Polecane opony do aut elektrycznych

Utworzony przez Voida.pl - dnia 19.07.2023, aktualizacja 21.07.2023

Najnowsze dane z roku 2023 wskazują na ciągle rosnącą popularność aut elektrycznych i hybrydowych. Wraz z rozwojem elektromobilności cała branża motoryzacyjna ulega zmianom. Producenci części do tego typu samochodów przestawiają produkcję na odpowiednie podzespoły. Branża oponiarska nie jest tutaj wyjątkiem. Oto kilka wyróżników charakteryzujących gamę opon specjalnie stworzonych do samochodów bateryjnych.

Niestandardowe rozmiary dla elektryków

Etykieta opon Bridgestone Ecopia EP500

Etykieta opon Bridgestone Ecopia EP500

Flagowym przykładem są opony dedykowane do BMW i3 a mianowicie:

  • 155/70R19 84Q
  • 175/60R19 86Q
  • 155/60R20 80Q
  • 175/55R20 85Q

Są to bardzo nietypowe rozmiary ogumienia, a więc niezwykle wąskie i osadzone na dużej średnicy felg.  Ich szerokość jest tak niewielka, aby zapewnić maksymalnie niskie opory toczenia. Dzięki większej średnicy opona jest sztywniejsza co ogranicza jej odkształcanie, a więc mniejsze ubytki energii. Felgi zaprojektowane są pod kątem ich wysokiej aerodynamiczności i również posiadają nietypowe parametry:

  • 5x19
  • 5.50x19
  • 5x20
  • 5.50x20

To naprawdę “dziwolągi”!

Producentem, który stworzył opony do BMW i3 jest Bridgestone. To modele Ecopia EP500 ologic, a także zimowe BLIZZAK LM-500 ologic. Są specjalnie zaprojektowane pod kątem BMW i3. Gwiazdka przy indeksie prędkości dodatkowo upewnia nas, iż bieżnik jest homologowany do BMW.

Opony do aut elektrycznych - niskie indeksy prędkości

Tabela indeksów prędkości opon

Tabela indeksów prędkości opon

Jak możemy zauważyć w przykładzie z punktu 1, opony posiadają niski indeks prędkości Q, a więc do 160 km/h. Wiele aut elektrycznych ma ograniczoną elektroniczne maksymalną prędkości i oscyluje ona często w zakresie 140-180 km/h. W związku z tym wystarczającymi indeksami są Q albo S do 180 km/h. Oczywiście istnieją auta posiadające wyższe osiągi i prędkość maksymalną i wówczas będą one wyposażone w opony o odpowiednio wyższym indeksie prędkości.

Wyższe indeksy nośności (ładowności) w samochodach bateryjnych

Tabela indeksów nośności opon

Tabela indeksów nośności opon

Etykieta opon Continental EcoContact 6 HL245/40R19 101 Y XL

Etykieta opon Continental EcoContact 6 HL245/40R19 101 Y XL

Jak zapewne większość z nas wie, że pojazdy elektryczne są cięższe od spalinowych. Dodatkowa waga wynika z zastosowania baterii. Często samochody elektryczne mogą być cięższe o około 30% od tych na paliwa kopalne. Indeks nośności opon musi być dostosowany do auta. Continental opracował opony z indeksem HL, które posiadają o 10% wyższą nośność od opon w danym rozmiarze oznaczonych jako XL, czyli wzmocnione i aż o 25% od standardowej nośności w danym rozmiarze.

Przykład: Continental EcoContact 6 HL 245/40R19 101 Y XL z homologacją do BMW (gwiazdka*). Opony XL w tym rozmiarze posiadają nośność 98 zaś standardowa 94. Producent na swojej stronie dodaje oznaczenie „EV-compatible”.

Nie w każdym rozmiarze opona dedykowana do auta elektrycznego jest dodatkowo wzmocniona, gdyż często standardowe parametry nośności są wystarczające. Duże średnice felg i opon siłą rzeczy posiadają wysokie indeksy ładowności.

Niskie opory toczenia opon do aut elektrycznych

Od 2012 roku wszystkie nowe opony na terenie UE muszą być objęte etykietowaniem, które pokazuje m.in. przewidywane zużycie paliwa, a więc efektywność energetyczną, czyli inaczej rzecz ujmując opory toczenia. W przypadku aut bateryjnych jest to szczególnie ważny wskaźnik, gdyż pozwala na wydłużenie przewidywanego zasięgu auta i to znacząco, a więc np. o kilkadziesiąt km. Producenci opon w porozumieniu z producentami aut elektrycznych opracowali modele o bardzo wysokiej efektywności energetycznej. Przykładem służy bieżnik Pirelli P Zero (PZ4) Elect w rozmiarze HL265/35R21 103 Y XL do Audi e-tron GT z etykietą B więc o bardzo niskim oporze toczenia jak na tak szerokie opony. Dodatkowo opona posiada oznaczenie HL, o którym już wyżej wspominaliśmy, czyli jest o podwyższonej nośności nawet w stosunku do opon wzmocnionych XL.

Niski hałas - kluczowy w pojazdach napędzanych energią elektryczną

W przypadku aut elektrycznych, których silniki pracują prawie bezszelestnie hałas generowany przez opony, byłby dla kierowcy i pasażerów zbyt uciążliwy. Dla poprawienia komfortu opracowano bieżniki o bardzo niskiej emisji hałasu. W czołówce są opony Pirelli Cinturato P7 Blue Elect do Audi e-tron GT w rozmiarze 285/40R20 108 Y XL z najlepszą etykietą A 70 dB odnośnie generowanego hałasu. Jest to niezwykle niski poziom jak na tak bardzo szerokie ogumienie. Kolejny przykład to Michelin E-Primacy 175/55R20 89Q XL z etykietą A 68 dB do BMW i3 lub Michelin E-Primacy 255/45R20 101 V z etykietą B 70 dB do Volkswagena ID.4.

Firma Continental opracowała technologię pod nazwą ContiSilent czyli absorbera hałasu w postaci pianki poliuretanowej doklejonej od wewnętrznej strony bieżnika. Technologie obniżającą hałas stosuje również 
Hankook pod nazwą Hankook Sound Absorber w oponach Hankook iON Evo

Moc aut elektrycznych - wysoki moment obrotowy

Tesla model S Plaid 1020 km/1050 Nm

Tesla model S Plaid 1020 km/1050 Nm

Auta elektryczne charakteryzują się wysokim momentem obrotowym. Niejednokrotnie są to osiągi porównywalne lub przekraczające możliwości spalinowych aut sportowych. Do tego typu samochodów potrzebne są wytrzymałe opony, które nie zużyją się nadmiernie szybko. Z tego powodu, o czym już wyżej wspominaliśmy, tworzone są opony o podwyższonym indeksie ładowności HL, a także o specjalnej mieszance i  konstrukcji pozwalającej na wykorzystanie mocy auta, zachowanie odpowiedniej sztywności opon przy agresywnym przyspieszaniu lub hamowaniu wziąwszy pod uwagę bardzo wysoką masę całego pojazdu. Continental opracował technologię pod nazwą Green Chilli 2.0, która zapewnia podwyższoną trwałość opony. Pozwala to na równomierne zużycie bieżnika i większe przebiegi. Poprawiono sterowność dzięki zwiększeniu sztywności ściany bocznej opon.

Przykłady opon dedykowanych do aut elektrycznych

Audi e-tron

  • opony zimowe Pirelli Scorpion Winter 2 Elect 255/50R20 109 V XL
  • opony letnie Pirelli Scorpion Elect 255/50R20 109 V XL
  • opony zimowe Pirelli Scorpion Winter 2 Elect 265/45R21 108 V XL
  • Opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 265/45R21 108 V XL

BMW iX

  • opony zimowe Pirelli P Zero Winter Elect 235/60R20 108 H XL z homologacją do BMW
  • opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 275/40R22 107 Y XL z homologacją do BMW

Mercedes EQA

  • opony zimowe Pirelli Scorpion Winter 2 Elect 235/55R18 104 H XL
  • opony całoroczne Pirelli Scorpion All Season SF2 Elect 235/50R19 103 H XL
  • opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 235/45R20 100 T XL z homologacją do Mercedesa

Mercedes EQS

  • opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 255/45R20 105 H XL z homologacją do Mercedesa
  • opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 265/35R22 102 H XL z homologacją do Mercedesa

Porsche Taycan

  • opony zimowe Pirelli P Zero Winter Elect 225/55R19 103 V XL na przód + na tylną oś 275/45R19 108 V XL z homologacją do Porsche
  • opony letnie Pirelli Cinturato P7 Blue Elect 245/45R20 103 Y XL + 285/40R20 108 Y XL na tylną oś z homologacją do Porsche
  • opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 265/35R21 101 Y XL + 305/30R21 104 Y XL z homologacją do Porsche

Cupra Born

  • opony całoroczne Pirelli Cinturato All Season SF2 Elect 215/50R19 93 T

Hyundai Ioniq 6

  • opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 245/40R20 99 Y XL

Kia EV6

  • opony zimowe Pirelli Scorpion Winter 2 Elect 235/55R19 105 V XL
  • opony letnie P Zero (PZ4) Elect 255/45R20 105 V XL

Polestar, model Polestar 3

  • opony zimowe Pirelli Scorpion Winter 2 Elect 265/45R21 108 V XL + na tylną oś 295/40R21 111 V XL

Tesla model 3

  • opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 235/40R19 96 W XL
  • opony letnie P Zero (PZ4) Elect 235/35R20 92 Y XL z homologacją do Tesli

Tesla model S

  • opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 255/45R19 104 Y XL z homologacją do Tesli + na tylną oś 285/40R19 107 Y XL z homologacją do Tesli
  • opony letnie Pirelli P Zero (PZ4) Elect 245/35R21 96 Y XL + na tylną oś 265/35R21 101 Y XL

Tesla Model X

  • opony całoroczne Pirelli Scorpion Zero All Season Elect 265/35R22 102 Y XL z homologacją do Tesli + na tylną oś 285/35R22 106 Y XL z homologacją do Tesli.

Bieżniki innych producentów to np.:

  • Hankook iON evo
  • Hankook iON evo SUV
  • Hankook iON icept
  • Hankook iON icept SUV
  • Continental Conti.eContact
  • Bridgestone Ecopia EP500
  • Michelin Pilot Sport EV
  • Kumho Wattrun VS31

Podsumowanie

Dobierając opony do auta elektrycznego powinniśmy kierować się takimi samymi zasadami, jak przy doborze ogumienia do auta spalinowego. W pierwszej kolejności sprawdzamy odpowiedni rozmiar opon, a następnie czy zalecane indeksy nośności i prędkości zgadzają się ze stosowanymi przez producenta auta. Czasami może się okazać, iż np. z uwagi na indeks nośności czy specyficzny rozmiar będziemy zmuszeni zakupić opony typowo dedykowane do auta elektrycznego, gdyż żaden inny standardowy bieżnik nie będzie spełniał wymaganych wartości tych parametrów.

Możemy od razu skupić się na ofercie opon typowo dedykowanych do aut bateryjnych, a nawet takich, które jednocześnie posiadają specjalną homologację pod nasze auto jak np. do BMW, czyli gwiazdka *, AO do Audi, T0 do Tesli, MO do Mercedes i wiele innych. Standardowe opony zaprojektowane do aut spalinowych również spełnią swoją rolę po zamontowaniu w pojeździe elektrycznym pod warunkiem prawidłowego ich doboru pod względem rozmiaru, indeksów nośności i prędkości. Opony dedykowane do auta elektrycznego również mogą być zastosowane w aucie spalinowym.


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Utworzony przez Voida.pl - dnia 20.07.2023

Patrząc na niektóre modele felg, na ich ułożenie ramion, możemy wywnioskować, iż istnieją one w wersji na lewą i stronę auta. Często jednak jest to mylne wrażenie i takich obręczy na rynku jest znikoma ilość. Zdarzają się jednak wyjątki i są producenci felg, którzy posiadają w ofercie koła na lewą i prawą stronę auta.

przeczytaj pełen tekst »
[Akcja specjalna] Kup opony Michelin - odbierz zwrot nawet do 280 zł - lato 2023

[Akcja specjalna] Kup opony Michelin - odbierz zwrot nawet do 280 zł - lato 2023

Utworzony przez Voida.pl - dnia 29.03.2023

Doceniasz najwyższą jakość nowych opon Michelin? Kup komplet opon Michelin (letnich lub całorocznych) lub komplet 2+2 opony w tym samym modelu. W zależności od typu opony i średnicy zyskaj nawet do 280 zł. Nagrodę możesz odebrać w postaci przelewu bankowego lub karty podarunkowej do sieci sklepów RTV EURO AGD. Promocja trwa od 15 marca do 30 czerwca 2023r. 

przeczytaj pełen tekst »
Czy opony zimowe są w Polsce obowiązkowe? Jakie opony należy używać od 1 listopada do 1 kwietnia?

Czy opony zimowe są w Polsce obowiązkowe? Jakie opony należy używać od 1 listopada do 1 kwietnia?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 07.09.2022

Konieczność wymiany opon na zimowe to temat poruszany każdej jesieni, elektryzuje on miliony polskich i europejskich kierowców. Czy warto zmuszać Polaków do posiadania opon zimowych od listopada do kwietnia? Czy opony całoroczne są na tyle dobre, że będą mogły być uznane za odpowiednie rozwiązanie zarówno na sezon letni jak i zimowy?

przeczytaj pełen tekst »
Opony do samochodów zabytkowych / oldtimerów

Opony do samochodów zabytkowych / oldtimerów

Utworzony przez Voida.pl - dnia 06.06.2022

Zakup opon do samochodów zabytkowych wymaga nieco wysiłku - ale na szczęście cały czas są produkowane opony do oldtimerów. Samochód zabytkowy, sprawia ogromną przyjemność z jazdy, a także wzbudza zainteresowanie wśród przechodniów i innych kierowców.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow

Zadzwoń do Sklepu Internetowego Voida.pl