Dętki motocyklowe i do skuterów
Wiele osób myśli, że dętki to już przeżytek na rynku motocyklowym, a nawet rowerowym. Wszystko to za sprawą, coraz większej ilości opon bezdętkowych. Mimo wszystko, rynek dętek motocyklowych wciąż istnieje i ma się dobrze, a w niektórych dziedzinach motoryzacji, dętki są jak na razie niezastąpione.
Opony dętkowe rozpoznaje się po oznaczeniu TT - tube type. W ich przypadku dętki są koniecznym elementem, odpowiadającym za utrzymanie prawidłowego ciśnienia w kole. W przypadku ich uszkodzenia, nie mamy możliwości kontynuacji jazdy, jednak wymiana dętki jest prostsza niż wymiana opony bezdętkowej.
Skorzystaj i dokup dętki motocyklowe w cenie 80 zł/szt.
Dętki dodasz do zamówienia w koszyku.
Chcesz kupić same dętki do motocykla lub skutera?
Skontaktuj się z nami i przedstawimy Ci ofertę. Pracujemy intensywnie nad dodaniem konkretnych dętek do oferty sklepu. Prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości :)
Dostawa GRATIS
wszystkie formy płatności
Ocena sklepu Voida.pl w Google
4,3/5
TAX FREE
zwrot VAT dla podróżnych
14 dni na zwrot
bez podania przyczyny
W jakich motocyklach stosuje się dętki?
Dętki najczęściej kojarzone są ze starymi motocyklami i motorowerami, takimi jak MZ ETZ, WSK, Simson itp. Nie jest to jedyna grupa motocykli, która stosuje dętki w oponach, bowiem współcześnie korzysta się z nich w motocyklach off-roadowych i niektórych skuterach. Mówiąc o motocyklach off-roadowych, mówimy o crossach, enduro, a także quadach. Dlaczego akurat w tych sprzętach stosuje się dętki?
W przypadku skuterów, mamy do czynienia z małymi i szerokimi kołami. Przeznaczenie skuterów, to głównie jazda po mieście, przez co opony narażone są na więcej czynników, które mogą je uszkodzić. Zastosowanie dętki w skuterze, pozwala na tańszą naprawę i szybszą wymianę, w przypadku np. uszkodzenia wentyla, lub uszkodzenia samej dętki.
W motocyklach typu cross, enduro i w quadach, opony są znacznie bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne. Dlatego też, stosuje się w nich dętki, które często są wzmacniane. Opona w takim sprzęcie, działa jak ochrona dla dętki, a sama dętka w przypadku przebicia jest znacznie łatwiejsza w wymianie. Ogumienie z dętką, ma znacznie większą odporność na nierówności, czy uderzenia, co powoduje, że w przypadku maszyn offroadowych, jest świetnym rozwiązaniem.
Rodzaje dętek motocyklowych
Do wyboru mamy dwa rodzaje dętek - zwykłe i wzmacniane. Te pierwsze, to najtańsza opcja, o normalnej grubości. Wzmacniane dętki, przeznaczone są głównie do crossów i quadów, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Poza samym rodzajem dętki, ważne jest z jakiej gumy została ona zrobiona. Największe firmy produkujące wszelakie ogumienie, do swoich dętek stosują najwyższej jakości gumę, jednak ich cena jest bardzo wysoka. Wśród użytkowników, najlepszymi opiniami cieszą się dętki producentów takich jak Dunlop, Michelin czy Heidenau. Te ostatnie, zasłynęły ze swojego świetnego stosunku jakości do ceny. Nie warto oszczędzać, gdyż słabej jakości dętki często mogą ulegać uszkodzeniu, co będzie wiązało się z koniecznością wymiany.
Rodzaje wentyli w dętkach
Najczęściej spotykane są trzy rodzaje wentyli:
Wentyl samochodowy - schrader Auto AV
Wentyl Dunlop DV
Wentyl francuski presta cienki SV
Dobór i oznaczenia dętek do motocykli
Podczas wymiany dętki, najważniejsze jest wybranie odpowiedniego rozmiaru - musi być ona węższa od opony. Aby dokonać właściwego wyboru, musimy wiedzieć jak odczytywać oznaczenia dętek.
Oznaczenie dętki, składa się z dwóch liczb, podzielonych znakiem "X". Podstawową jednostką miary są cale, więc przy doborze dętki do opony, należy przeliczyć jej szerokość na milimetry.
1 cal = 25.4 mm
Przykładowe oznaczenie dętki to:
19 X 4.00
19 to średnica felgi w calach
4.00 to szerokość dętki w calach
Przeliczamy więc szerokość dętki na milimetry - 101,6. Oznacza to, że możemy śmiało zastosować ją np. w oponie o oznaczeniu 110/90 R19.
Poza klasycznym oznaczeniem wymiarów dętki, możemy znaleźć również dedykowane dętki do poszczególnych rozmiarów opon. Są one wtedy opisane przykładowo jako:
120/90-17
120 to szerokość opony w milimetrach
90 to profil opony w procentach
17 to średnica felgi w calach
Stosowanie takich oznaczeń, pozwala uniknąć pomyłek mniej doświadczonym osobom, jednak nie jest to standardem.
Poza dobraniem odpowiedniego rozmiaru, musimy wybrać producenta i rodzaj naszej dętki. Jeśli jeździmy w ciężkim terenie i zależy nam na najwyższej wytrzymałości, warto wybrać wzmacnianą dętkę od renomowanych producentów.
Uszkodzona dętka - co robić?
Odpowiedź wydaje się prosta i jednoznaczna - wymienić. Jednak nie zawsze mamy możliwość odkręcenia koła, lub nie mamy przy sobie zapasowej dętki. Co wtedy?
Warto zaopatrzyć się w zestaw naprawczy do dętek i komplet kluczy do odkręcenia koła. W przypadku W takim zestawie naprawczym, muszą znaleźć się - łatki, klej i gaz do napompowania koła. Jest to świetne doraźne rozwiązanie, które może nas uchronić przed wielokilometrowym prowadzeniem motocykla. Nie zawsze jednak, dętka nadaje się do zaklejenia. W przypadku szerokiego rozcięcia, lub wyrwania wentyla, niestety będziemy zmuszeni do wymiany dętki na nową. Warto więc jednak, zawsze wozić ze sobą zapasową dętkę.
W przypadku opon dętkowych, nie mamy dostępnych tak wielu rodzajów zestawów naprawczych - jedynie klej i łątki. Nie ma możliwości, tak jak w przypadku opon bezdętkowych, wstrzyknięcia środka rozprężającego, który pozwoli na dojechanie do najbliższej wulkanizacji, gdyż to dętka jest odpowiedzialna za utrzymanie ciśnienia w kole.
Trudność wymiany w trasie, niebezpieczeństwo w przypadku nagłego uszkodzenia dętki, to rzeczy, którym można w znacznym stopniu zapobiegać. Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie stanu dętki i błyskawiczna reakcja w przypadku niepokojących objawów. Zużycie lub uszkodzenie dętki, wiąże się z utratą właściwości opony, a także możliwością uszkodzenia całego koła. W przypadku pęknięcia dętki podczas jazdy, może się to skończyć tragicznie. Dętka to element eksploatacyjny, a jej koszt jest niewielki, dlatego nie warto kleić je po kilkanaście razy. Taka dętka, straci bowiem wszystkie swoje właściwości i będzie znacznie bardziej podatna na wszelkie uszkodzenia.