Indeks nośności opony – jak dobrać właściwy, aby jeździć bezpiecznie?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 21.11.2021, aktualizacja 14.03.2022

Wybity na boku opony rozmiar zawiera nie tylko najważniejsze informacje o jej parametrach, które są niezbędne do właściwego doboru ogumienia, ale także dodatkowe oznaczenia informujące o maksymalnych możliwościach opony gwarantujących bezpieczną jazdę. Rozchodzi się oczywiście o indeks nośności oraz powiązany z nim indeks prędkości, które niestety często są ignorowane przez kierowców nieposiadających wystarczającej wiedzy na ich temat. Takie zachowanie może nie tylko odbić się na kondycji naszych opon, ale przede wszystkim  stworzyć realne niebezpieczeństwo podczas jazdy.

Opony zamontowane w samochodzie niewątpliwie muszą udźwignąć duże obciążenia, ale mają też swoje granice. O tym właśnie informuje indeks nośności. Dlatego w tym artykule wyjaśnimy,  jakie znaczenie dla naszego bezpieczeństwa ma dobór właściwego indeksu nośności i dlaczego nie należy lekceważyć zaleceń producenta w tym temacie.

O czym informuje indeks nośności?

Indeks nośności, zwany też z ang. Load index (LI) to parametr informujący o tym, jak maksymalnie może być obciążona opona. Wartość ta zależna jest od prawidłowego ciśnienia i maksymalnej prędkości. Indeks ten widnieje na przedostatnim miejscu w wytłoczonym na ścianie opony rozmiarze i występuje zawsze w parze z indeksem prędkości. W tym przykładzie 185/65 R15 88 H indeks nośności opony kryje się pod cyfrą 88, a jego wartość odpowiada zawsze masie podanej w kilogramach i w tym przypadku wynosi max. 560 kg/oponę.

A gdzie znaleźć informacje, jakie maksymalne obciążenie wskazuje dany indeks? Otóż wszystkie wartości zostały zebrane w tabeli indeksów nośności, którą znajdziemy w internecie na wielu stronach portali motoryzacyjnych, producentów opon czy sklepów internetowych. W tabeli tej znajdują się indeksy nośności opon dla wszystkich typów pojazdów, od motocykli po pojazdy rolnicze. Poniżej wymienione zostały najpopularniejsze indeksy nośności opon samochodowych:

  • 82 – max. 475 kg
  • 91 – max. 615 kg
  • 94 – max. 670 kg
  • 95 – max. 690 kg
  • 98 -  max. 750 kg
  • 99 - max. 775 kg

Homologowany indeks nośności

Niestety wielu kierowców nie wie, że indeks nośności opony został ściśle określony przez producenta i wybierając nowe ogumienie należy zawsze stosować się do jego zaleceń. Informacje o tym, jaki indeks nośności jest homologowany dla naszego pojazdu znajdują się na tabliczce znamionowej, a także w instrukcji pojazdu, klapce wlewu paliwa czy na słupku drzwi od strony kierowcy.

Przy pomocy indeksu nośności można nie tylko sprawdzić maksymalne obciążenie opony, ale także wyliczymy dopuszczalną masę całkowitą pojazdu (DMC). Wystarczy wartość indeksu nośności pomnożyć razy cztery opony, czyli dla indeksu  91 – 615 kg DMC wynosi 2460 kg. Uzyskany wynik może być nieznacznie wyższy, niż ten podany w dowodzie rejestracyjnym.

Nośność a ciśnienie w oponie

Wartości indeksów nośności  podawane w tabelach są ustandaryzowane. Zostały one określone przy ciśnieniu w oponie wynoszącym 2,5 bara. W przypadku zmiany ciśnienia w oponach może również ulec zmianie maksymalne możliwe obciążenie opon. Generalnie należy pamiętać o zasadzie - im niższe ciśnienie w oponach, tym mniejsze ich maksymalne obciążenie. To samo dotyczy wyższych prędkości, które również mają wpływ na wskaźnik nośności.

Można natomiast zwiększyć nośność opon, zwiększając ciśnienie w oponach. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę, jakie ciśnienie jest zalecane przez producenta dla danego pojazdu i dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa zawsze należy przestrzegać jego zaleceń.

Czy dozwolone jest stosowanie niższych indeksów nośności niż zalecone przez producenta?

Z racji iż opony posiadają dwa indeksy – prędkości i nośności, często niestety dochodzi do pomyłek, w którym przypadku dozwolone jest zamontowanie niższego indeksu niż homologowany. Otóż taka sytuacja możliwa jest wyłącznie przy montażu opon zimowych z niższym indeksem prędkości, ale pod pewnymi warunkami. I faktycznie jest to dość logiczne, bo w zimowych warunkach zazwyczaj jeździmy wolniej. Jeśli chodzi o nośność pojazdu, to niezależnie od pór roku nie ulega ona zmianie, więc tutaj przepisy zabraniają użytkowania opon z niższym indeksem nośności.

Gdyby ktoś jednak mimo wszystko rozważał takie rozwiązanie, to zdecydowanie odradzamy, bo w ten sposób ryzykuje znacznie więcej niż pogorszenie komfortu jazdy czy uszkodzenie opony. Nagły wystrzał w trakcie jazdy spowodowany przeciążeniem ogumienia może stworzyć groźną sytuacje realnie zagrażającą bezpieczeństwu wszystkich uczestników ruchu. Konsekwencji takiego działania jest jednak więcej. Mimo ważnego ubezpieczenia OC, ubezpieczyciel może odrzucić wniosek o wypłatę odszkodowania, a rutynowa kontrola policyjna może zakończyć się wlepieniem mandatu. Ponadto opony użytkowane niezgodnie z zaleceniami producenta tracą gwarancję. Dlatego lepiej zastanowić się, czy warto podejmować takie ryzyko…

Wyższy indeks nośności – czy się opłaca?

Mniej restrykcyjne są przepisy w przypadku montażu opon z wyższym indeksem nośności i niektórzy kierowcy decydują się na takie rozwiązanie. Ale przed kupnem takiego ogumienia warto sprawdzić, czy się to opłaca, bo jazda na oponach z wyższym indeksem nośności niż homologowany ma swoje plusy i minusy.

 A co zachęca kierowców do wyboru takiego ogumienia? Przede wszystkim poprawa właściwości jezdnych – większa stabilność podczas jazdy, zwłaszcza pod wiatr, większa responsywność na ruchy kierownicą, a także lepszy komfort prowadzenia. Zalety te docenią szczególnie pasjonaci dynamicznej jazdy, którzy chcą czuć pełną kontrolę nad autem podczas wchodzenia w zakręty.

A dlaczego użytkowanie opon z wyższym indeksem nośności nie do końca jest opłacalne? Otóż ogumienie takie jest droższe, a wyższe koszty związane są także z większym zużyciem paliwa na skutek większych oporów toczenia. Poza tym pogorszeniu ulega również komfort jazdy wynikający z większej sztywności opon.

Indeks nośności dla opon wzmocnionych

Reinforced“, „Extra Load“ lub „XL“ to terminy stosowane w przypadku opon samochodowych o szczególnie dużej nośności (np. furgonetki, minibusy, pojazdy terenowe, vany, auta sportowe). Na ścianie bocznej takiego ogumienia znaleźć można także literę C z ang. commercial. Opony takie charakteryzują się podwyższoną nośnością, aby podołać większym obciążeniom. Dlatego jeśli dla naszego pojazdu homologowane są opony XL, to bezwzględnie należy takie stosować.

Podwójny indeks nośności – jak go rozszyfrować?

Szczególna sytuacja dotyczy nośności opon dla pojazdów dostawczych i ciężarowych. Wówczas na ścianie bocznej wybity jest podwójny indeks nośności, np. 109/107. W tym przypadku pierwsza liczba oznacza maksymalną nośność przy oponach pojedynczych (109 - 1030 kg), a druga liczba przy oponach bliźniaczych (107 - 975 kg).

Podsumowanie

Dla gwarancji maksymalnego bezpieczeństwa w trakcie jazdy kluczowy jest odpowiedni dobór opon do samochodu. Zanim jednak kupimy nowy komplet, warto wcześniej sprawdzić w instrukcji auta, jakie parametry powinny posiadać nowe opony. Aby jeździć bezpiecznie i komfortowo, konieczne jest stosowanie ogumienia zgodnie ze specyfikacją producenta. Dotyczy to także indeksu nośności, który ma niebagatelne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania opon, komfortu prowadzenia i przede wszystkim naszego bezpieczeństwa. Dlatego należy pamiętać, że pod żadnym pozorem nie wolno montować opon z niższym indeksem nośności niż homologowany, bo takie działanie jest skrajnie nieodpowiedzialne i niebezpieczne. Dozwolone jest jedynie stosowanie wyższych indeksów nośności, ale najlepiej po przeanalizowaniu plusów i minusów takiego rozwiązania.


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.02.2024

Na samym początku należy sobie zadać dwa podstawowe pytania - czym tak właściwie są opony DEMO i czemu omawiane rozwiązania zyskują na popularności? Co trzeba o nich wiedzieć oraz jakie są ich najmocniejsze strony? Jeśli ktoś szuka dla siebie opon z segmentu premium w rozsądnej cenie, będzie to dla niego jedna z najkorzystniejszych propozycji na rynku.

przeczytaj pełen tekst »
Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Utworzony przez Voida.pl - dnia 04.09.2023

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z jazdą, dobrze dobrana opona zimowa może sprawić, że podróż stanie się bezpieczna i komfortowa nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Dlatego też dzisiaj pragniemy przedstawić Państwu najnowsze opony na sezon zimowy 2024, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić nie tylko doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie, ale również długą żywotność i wydajność.

przeczytaj pełen tekst »
Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Utworzony przez Voida.pl - dnia 20.07.2023

Patrząc na niektóre modele felg, na ich ułożenie ramion, możemy wywnioskować, iż istnieją one w wersji na lewą i stronę auta. Często jednak jest to mylne wrażenie i takich obręczy na rynku jest znikoma ilość. Zdarzają się jednak wyjątki i są producenci felg, którzy posiadają w ofercie koła na lewą i prawą stronę auta.

przeczytaj pełen tekst »
Polecane opony do aut elektrycznych

Polecane opony do aut elektrycznych

Utworzony przez Voida.pl - dnia 19.07.2023

Na ulicach coraz częściej widujemy auta elektryczne. Na pierwszy rzut oka nie różnią się od tradycyjnych aut spalinowych. Są użytkowane na takich samych czarnych oponach jak pozostałe auta. Czy jednak są jakieś różnice? Oto kilka wyróżników charakteryzujących gamę opon specjalnie stworzonych do samochodów bateryjnych.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow