Opony dostawcze - Sklep z oponami do Busa

Samochody dostawcze są cięższe, wolniejsze niż osobowe i ich zadaniem jest przewożenie pasażerów oraz wszelkiego rodzaju ładunków. Ładowność opon dostawczych jest dużo wyższa, za co odpowiada bardziej złożona konstrukcja wewnętrzna opony.

Opony dostawcze produkowane są z podziałem na letnie, zimowe i całoroczne. Warto zmieniać opony na zimowe kiedy temperatury zbliżają się do zera, aby podnieść poziom bezpieczeństwa zwłaszcza transportując pasażerów.

Wybierz rozmiar opon dostawczych

Najpopularniejsze rozmiary opon dostawczych

dostawa gratis

Dostawa GRATIS

wszystkie formy płatności

Ocena sklepu Voida.pl w Google

4,3/5

tax free - zwrot VAT dla podróżnych

TAX FREE

zwrot VAT dla podróżnych

dostawa gratis

14 dni na zwrot

bez podania przyczyny

Najpopularniejsze modele opon dostawczych

Specyfika opon dostawczych

W ślad za tym komfort opon dostawczych jest na niższym poziomie niż w oponach osobowych jednak jest to spowodowane inną specyfiką pracy. Opony dostawcze dedykowane są do auto o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Segment opon dostawczych jest bardzo rozbudowany z uwagi na bardzo dużą ilość aut dostawczych i związanych z nimi potrzeb.

Opony dostawcze - wytrzymałość i długie przebiegi

Opony dostawcze oznacza się literą C na bocznej ścianie opony. Zaobserwować również można podwójny indeks ładowności np. 104/102. W tym przypadku 104 oznacza ładowność kiedy opona jest zamontowana na bliźniaczej feldze, a 102 gdy zamontowana jest pojedynczo. Firmy zaopatrujące się w opony dostawcze bardzo często główną uwagę skupiają na trwałości i możliwym do osiągnięcia przebiegu na jednym komplecie takich opon. Warto jednak przy zakupie swoją uwagę skupić również na wpływie oporów toczenia opony dostawczej na zużycie paliwa co jest istotnym elementem np. dla firm transportowych.

Oznaczenia opon dostawczych

Oznaczenia opon do samochodów dostawczych, wyglądają są bardzo zbliżone do samochodów osobowych. Zasadniczą różnicą w oznaczeniu, jest litera "C", "LT" oraz "XL".

Indeks C, to klasyczne, podstawowe opony wzmacniane, ze zwiększonym indeksem nośności. Większość kierowców busów, decyduje się właśnie na nie. Ich wybór jest największy w całym segmencie opon do "dostawczaków", przez co można bezproblemowo dobrać je do potrzeb.

Indeks XL, to opony wzmacniane "extra load", które pozwalają na większe obciążenie. Ich zastosowanie, znajduje się głównie w przypadku większych samochodów osobowych takich jak SUV'y, czy samochody terenowe. Ich zwiększona nośność pozwala jednak, na założenie ich do mniejszego busa. Opony z oznaczeniem XL, posiadają niższy indeks nośności od opon C.

Indeks LT, to indeks najczęściej spotykany w USA, oznaczający "light truck", czyli "lekka ciężarówka". Stosowany jest najczęściej w dużych osobówkach z napędem na cztery koła, a także w busach. 

Najnowsze wpisy na temat: Opony dostawcze

Różnice między oponami dostawczymi a osobowymi

Największą, zauważalną różnicą między oponami dostawczymi, a osobowymi, jest profil. Często spotyka się opony np. 205/75, co oznacza, że profil opony to aż 75% z 205 milimetrów. W przypadku samochodów osobowych, profile są znacznie mniejsze.

Kolejna różnica to wytrzymałość. Opony do "dostawczaków", mają znacznie wytrzymalszą gumę, odporną na zniekształcenia przy dużych obciążeniach. Przez to właśnie, stosuje się powyższe oznaczenia, mówiące o zwiększonym indeksie nośności. Ten z kolei, w przypadku samochodów dostawczych, może być oznaczony dwiema liczbami. Przykładowo może to być 109/107. Pierwsza liczba, mówi o maksymalnym obciążeniu dla opon pojedynczych, a druga dla opon bliźniaczych

Różnicą, o której często się zapomina, jest maksymalne ciśnienie w oponie. W przypadku opon osobowych jest to zwykle maksymalnie 3 bary, natomiast w przypadku opon dostawczych, nawet 4,75 bar

Jakie opony dostawcze wybrać?

Przy wyborze opon dostawczych, mamy do wyboru opony letnie, zimowe oraz wielosezonowe. Ich wybór, uzależniony jest od wielu czynników.

Pierwszym z nich, jest przeznaczenie opon. Jeśli samochód ma jeździć tylko na krótkich odcinkach, przykładowo rozwożąc towar po okolicznych sklepach, można śmiało zdecydować się na opony wielosezonowe. Jeśli jednak, samochód służy do długich tras przez cały rok, najlepszym wyborem będą dwa komplety opon - letni i zimowy. W lecie uzyskamy większą kulturę pracy, lepszą przyczepność, a także mniejsze opory toczenia co wpływa na spalanie. W zimie natomiast, zyskamy większą przyczepność i krótszą drogę hamowania. Warto pamiętać, o odpowiednim momencie zmiany opon, gdyż jazda na oponach zimowych letnią porą, może pozbawić je wszystkich właściwości. 

Drugim czynnikiem, jest samochód, do którego mają zostać założone opony. Ich rozmiar, musi zgadzać się z rozmiarem felg, a indeks nośności powinien być dostosowany do obciążeń, które samochód ma przewozić.

Kolejnym aspektem, jest budżet. Dwa komplety opon, to dwa razy większy wydatek niż w przypadku opon wielosezonowych. Jednak w przypadku długich tras i dynamicznej jazdy, opony wielosezonowe stracą bardzo szybko swoje właściwości i będą nadawać się jedynie do wymiany. Tańszą alternatywą od opon zimowych są opony bieżnikowane, które na dużej ilości śniegu, będą sobie radzić znacznie lepiej niż opony całoroczne. 

Samochody dostawcze są cięższe, wolniejsze niż osobowe i ich zadaniem jest przewożenie pasażerów oraz wszelkiego rodzaju ładunków. Ładowność opon dostawczych jest dużo wyższa, za co odpowiada bardziej złożona konstrukcja wewnętrzna opony.

Specyfika opon dostawczych

W ślad za tym komfort opon dostawczych jest na niższym poziomie niż w oponach osobowych jednak jest to spowodowane inną specyfiką pracy. Opony dostawcze dedykowane są do auto o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Segment opon dostawczych jest bardzo rozbudowany z uwagi na bardzo dużą ilość aut dostawczych i związanych z nimi potrzeb.

Opony dostawcze - wytrzymałość i długie przebiegi

Opony dostawcze oznacza się literą C na bocznej ścianie opony. Zaobserwować również można podwójny indeks ładowności np. 104/102. W tym przypadku 104 oznacza ładowność kiedy opona jest zamontowana na bliźniaczej feldze, a 102 gdy zamontowana jest pojedynczo. Firmy zaopatrujące się w opony dostawcze bardzo często główną uwagę skupiają na trwałości i możliwym do osiągnięcia przebiegu na jednym komplecie takich opon. Warto jednak przy zakupie swoją uwagę skupić również na wpływie oporów toczenia opony dostawczej na zużycie paliwa co jest istotnym elementem np. dla firm transportowych.

Opony dostawcze produkowane są z podziałem na letnie, zimowe i całoroczne. Warto zmieniać opony na zimowe kiedy temperatury zbliżają się do zera, aby podnieść poziom bezpieczeństwa zwłaszcza transportując pasażerów.

FAQ: najczęściej zadawane pytania na temat Opony dostawcze

Opony dostawcze różnią się od opon osobowych głównie pod względem konstrukcji i wytrzymałości. Opony dostawcze są zaprojektowane z myślą o większych obciążeniach, które są typowe dla pojazdów dostawczych i busów. Posiadają wzmocnioną konstrukcję, co pozwala na przenoszenie większego ciężaru oraz dłuższą trwałość w porównaniu do opon osobowych.

Dodatkowo, opony dostawcze zazwyczaj mają wyższe indeksy nośności i mogą pracować przy wyższym ciśnieniu, co jest konieczne przy częstym transporcie ładunków. Ich bieżnik jest również bardziej odporny na zużycie i dostosowany do intensywnej eksploatacji.

Opony dostawcze powinny być wymieniane co 4-6 lat, w zależności od intensywności użytkowania i warunków drogowych. Z biegiem czasu guma starzeje się, co może prowadzić do utraty przyczepności i pogorszenia właściwości jezdnych. Nawet jeśli bieżnik wydaje się w porządku, warto monitorować stan opon pod kątem pęknięć, wybrzuszeń czy innych uszkodzeń.

Jeśli głębokość bieżnika spadnie poniżej 1,6 mm, opony należy niezwłocznie wymienić, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.

Chociaż technicznie możliwe jest używanie opon zimowych przez cały rok w pojeździe dostawczym, nie jest to zalecane. Opony zimowe mają miększą mieszankę gumy, co zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i lodzie, ale przy wyższych temperaturach szybciej się zużywają i mogą prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa.

Dodatkowo, w lecie opony zimowe mogą wykazywać gorsze właściwości jezdne, takie jak wydłużona droga hamowania i mniejsza stabilność. Dla najlepszej wydajności i bezpieczeństwa, zaleca się stosowanie opon zimowych tylko w okresie zimowym, a na pozostałą część roku korzystanie z opon letnich lub całorocznych.

Ciśnienie w oponach dostawczych jest kluczowe dla optymalnej przyczepności, zużycia paliwa i trwałości opon. Zalecane wartości ciśnienia znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu lub na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy. W zależności od obciążenia pojazdu, ciśnienie może wahać się od 3,0 do 4,5 bar.

Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać ciśnienie, zwłaszcza przed dłuższymi trasami, aby uniknąć niepotrzebnego zużycia opon i zwiększonego ryzyka uszkodzenia.

Opony całoroczne to wygodne rozwiązanie dla właścicieli pojazdów dostawczych, którzy chcą uniknąć sezonowej wymiany opon. Oferują one kompromis między właściwościami opon letnich i zimowych, co pozwala na bezpieczną jazdę przez cały rok, niezależnie od warunków pogodowych.

Opony całoroczne są szczególnie przydatne w regionach o łagodnym klimacie, gdzie zimy nie są zbyt surowe. Choć nie są tak wydajne jak specjalistyczne opony letnie i zimowe, dla wielu kierowców dostawczych, którzy poruszają się po miejskich drogach, stanowią one praktyczny wybór, redukując koszty i czas związany z wymianą opon.

Zaleca się montowanie opon dostawczych tego samego typu, rozmiaru i producenta na jednej osi pojazdu. Różne opony mogą mieć odmienne właściwości trakcyjne, co może prowadzić do nierównomiernego zużycia oraz problemów z prowadzeniem pojazdu.

Aby zapewnić optymalną kontrolę nad pojazdem i bezpieczeństwo, najlepiej używać identycznych opon na wszystkich kołach lub przynajmniej na jednej osi.

Dobór opon dostawczych do pojazdu powinien uwzględniać przede wszystkim maksymalne obciążenie, jakie pojazd może przewozić. Każda opona ma oznaczenie indeksu nośności, które wskazuje, jakie maksymalne obciążenie może przenosić. Ważne jest, aby wybrać opony, które mają odpowiedni indeks nośności do przewidywanego obciążenia pojazdu.

Jeśli pojazd regularnie przewozi ciężkie ładunki, warto również zwrócić uwagę na opony o wzmocnionej konstrukcji, które są bardziej odporne na zużycie i mogą pracować przy wyższym ciśnieniu. Używanie opon o zbyt niskim indeksie nośności może prowadzić do uszkodzenia opon, zwiększonego ryzyka wypadku oraz kar finansowych.

Oznaczenia na oponach dostawczych informują o ich rozmiarze, nośności, prędkości oraz typie konstrukcji. Przykładowe oznaczenie: 215/65 R16C 109/107T. „215” to szerokość opony w milimetrach, „65” to profil opony (stosunek wysokości do szerokości w procentach), „R” oznacza oponę radialną, a „16” to średnica felgi w calach.

„C” wskazuje, że jest to opona wzmacniana dla pojazdów dostawczych, „109/107” to indeks nośności dla pojedynczego i podwójnego montażu, a „T” to indeks prędkości, oznaczający maksymalną prędkość, z jaką opona może bezpiecznie pracować.

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń opon dostawczych to niewłaściwe ciśnienie, przeciążenie pojazdu, jazda po nierównych lub uszkodzonych nawierzchniach oraz brak regularnej konserwacji. Niedopompowane opony mogą prowadzić do nadmiernego nagrzewania się gumy, co zwiększa ryzyko rozerwania opony. Z kolei nadmierne ciśnienie może powodować pęknięcia i nierównomierne zużycie bieżnika.

Przeciążenie pojazdu jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do poważnych uszkodzeń opon, w tym do deformacji karkasu. Aby uniknąć tych problemów, regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach, unikaj przeciążania pojazdu i dbaj o stan techniczny swoich opon.

Wybór odpowiednich opon dostawczych zależy od warunków, w jakich najczęściej eksploatujesz swój pojazd. Opony letnie zapewniają doskonałą przyczepność i trwałość na suchych i ciepłych nawierzchniach, ale w zimie ich efektywność spada. Opony zimowe są najlepszym wyborem na śnieg i lód, oferując lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania.

Dla kierowców, którzy nie chcą zmieniać opon wraz z porami roku, dobrym rozwiązaniem mogą być opony całoroczne, które łączą cechy opon letnich i zimowych, oferując solidne osiągi przez cały rok.

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow