Opony dostawcze

Samochody dostawcze są cięższe, wolniejsze niż osobowe i ich zadaniem jest przewożenie pasażerów oraz wszelkiego rodzaju ładunków. Ładowność opon dostawczych jest dużo wyższa, za co odpowiada bardziej złożona konstrukcja wewnętrzna opony.

Opony dostawcze produkowane są z podziałem na letnie, zimowe i całoroczne. Warto zmieniać opony na zimowe kiedy temperatury zbliżają się do zera, aby podnieść poziom bezpieczeństwa zwłaszcza transportując pasażerów.

Wybierz rozmiar opon dostawczych

Najpopularniejsze rozmiary opon dostawczych

dostawa gratis

Dostawa GRATIS

wszystkie formy płatności

Ocena sklepu Voida.pl na Ceneo

4,5/5

tax free - zwrot VAT dla podróżnych

TAX FREE

zwrot VAT dla podróżnych

dostawa gratis

14 dni na zwrot

bez podania przyczyny

Najpopularniejsze modele opon dostawczych

Specyfika opon dostawczych

W ślad za tym komfort opon dostawczych jest na niższym poziomie niż w oponach osobowych jednak jest to spowodowane inną specyfiką pracy. Opony dostawcze dedykowane są do auto o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Segment opon dostawczych jest bardzo rozbudowany z uwagi na bardzo dużą ilość aut dostawczych i związanych z nimi potrzeb.

Opony dostawcze - wytrzymałość i długie przebiegi

Opony dostawcze oznacza się literą C na bocznej ścianie opony. Zaobserwować również można podwójny indeks ładowności np. 104/102. W tym przypadku 104 oznacza ładowność kiedy opona jest zamontowana na bliźniaczej feldze, a 102 gdy zamontowana jest pojedynczo. Firmy zaopatrujące się w opony dostawcze bardzo często główną uwagę skupiają na trwałości i możliwym do osiągnięcia przebiegu na jednym komplecie takich opon. Warto jednak przy zakupie swoją uwagę skupić również na wpływie oporów toczenia opony dostawczej na zużycie paliwa co jest istotnym elementem np. dla firm transportowych.

Oznaczenia opon dostawczych

Oznaczenia opon do samochodów dostawczych, wyglądają są bardzo zbliżone do samochodów osobowych. Zasadniczą różnicą w oznaczeniu, jest litera "C", "LT" oraz "XL".

Indeks C, to klasyczne, podstawowe opony wzmacniane, ze zwiększonym indeksem nośności. Większość kierowców busów, decyduje się właśnie na nie. Ich wybór jest największy w całym segmencie opon do "dostawczaków", przez co można bezproblemowo dobrać je do potrzeb.

Indeks XL, to opony wzmacniane "extra load", które pozwalają na większe obciążenie. Ich zastosowanie, znajduje się głównie w przypadku większych samochodów osobowych takich jak SUV'y, czy samochody terenowe. Ich zwiększona nośność pozwala jednak, na założenie ich do mniejszego busa. Opony z oznaczeniem XL, posiadają niższy indeks nośności od opon C.

Indeks LT, to indeks najczęściej spotykany w USA, oznaczający "light truck", czyli "lekka ciężarówka". Stosowany jest najczęściej w dużych osobówkach z napędem na cztery koła, a także w busach. 

Najnowsze wpisy na temat: Opony dostawcze

Różnice między oponami dostawczymi a osobowymi

Największą, zauważalną różnicą między oponami dostawczymi, a osobowymi, jest profil. Często spotyka się opony np. 205/75, co oznacza, że profil opony to aż 75% z 205 milimetrów. W przypadku samochodów osobowych, profile są znacznie mniejsze.

Kolejna różnica to wytrzymałość. Opony do "dostawczaków", mają znacznie wytrzymalszą gumę, odporną na zniekształcenia przy dużych obciążeniach. Przez to właśnie, stosuje się powyższe oznaczenia, mówiące o zwiększonym indeksie nośności. Ten z kolei, w przypadku samochodów dostawczych, może być oznaczony dwiema liczbami. Przykładowo może to być 109/107. Pierwsza liczba, mówi o maksymalnym obciążeniu dla opon pojedynczych, a druga dla opon bliźniaczych

Różnicą, o której często się zapomina, jest maksymalne ciśnienie w oponie. W przypadku opon osobowych jest to zwykle maksymalnie 3 bary, natomiast w przypadku opon dostawczych, nawet 4,75 bar

Jakie opony dostawcze wybrać?

Przy wyborze opon dostawczych, mamy do wyboru opony letnie, zimowe oraz wielosezonowe. Ich wybór, uzależniony jest od wielu czynników.

Pierwszym z nich, jest przeznaczenie opon. Jeśli samochód ma jeździć tylko na krótkich odcinkach, przykładowo rozwożąc towar po okolicznych sklepach, można śmiało zdecydować się na opony wielosezonowe. Jeśli jednak, samochód służy do długich tras przez cały rok, najlepszym wyborem będą dwa komplety opon - letni i zimowy. W lecie uzyskamy większą kulturę pracy, lepszą przyczepność, a także mniejsze opory toczenia co wpływa na spalanie. W zimie natomiast, zyskamy większą przyczepność i krótszą drogę hamowania. Warto pamiętać, o odpowiednim momencie zmiany opon, gdyż jazda na oponach zimowych letnią porą, może pozbawić je wszystkich właściwości. 

Drugim czynnikiem, jest samochód, do którego mają zostać założone opony. Ich rozmiar, musi zgadzać się z rozmiarem felg, a indeks nośności powinien być dostosowany do obciążeń, które samochód ma przewozić.

Kolejnym aspektem, jest budżet. Dwa komplety opon, to dwa razy większy wydatek niż w przypadku opon wielosezonowych. Jednak w przypadku długich tras i dynamicznej jazdy, opony wielosezonowe stracą bardzo szybko swoje właściwości i będą nadawać się jedynie do wymiany. Tańszą alternatywą od opon zimowych są opony bieżnikowane, które na dużej ilości śniegu, będą sobie radzić znacznie lepiej niż opony całoroczne. 

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow