Czy są opony prawe i lewe? Jak prawidłowo zamontować opony symetryczne, asymetryczne i kierunkowe?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 24.05.2022, aktualizacja 02.06.2022

Bieżnik opony to aktualnie podstawowy aspekt oceny wizualnej opony. Nie zawsze jednak tak było. Największy wpływ na ukształtowanie obecnie dostępnych bieżników, miała Formuła 1. Inżynierowie udowodnili, że największy wpływ na przyczepność na suchej nawierzchni, ma sama mieszanka gumy. Przez to, zostały wprowadzone opony typu "slick", które są zupełnie gładkie. Na mokrej nawierzchni, sprawa jednak wygląda zupełnie inaczej. Bieżnik, jest jedyną opcją na umożliwienie jazdy, bowiem gładka opona tworzy zjawisko "aquaplaningu", czyli całkowitej utraty przyczepności na wodzie.

Rodzaje bieżników opon i prawidłowy montaż

Wieloletnie eksperymenty i chęć stworzenia opony idealnej, ukształtowały wiele rodzajów bieżnika, jednak nie wszystkie się sprawdziły. W samochodach osobowych obecnie stosuje się trzy rodzaje bieżnika. Są to bieżniki - asymetryczne, kierunkowe i symetryczne. Różnią się od siebie znacznie właściwościami oraz mają różne zalety i wady. Czym charakteryzują się różne bieżniki? Jakie mają zalety i wady? Jak prawidłowo montować opony z poszczególnymi bieżnikami?

Bieżnik symetryczny opon: wady i zalety

To najstarszy obecnie stosowany rodzaj bieżnika. Charakteryzuje się jednolitym symetrycznym wzorem, występującym na całej powierzchni opony. Ze względu na niskie zaawansowanie technologiczne, zapewniają przeciętne osiągi i są przeznaczone głównie do miejskiej jazdy. Mimo swojej wieloletniej tradycji, opony te wciąż cieszą się pozytywną opinią wśród kierowców i nadają się do spokojnej jazdy.

Opona BFGoodrich All Terrain T/A KO2 - bieżnik symetryczny opon

Opona BFGoodrich All Terrain T/A KO2 - bieżnik symetryczny opon

Tak jak zostało wyżej wspomniane, opony o bieżniku symetrycznym, mają najdłuższą historię i są najmniej zaawansowane. Wpływa to na gorsze właściwości jezdne. Największą wadą opon symetrycznych, jest znacznie gorsza przyczepność na wszelkich rodzajach nawierzchni. Nie uniemożliwiają jazdy, jednak w porównaniu do opon kierunkowych i asymetrycznych wypadają znacznie gorzej. 

Największą zaletą opon symetrycznych, jest ich cena, bowiem są to najtańsze opony na rynku (nie licząc opon bieżnikowanych i używanych). Symetryczne ułożenie klocków, powoduje niskie opory toczenia, co znacznie wpływa na zmniejszenie spalania i generowanego hałasu. Są to bardzo ważne aspekty, szczególnie pod względem ekonomii.

Bieżnik opon kierunkowy - droższe i bezpieczniejsze rozwiązanie

Bieżniki kierunkowe, to znacznie nowsze rozwiązanie. Charakteryzują się ułożeniem klocków na oponie w literę "V", symetrycznie względem linii czoła. Ze względu na większe zaawansowanie konstrukcji, opony o bieżniku kierunkowym, są wciąż często wybierane, szczególnie przez posiadaczy mocniejszych samochodów. Są one jednak nieco droższe od opon symetrycznych.

Opona Kleber Quadraxer 2

Opona Kleber Quadraxer 2

Największa wada opon kierunkowych, to konieczność montażu zgodnie z kierunkiem jazdy. Kolejną wadą jest mniejsza odporność na ząbkowanie - mechaniczne uszkodzenia bieżnika, które znacznie wpływają na komfort jazdy. Bieżnik kierunkowy, generuje również większy hałas, niż opona asymetryczna. 

Do zalet opon kierunkowych, możemy zaliczyć świetne właściwości na mokrej i suchej nawierzchni. Zjawisko aquaplaningu, w porównaniu do opon symetrycznych jest znacznie mniejsze, a przyczepność na suchej nawierzchni znacznie lepsza. Opony kierunkowe, zachowują swoje właściwości, nawet przy dużych prędkościach, przez co polecane są dla dynamicznych kierowców.

Asymetryczny bieżnik opon: najbardziej zaawansowane technologicznie

Najnowszy i najczęściej stosowany aktualnie rodzaj bieżnika. Jak sama nazwa wskazuje, bieżnik jest asymetryczny, co oznacza różne ułożenie lameli po obu stronach opony. Opony o bieżniku asymetrycznym, są bardzo zaawansowane technologicznie, gdyż ułożenie lameli zmienia właściwości opony w poszczególnych sytuacjach. Przykładowo, w czasie pokonywania zakrętów, opona najbardziej obciążona jest po zewnętrznej stronie, gdzie lamele utrzymują trakcję.

Wewnętrzna część opony natomiast, służy do odprowadzania wody, dlatego lamele są tu gęstsze i głębsze. Opony o bieżniku asymetrycznym to najbardziej zaawansowane technologicznie opony, o najlepszych właściwościach niezależnie od nawierzchni. Wpływa to znacznie na wysoką cenę, jednak jest ona uzasadniona.

Opona Uniroyal Rainsport 5

Opona Uniroyal Rainsport 5

Największą i praktycznie jedyną wadą opon asymetrycznych jest ich cena. Są one kilkukrotnie droższe od opon symetrycznych, jednak ich cena jest jak najbardziej uzasadniona. Niestety, szukając budżetowych opon, musimy zapomnieć o jakichkolwiek oponach asymetrycznych. Kolejną wadą również jest konieczność montażu zgodnie z oznaczeniem - strona wewnętrzna i zewnętrzna

Z racji tego, iż opony asymetryczne to najbardziej zaawansowane technologicznie opony, szereg zalet jest ogromny. Opony te, zapewniają niezwykłą przyczepność zarówno na powierzchni suchej jak i mokrej, a także idealnie sprawdzają się na ostrych zakrętach. Nawet przy dużych prędkościach i dynamicznej jeździe, zachowują pełną trakcję, dlatego większość producentów sportowych samochodów, zaleca montaż tego rodzaju opon. Ze względu na swoje głównie sportowe właściwości, opony asymetryczne są zwykle sprzedawane w większych rozmiarach i z niższymi profilami.

Prawidłowy montaż poszczególnych opon

Aby zachować pełne bezpieczeństwo i właściwości opon, należy je poprawnie zamontować. 

Opony symetryczne, ze względu na symetryczny wzór bieżnika, możemy montować w każdym miejscu. Niezależnie od tego czy opona znajduje się z prawej czy lewej strony, bieżnik wygląda tak samo i zachowuje te same właściwości. Jest to znaczna zaleta, gdyż unikniemy możliwości pomyłki przy montażu.

W przypadku opon kierunkowych, najważniejsze jest zamontowanie ich zgodnie z kierunkiem rotacji. Jest ono oznaczone na oponie strzałką i podpisane "rotation" lub "direction". Błędne założenie opony, znacznie wpływa na zwiększenie hałasu, spalania, a na mokrej nawierzchni pojawia się zjawisko aquaplaningu. W przypadku dynamicznej jazdy, może to również spowodować nagłą utratę przyczepności. Odwrotne założenie opon kierunkowych, wiąże się z ogromnym ryzykiem i znacznym pogorszeniem bezpieczeństwa, dlatego warto sprawdzić po montażu, czy kierunek strzałek na oponie, zgadza się z kierunkiem, w który kręcą się koła.

Opony asymetryczne, również posiadają oznaczenie do montażu. Są to napisy "inside" i "outside". Napis inside, musi znajdować się na wewnętrznej stronie montowanej opony, a napis outside, na zewnętrznej stronie. Jest to bardzo ważne, ze względu na zróżnicowaną budowę obu stron bieżnika i znacznie może wpłynąć na nasze bezpieczeństwo.

Czy istnieją opony prawe i lewe?

Wiele osób, myśli, że istnieją opony lewe i prawe. Jest to jednak mit, bowiem żaden z rodzajów opon dostępnych do samochodów osobowych, nie posiada oznaczeń dotyczących stron montażu opony. Jedyne oznaczenia to w przypadku opon kierunkowych - kierunek rotacji i w przypadku opon asymetrycznych - wewnętrzna i zewnętrzna strona opony. 

Opony prawe i lewe istnieją, jednak jest to wyjątek dla profesjonalnych opon sportowych. Bieżnik w tych oponach, to połączenie kierunkowego z asymetrycznym.

Czy można montować różne wzory bieżnika jednocześnie?

Polskie prawo, nie pozwala na mieszanie wzorów bieżnika na jednej osi pojazdu. Oznacza to, że na poszczególnych osiach pojazdu muszą być te same opony, jednak pomiędzy osiami mogą się różnić. Przykładowo, posiadając opony kierunkowe na przedniej osi, jednocześnie na tylnej osi możemy mieć założone opony symetryczne. Względem prawa, jest to dopuszczalne, jednak w praktyce odradzamy takich eksperymentów.

W wyjątkowych sytuacjach, może być to doraźne rozwiązanie, jednak nie zaleca się jazdy z różnymi oponami na poszczególnych osiach.


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.02.2024

Na samym początku należy sobie zadać dwa podstawowe pytania - czym tak właściwie są opony DEMO i czemu omawiane rozwiązania zyskują na popularności? Co trzeba o nich wiedzieć oraz jakie są ich najmocniejsze strony? Jeśli ktoś szuka dla siebie opon z segmentu premium w rozsądnej cenie, będzie to dla niego jedna z najkorzystniejszych propozycji na rynku.

przeczytaj pełen tekst »
Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Utworzony przez Voida.pl - dnia 04.09.2023

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z jazdą, dobrze dobrana opona zimowa może sprawić, że podróż stanie się bezpieczna i komfortowa nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Dlatego też dzisiaj pragniemy przedstawić Państwu najnowsze opony na sezon zimowy 2024, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić nie tylko doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie, ale również długą żywotność i wydajność.

przeczytaj pełen tekst »
Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Utworzony przez Voida.pl - dnia 20.07.2023

Patrząc na niektóre modele felg, na ich ułożenie ramion, możemy wywnioskować, iż istnieją one w wersji na lewą i stronę auta. Często jednak jest to mylne wrażenie i takich obręczy na rynku jest znikoma ilość. Zdarzają się jednak wyjątki i są producenci felg, którzy posiadają w ofercie koła na lewą i prawą stronę auta.

przeczytaj pełen tekst »
Polecane opony do aut elektrycznych

Polecane opony do aut elektrycznych

Utworzony przez Voida.pl - dnia 19.07.2023

Na ulicach coraz częściej widujemy auta elektryczne. Na pierwszy rzut oka nie różnią się od tradycyjnych aut spalinowych. Są użytkowane na takich samych czarnych oponach jak pozostałe auta. Czy jednak są jakieś różnice? Oto kilka wyróżników charakteryzujących gamę opon specjalnie stworzonych do samochodów bateryjnych.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow