Opony przemysłowe

Opony przemysłowe to ogumienie stosowane w szeroko pojętym przemyśle. Zalicza się do tego zarówno koparki, wozidła budowlane, walce, jak i maszyny pracujące na lotniskach. Nazywane są inaczej oponami OTR - z angielskiego "off the road", co oznacza, że nie są przeznaczone do użytku na drogach. Gdzie znajdują swoje zastosowanie? Jakie mają cechy charakterystyczne? Jak wyglądają oznaczenia opon przemysłowych?

Wybierz rozmiar opon przemysłowych

Najpopularniejsze rozmiary opon przemysłowych

Ocena sklepu Voida.pl w Google

4,3/5

tax free - zwrot VAT dla podróżnych

TAX FREE

zwrot VAT dla podróżnych

dostawa gratis

14 dni na zwrot

bez podania przyczyny

Najpopularniejsze modele opon przemysłowych

Zastosowanie i cechy opon przemysłowych

Opony OTR, znajdują zastosowanie w ogromnej ilości branży. Najczęściej spotykane są w kopalniach, przy pracach budowlanych, czy w fabrykach z dużą ilością maszyn jeżdżących. Wszystkie koparki, ładowarki, spycharki, ciągniki terminalowe, wozidła przegubowe i inne ciężkie maszyny, korzystają właśnie z opon przemysłowych. 

Charakteryzują się ogromnym indeksem nośności, gdyż jak wiadomo, większość maszyn budowlanych, waży od kilku do nawet kilkudziesięciu ton. Mieszanka gumy i konstrukcja opony, przystosowana jest do jak największej wytrzymałości i odporności na ścieranie. Grube i agresywne bieżniki, pozwalają zachować przyczepność, która jest konieczna w przypadku prac np. w kamieniołomach. Każda z maszyn ma inne opony, jednak wszystkie zaliczają się do jednej grupy ogumienia, która wbrew pozorom stanowi jedynie 11% globalnego rynku. Ceny opon OTR są ogromne, gdyż są to opony specjalistyczne, zbudowane z innej mieszanki i ilości gumy, w porównaniu do klasycznych opon samochodowych. 

Budowę opon przemysłowych, można podzielić na diagonalną i radialną

Opony diagonalne, charakteryzują się ogromną wytrzymałością. Zbudowane są z dwóch warstw wewnętrznego kordu, który ułożony jest pod kątem względem płaszczyzny symetrii opony. Poza tym, posiadają bardzo grube ściany boczne, co zapobiega częstym uszkodzeniom, a ich bieżnik doskonale oczyszcza się z błota. Nie są jednak idealne, bowiem mają bardzo duże opory toczenia, które wpływają na krótszą żywotność w porównaniu do opon radialnych.

Opony radialne, posiadają promieniowo prowadzony kord, który nie krzyżuje się na powierzchni całej opony. Pozwala to na osiąganie większych prędkości, w porównaniu do opon diagonalnych, jednak ich cieńsze ściany boczne, narażają je na częstsze uszkodzenia mechaniczne. Dla operatora maszyny, są znacznie bardziej komfortowe oraz generują mniej hałasu, co również jest dużą zaletą. Wybór rodzaju budowy opony, zależny jest od maszyny w której będzie stosowana. 

Najnowsze wpisy na temat: Opony przemysłowe

Oznaczenia opon przemysłowych

Ogrom rodzajów opon przemysłowych, określany jest uniwersalną i największą klasyfikacją TRA - Tires and Rims Association. Jest to amerykańska organizacja, która dzieli opony na klasy i definiuje warunki ich pracy oraz wzory bieżników. W przypadku opon OTR, wyróżniamy klasy takie jak:

L (Loader & Bulldozer) - opony przeznaczone do ładowarek i spycharek
G (Grader) - opony do maszyn związanych z równaniem terenów
E (Earth-mover) - opony stosowane w maszynach do prac ziemnych, takich jak wozidła technologiczne
C (Compactor) - opony przeznaczone do walców i maszyn związanych z utwardzaniem i zagęszczaniem terenu
IND (Industrial) - opony przeznaczone do maszyn, które używane są na lotniskach i w portach.

Poza oznaczeniami zastosowania, istnieją również oznaczenia bieżników:

E2/E3, L2/L3, G2/G3 - klasyczny bieżnik
E4/L4 - bieżnik głęboki, stanowiący 150% bieżnika zwykłego
L5/L5S - najgłębszy bieżnik, stanowiący, aż 250% bieżnika zwykłego

Oznaczenia rozmiarów opon przemysłowych, można podzielić na calowe i metryczne.

Przykładowe oznaczenie calowe to:

26.5 R 25 * VLT

26.5 to szerokość opony w calach
R to typ opony radialnej
25 to średnica koła w calach
* (gwiazdka) określa klasę opony
VLT to nazwa bieżnika

Oznaczenie metryczne wygląda następująco:

760/70 R 25 * VLT

760 to szerokość opony w milimetrach
70 to profil opony w procentach (70% z szerokości opony)
R to typ opony radialnej
25 - średnica felgi w calach
* (gwiazdka) - klasa opony
VLT - nazwa bieżnika

Ogrom rodzajów opon przemysłowych i ich zastosowań, powoduje, że ciężko znaleźć jeden dobry schemat na dobieranie ogumienia do maszyn. W przypadku każdej maszyny, należy podejść do tematu opon indywidualnie, gdyż wpływa to na bezpieczeństwo, jakość i komfort pracy, a także wydajność i bezawaryjność samej maszyny.

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow