jest na bardzo wysokim poziomie.

Offroad-owe opony MT - Mud Terrain (M/T)

Ostatnia grupa opon jest przeciwieństwem opon szosowych. W 20% nadają się na drogi utwardzone zaś, aż w 80% do jazdy w ciężkim terenie. Są to opony typu Mud Terrain. Oznacza się je znakami M/T lub MTR. Ich wygląd budzi podziw i auto nabiera z nimi bardzo agresywnego charakteru. Należy jednak pamiętać, że poruszanie po ulicy będzie nieprzyjemne z powodu wysokiego hałasu. W przypadku tak dużych i ciężkich produktów darmowa dostawa w naszym sklepie Voida.pl jest ogromnym atutem.

Opony (R/T) w trudny teren: nowa kategoria opon 4x4

Znaczenie R/T, na oponach pojawia się od niedawna. Producenci, określają to jako połączenie zalet opon A/T i M/T. Samo oznaczenie R/T, to skrót od "Rugged Terrain", co w wolnym tłumaczeniu oznacza "trudny teren". Mają łączyć uniwersalność opon, z dobrymi właściwościami w trudnym, błotnistym terenie.

Opony 4x4: najbardziej wartościowe opinie

Opinie pochodzą od klientów, którzy nabyli produkt i go używali. Opinie są zbierane, weryfikowane i publikowane zgodnie z regulaminem.

Testy i rankingi opon offroad / 4x4 na teren i szosę

Białe napisy na oponach 4x4 / terenowych

Kierowcy aut terenowych często szukają opon z białymi napisami na boku opony (lub wręcz przeciwnie bez białych napisów). Nadaje to specyficzny charakter danemu pojazdowi i sprawić, aby wyglądał bardziej agresywnie.

UWAGA! Bardzo często białe napisy są zabezpieczone NIEBIESKĄ FARBĄ ochronną - co wielu kierowców wprawia w zakłopotanie. Warstwę ochronną można usunąć delikatnie wodą z mydłem.

Regenerowane / bieżnikowane opony do samochodów terenowych

Kierowcy, którzy poszukują tanich opon do jazdy po błocie i w cięższych warunkach, wybierają opony bieżnikowane 4x4. Technologia produkcji pozwala na uzyskanie dużej głębokości bieżnika i bardzo agresywnego wyglądu.

Zmiana rozmiaru fabrycznego w autach z napędem na cztery koła

Samochody, które mają zacięcie offroad-owe, często mają spory zapas w nadkolach. Kierowcy powiększają rozmiar kół, żeby uzyskać bardziej agresywny i rasowy charakter pojazdu. Trzeba jednak pamiętać, że jest to operacja dość ryzykowana. Zalecamy, posiłkować się forami dedykowanymi do konkretnego auta typu terenowy / 4x4. Kierowcy umieszczają tam wiele przydatnych wskazówek odnośnie rozmiarów kół, które udało się zamontować. Trzeba zwracać szczególną uwagę na to, że przednie koła w czasie maksymalnego skrętu nie mogą o nic obcierać.

Zmieniając rozmiar opon warto posiłkować się dostępnymi kalkulatorami zamienników opon 4x4. Podają procentową różnicę i pozwalają w granicach rozsądku zwiększyć średnicę i/lub szerokość.

Sprzedajemy produkty zarówno nowe, jak i opony regenerowane do samochodów z napędem na 4 koła. Nasi konsultanci chętnie pomogą w zakupie opon do Twojego samochodu. Doradzą też w wyborze odpowiedniego bieżnika opony.

Jakie opony do pojazdu 4x4 / SUV na zimowe warunki?

W gamie opon zimowych terenowych producenci nie wprowadzili podziału na rodzaj nawierzchni. Każda taka opona zimowa dedykowana jest na nawierzchnie asfaltowe. Każdy kierowca znajdzie coś dla siebie. Osoby mieszkające w terenie górzystym, bez problemu mogą zaopatrzyć się w opony w bardziej wymagający teren. Zachowane będzie przy tym odpowiednie bezpieczeństwo na drogach publicznych. Opony przeznaczone na lżejsze i cięższe tereny są dodatkowo wzmacniane wewnątrz. Pozwala to uniknąć uszkodzeń mechanicznych oraz zabezpieczyć felgi przed awarią.

Indeksy ładowności w takich oponach są wyższe niż w osobowych. Z tego też powodu nie wolno montować opon z aut 4x4 w samochodach osobowych. Duża część takich modeli posiada kształt bieżnika z dodatkowymi lamelami. Umożliwiają one poruszanie się na drodze nawet przy niższych temperaturach i opadach śniegu.

Od wielu lat liderem branży jest BFGoodrich. Ich produkty są symbolem wytrzymałości oraz pancernej wręcz budowy. W naszym sklepie internetowym sprzedajemy nowe opony, z pełną gwarancją producentów.

FAQ: najczęściej zadawane pytania na temat opony terenowe

Nie ma powodu do zmartwień - wszystko jest w porządku z oponami terenowymi. Bardzo często białe napisy są zabezpieczone NIEBIESKĄ FARBĄ ochronną - co wielu kierowców wprawia w zakłopotanie. Warstwę ochronną można usunąć delikatnie wodą z mydłem. Niebieska farba ma chronić napisy w czasie transportu opon z fabryki do odbiorcy końcowego. Podobna praktyka jest stosowana również w oponach sportowych, motocyklowych oraz w przypadku opon do aut retro.
Osoby chcące zgłębić tematykę 4x4, wypraw oraz offroad, powinny zwrócić uwagę np. na: indeks ładowności, treadwear, ply rating. Czasem zdarzają się oznaczenia sugerujący zastosowanie opony terenowej: M/T, A/T, H/T lub R/T. Na etykietach spotkać można również XL lub RF - opisujące opony wzmacniane (podwyższony indeks ładowności). Często kierowcy poszukują również produktów oznaczonych jako LT - light truck. Najczęściej posiadają one bardziej agresywną konstrukcję. Są szersze i mają głębsze rowki oraz podwyższony indeks ładowności - jak w oponach dostawczych. Lista oznaczeń opon 4x4 jest bardzo szeroka:
  • BSW lub BW: Black Sidewall - czarne napisy na boku opony
  • RBL: Recessed Black Lettering - czarne wklęsłe litery na boku opony
  • OWL: Outlined White Leterring - białe litery na boku opony
  • BLT: Raised Black Letters - czarne wypukłe litery
  • RWL: Raised White Lettering - wypukłe litery w kolorze białym
  • ORWL lub ROWL: Outline Raised White Letters - biała otoczka wokół liter
  • LB: Letters Blanches - białe litery
  • ORBL: Outline Raised Black Letters - czarna otoczka wokół liter
  • RRBL: Recessed Raised Black Letters - wklęsłe czarne litery
  • WW/WSW: White Side Wall - biały bok opon
  • M+S: Mud+Snow (błoto+śnieg), opona do użytkowania w warunkach terenowych
  • HT: Highway-Terrain - opona do użytkowania w proporcjach 80% po szosach, 20% lekki teren
  • S/T: Silence Tuned - opony o zmniejszonej emisji hałasu
  • AT lub A/T: All-Terrain - dość agresywny bieżnik do stosowania 50% w terenie(także ciężkim), 50% po szosie
  • MT lub M/T: Mud-Terrain czyli agresywny bieżnik do użytku głównie w ciężkim terenie
  • LT - Light Truck - opona przeznaczona do samochodów dostawczych, 4x4, lekkich ciężarowych. Oznaczenie stosowane w Stanach Zjednoczonych
  • POR: professional off-road, profesjonalne opony terenowe
  • RT: Rugged-Tires - opony sytuowane w segmencie pomiędzy oponami typowo terenowymi a all-terrain. Przeznaczenie 70% teren, 30% szosa
Istnieje kilka kategorii opon 4x4, które są popularne wśród posiadaczy pojazdów terenowych.
  • Opony M/T (Mud Terrain) to opony terenowe, które są odpowiednie do jazdy w błocie, śniegu i piasku, dzięki wysokiej trakcji i bieżnikowi.
  • Opony A/T (All Terrain) to opony z charakterystyką mieszaną - najpopularniejsze, które są idealne do jazdy w każdym rodzaju podłoża, od asfaltu po błoto.
  • H/T (Highway Terrain) to opony o charakterystyce skierowanej na jazdę po drogach asfaltowych, aczkolwiek poradzą sobie też w bardzo lekkim terenie.
  • Jest jeszcze najnowsza kategoria opon 4x4: Opony R/T (Rugged Terrain). Producenci, określają to jako połączenie zalet opon A/T i M/T.

Zachęcamy do wyboru wysokiej jakości opon do samochodów SUV / 4x4. Z uwagi na to, że auta typu SUV są często dość wysokie i ciężkie to warto rozglądać się za wzmacnianymi oponami - szczególnie, jeśli posiada ono napęd hybrydowy lub elektryczny. Zależy, jak chcesz używać swojego Suv-a. Kierowcy stawiający na komfort i bezpieczeństwo na wodzie lub śniegu powinny wybrąć opony bardziej szosowe. Jeśli SUV ma poruszać się również w terenie, to warto rozejrzeć się za oponami 4x4 z charakterystyką bardziej terenową.

W rozmiarach opon, które są przewidziane do aut typu suv głównie będą występować na rynku opony typowo szosowe lub szosowo-terenowe przeznaczone w delikatny teren np. szutrowe lub piaszczyste leśne drogi. Zdarzają się jednak rozmiary opon, które przewidziane są zarówno do suva jak i do auta typowo terenowego i w tym przypadku w ofercie będą występować również opony w ciężki teren. Jeśli swojego suva użytkujesz głównie jeżdżąc po normalnych utwardzonych drogach nie polecamy zakupu takich opon, gdyż będą one bardzo głośne podczas jazdy po szosie.

Zalecamy, aby skorzystać z doradztwa specjalistów w zakresie wyboru właściwych opon do samochodu SUV / 4x4.

Wszystko zależy od rodzaju danego pojazdu oraz potrzeb / preferencji kierowcy. Nie ma idealnych opon na każde warunki. Bardziej agresywne opony będą głośniejsze na asfalcie i najczęściej gorzej zachowają się na mokrej nawierzchni. Opony uniwersalne typu A/T powinny stanowić punkt wyjścia w podejmowaniu decyzji. Są to opony o charakterystyce 50% szosa / 50% teren. Kolejnym krokiem powinno być zastanowienie się, czy jakiś typ nawierzchni w naszych podróżach będzie przeważał, co może skłonić do wybrania bardziej agresywnych opon terenowych lub opon bardziej do aut typu SUV z delikatniejszym bieżnikiem. Najczęściej wybierane kategorie opon 4x4 to:
  • Opony HT - wybierz je wtedy kiedy tylko 20% przebiegu auta wykonywane jest w lekkim terenie. Co do zasady poruszasz się po szosach lub w lekkim terenie
  • Opony AT - odpowiednie kiedy 50% przebiegu to teren a reszta szosa lub jest to nawet poniżej 50% w terenie, ale jest to ciężki teren
  • Opony RT - opona z przeznaczeniem do jazdy 70% po terenie lub ciężkim terenie a 30% po szosach
  • Opony MT - typowo terenowe opony przeznaczone na ciężkie warunki, bardzo głośne na szosie

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow