Indeks prędkości opon, a bezpieczeństwo jazdy

Utworzony przez Voida.pl - dnia 15.11.2021, aktualizacja 14.03.2022

Podczas poszukiwań nowych opon oczywiste jest, że trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na ich prawidłowy rozmiar, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę, iż ważny jest także właściwie dobrany indeks prędkości opon oraz powiązany z nim indeks nośności. Wokół tego tematu narosło wiele mitów, które mają niewiele wspólnego z prawdą i niestety często wprowadzają kierowców w błąd. Skutkiem tego mogą być nieodpowiednio dobrane opony, co może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Dlatego w tym artykule przedstawimy najważniejsze informacje wyjaśniające, czym jest indeks prędkości, na co należy zwrócić uwagę podczas wyboru nowego ogumienia i czym grozi montaż opon z niewłaściwym indeksem prędkości.

Oznaczenie indeksu prędkości – o czym informuje?

Na początek zacznijmy od rozszyfrowania tego tajemniczego określenia. Najprościej rzecz ujmując -indeks prędkości (z ang. Speed index) podaje jaką maksymalną prędkość może osiągnąć auto wyposażone w dane opony z uwzględnieniem maksymalnego obciążenia wyznaczonego przez indeks nośności. Oba indeksy są współzależne, dlatego podczas wyboru opon należy zwrócić uwagę na obie wartości.

Indeks prędkości jest składową pełnego rozmiaru opony i znaleźć go można na boku opony. Kryje się on pod postacią litery na samym końcu rozmiarowego ciągu znaków: 185/65 R15 88 T i występuje zawsze obok indeksu nośności. Litera T odpowiada prędkości 190 km/h, natomiast liczba 88 podaje maksymalne obciążenie opony.  

Do sprawdzenia wartości danego indeksu służy tabela indeksów prędkości, którą bez problemu można znaleźć w intrenecie. Do najczęściej spotykanych indeksów prędkości zaliczyć można te wymienione poniżej:

  • T – max. prędkość 190 km/h
  • H - max. prędkość  210 km/h
  • V - max. prędkość 240 km/h
  • W - max. prędkość 270 km/h
  • Y - max. prędkość 300 km/h

Homologowany indeks prędkości – co to znaczy?

Prawidłowy indeks prędkości danej opony jest ściśle określany przez producenta na podstawie wyników testów laboratoryjnych. Ich celem jest zweryfikowanie, do jakiej prędkości dana opona gwarantuje bezawaryjną jazdę. Odbywa się to przy użyciu specjalnego bębna, kiedy to prędkość opony zwiększana jest co 10 minut o 10 km/h do uzyskania wartości maksymalnej, wyznaczającej granice wytrzymałości danej opony przy odpowiednim obciążeniu.

Zasadniczo indeks prędkości zależny jest od mocy silnika danego pojazdu, więc im mocniejsze auto, tym wyższa dopuszczalna prędkość, z jaką może się poruszać. Ale nie chodzi tu tylko o to, jak szybko można jechać, gdyż indeks prędkości wpływa znacząco na zachowanie opon na drodze zarówno przy wyższej jak i niższej prędkości. Dlatego przestrzeganie zaleceń producenta odnośnie właściwych indeksów prędkości jest w tym przypadku kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa w trakcie jazdy.

Jeśli chcemy sprawdzić, jaki jest dopuszczalny indeks prędkości opon, informacje te znajdziemy na pewno w instrukcji obsługi pojazdu. Poza tym znajdują się one również na tabliczce znamionowej na słupku lub progu po stronie kierowcy, a także na klapce wlewu od paliwa.

Niższy indeks prędkości a przepisy

Osoby poszukujące nowego ogumienia zauważą z pewnością, że opony z niższym indeksem prędkości są zazwyczaj tańsze, niż te z wyższym indeksem dedykowanym dla ich auta, co może ich zachęcić do kupna. Jednak w tym przypadku należy się najpierw zorientować, co na ten temat mówią przepisy Kodeksu Drogowego i czy dopuszczają taką możliwość.

Niestety w przypadku opon letnich nie jest dozwolone użytkowanie opon z niższym indeksem, niż homologowany do danego pojazdu. Nieprzestrzeganie tego przepisu może mieć wiele przykrych konsekwencji, które mogą się znacząco odbić na bezpieczeństwie naszym oraz innych uczestników ruchu. W najgorszym wypadku podczas jazdy z wysoką prędkością na oponach z obniżonym indeksem może dojść do wybuchu opony. Ponadto rutynowa kontrola policyjna może się skończyć mandatem karnym za użytkowanie nieodpowiednich opon. To może być także podstawą do niewypłacenia odszkodowania przez firmę ubezpieczeniową w przypadku wystąpienia kolizji drogowej. Stosowanie niewłaściwego indeksu prędkości skutkuje także utratą gwarancji producenta.

Sytuacja wygląda trochę inaczej, jeśli chodzi o ogumienie na zimę. Zgodnie z obowiązującymi przepisami można stosować opony zimowe z niższym indeksem prędkości niż zalecany przez producenta, ale pod pewnymi warunkami. Otóż indeks ten nie może być niższy niż Q – maksymalna prędkość do 160 km/h i należy też przykleić odpowiednią naklejkę w miejscu widocznym dla kierowcy. Jednak dla zachowania optymalnych właściwości jezdnych zaleca się, by nie obniżać tego indeksu więcej niż o jedną wartość. Trzeba się także liczyć z tym, że taki zabieg może oddziaływać na stan i zachowanie naszych opon podczas jazdy. Będą się szybciej zużywać, zmienić się może także komfort prowadzenia, a droga hamowania się wydłuży. Ale skoro przepisy dopuszczają takie rozwiązanie, to musi oferować jakieś korzyści. Otóż rozchodzi się głównie o poprawę przyczepności na ośnieżonym podłożu oraz o fakt, że zimą zazwyczaj poruszamy się wolniej. Dlatego zanim zdecydujemy się na wybór opon zimowych z obniżonym indeksem prędkości, lepiej rozważyć, czy jest to sensowne rozwiązanie.

Wyższy indeks prędkości – wady i zalety

Jeśli chodzi o montaż opon z wyższymi indeksami prędkości niż homologowane, to jest to dozwolone. Aczkolwiek warto się zastanowić, czy faktycznie takie rozwiązanie jest opłacalne, bo ma swoje zalety, ale także i wady.

Za wyborem wyższego indeksu prędkości przemawia na pewno większa stabilność samochodu oraz lepsza przyczepność, zwłaszcza na zakrętach. To może zachęcać szczególnie wielbicieli sportowej jazdy. Ponadto opony takie charakteryzują się większą responsywnością na ruchy kierownicą, co wpływa na lepszą precyzję toru jazdy.

Decydując się na kupno opon z wyższym indeksem prędkości trzeba się liczyć z tym, że takie ogumienie jest droższe i wpływa na większe spalanie z racji większych oporów toczenia. Obniżeniu ulega także komfort jazdy, gdyż opony takie są sztywniejsze.

Jak rozszyfrować skrót VR i ZR?

Może się także zdarzyć, że na boku opony będzie widniał podwójny indeks prędkości VR lub ZR. Jednak są to oznaczenia spotykane na ogumieniu dedykowanym do starszych, szybkich pojazdów i nie jest ono obecnie już stosowane. Indeks VR wskazuje na maksymalną prędkość powyżej 210 km/h, a ZR – powyżej 240 km/h i w obu przypadkach są to wartości obowiązujące przy całkowitym obciążeniu.  Łatwo to wyjaśnić za pomocą przykładowego rozmiaru 225/45 ZR17 91 W – indeks W odpowiada maksymalnej prędkości 270 km/h, ale przy pełnym obciążeniu wartość ta spada do 240 km/h, na co wskazuje oznaczenie ZR.

Indeksy prędkości dla opon rolniczych, motocyklowych i ciężarowych

Istnieją w sumie aż 32 klasy prędkości dla różnych typów pojazdów i są oznaczone literami od A do Y zebranymi w tabeli indeksów prędkości. Choć bazuje ona na literowych oznaczeniach, to nie do końca są one ułożone w kolejności alfabetycznej, np. indeks H odpowiada wyższej prędkości 210 km/h, niż T – 190 km/h. Wynika to z tego, że tabela ta wywodzi się z Anglii, a kiedy powstawała najwyższą szybkością auta było 180 km/h i wyznaczał ją indeks S – skrót od „speed”, czyli prędkość. Z czasem auta były coraz szybsze, więc trzeba było dodawać nowe indeksy, np. H oznacza „high speed”, czyli 210 km/h, a litera V „very high speed” – 240 km/h.

Poniżej znajduje się podział indeksów prędkości według typów pojazdów:

  • A1-A8 – opony rolnicze,
  • B-N – opony motocyklowe i ciężarowe,
  • H, P-Y – opony osobowe, terenowe i dostawcze.

Podsumowanie

Wchodzące w skład pełnego rozmiaru opony indeksy prędkości i nośności to nie są jakieś tam oznaczenia, które można pominąć podczas wyboru ogumienia. Niestety zdarza się to dość często i wynika zazwyczaj z braku wiedzy na temat wpływu tych indeksów na nasze bezpieczeństwo. W przypadku indeksu prędkości nie chodzi jedynie o maksymalną szybkość, z jaką można się poruszać, ale także o graniczną wytrzymałość opony przy dużych prędkościach oraz wpływ na zachowanie opon podczas jazdy. Zarówno wyższy jak i niższy indeks prędkości może inaczej oddziaływać na sposób prowadzenia, przyczepność, długość drogi hamowania czy komfort jazdy. Dlatego tak ważne jest, by stosować się do wytycznych producenta i zawsze wybierać opony z indeksem, który widniej w instrukcji pojazdu. Jeśli jednak zdecydujemy się na zmianę indeksu, to lepiej się najpierw zorientować, czy przepisy na to pozwalają i jak taki zabieg może wpłynąć na zachowanie naszych opon.


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.02.2024

Na samym początku należy sobie zadać dwa podstawowe pytania - czym tak właściwie są opony DEMO i czemu omawiane rozwiązania zyskują na popularności? Co trzeba o nich wiedzieć oraz jakie są ich najmocniejsze strony? Jeśli ktoś szuka dla siebie opon z segmentu premium w rozsądnej cenie, będzie to dla niego jedna z najkorzystniejszych propozycji na rynku.

przeczytaj pełen tekst »
Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Utworzony przez Voida.pl - dnia 04.09.2023

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z jazdą, dobrze dobrana opona zimowa może sprawić, że podróż stanie się bezpieczna i komfortowa nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Dlatego też dzisiaj pragniemy przedstawić Państwu najnowsze opony na sezon zimowy 2024, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić nie tylko doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie, ale również długą żywotność i wydajność.

przeczytaj pełen tekst »
Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Utworzony przez Voida.pl - dnia 20.07.2023

Patrząc na niektóre modele felg, na ich ułożenie ramion, możemy wywnioskować, iż istnieją one w wersji na lewą i stronę auta. Często jednak jest to mylne wrażenie i takich obręczy na rynku jest znikoma ilość. Zdarzają się jednak wyjątki i są producenci felg, którzy posiadają w ofercie koła na lewą i prawą stronę auta.

przeczytaj pełen tekst »
Polecane opony do aut elektrycznych

Polecane opony do aut elektrycznych

Utworzony przez Voida.pl - dnia 19.07.2023

Na ulicach coraz częściej widujemy auta elektryczne. Na pierwszy rzut oka nie różnią się od tradycyjnych aut spalinowych. Są użytkowane na takich samych czarnych oponach jak pozostałe auta. Czy jednak są jakieś różnice? Oto kilka wyróżników charakteryzujących gamę opon specjalnie stworzonych do samochodów bateryjnych.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow