Kiedy i dlaczego warto zmienić opony na zimowe?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 06.11.2018, aktualizacja 07.11.2018

To pytania zasadnicze, szczególnie przy naszej zmiennej pogodzie. Dla większości kierowców względy bezpieczeństwa własnego jak i pozostałych uczestników ruchu to silne argumenty. Jak zatem wytłumaczyć zachowania części kierowców traktujących opony letnie jako idealne do całorocznej jazdy? No i oczywiście - kiedy wymienić opony na zimowe? Postaramy się nieco rozwiać wątpliwości i obalić część mitów.

Myślimy również, że w całej tej batalii między zwolennikami i przeciwnikami opon zimowych nieco zostały zepchnięte na boczny tor opony całoroczne. Uwzględniamy je również jako swoistą alternatywę lub jak kto woli złoty środek.

Właściwości opon zimowych, a bezpieczeństwo Twoje i bliskich

Opona zimowa posiada zupełnie inną budowę niż opona letnia, dzięki czemu gwarantuje znacznie lepszą kontrolę nad pojazdem w warunkach zimowych. Zachowanie przyczepności i dobre odprowadzanie wody to największe zalety zimówek. Swoje właściwości zawdzięczają różnicy we wzorach bieżnika i w składzie mieszanki. Dzięki większej ilości nacięć na bieżniku guma jest bardziej elastyczna i bardziej podatna na ugięcia, a szersze nacięcia bieżnika służą tak istotnemu w czasie zimowej aury, samooczyszczaniu się bieżnika. Dużo większa zawartość krzemionki w składzie mieszanki zapewnia elastyczność w niskich temperaturach.

Kierowcy niechętnie decydujący się na zmianę opon z letnich na zimowe przytaczają argument lepszej przyczepności opony letniej na suchej i mokrej nawierzchni. Opona zimowa w teorii gorzej wypada podczas jazdy na suchej i mokrej jezdni, a że podczas naszych ostatnich zim opady śniegu i temperatury poniżej zera są rzadkością, kierowcy wolą nie zmieniać opon na kilka dni. W praktyce jednak okazuje się, że najnowsze opony zimowe (szczególnie klasy premium) mają etykietę nawet B lub A na deszczu - co stawia je bardzo często ponad niektórymi oponami letnimi.

Nokian WR D4

Opony Nokian Nokian WR D4

Nagrodzona wieloma bardzo pozytywnymi opiniami opona zimowa wysokiej klasy dla samochodów osobowych, która posiada oznaczenie A w kategorii zachowania na mokrej drodze. Bardzo krótka droga hamowania. Ta opona jest liderem przyczepności i jest naszpikowana innowacyjnymi rozwiązaniami. Jedź bezpiecznie na mokrej i ośnieżonej drodze.

Najpopularniejsze rozmiary
Nokian WR D4

Dlaczego warto zmienić opony na zimowe lub całoroczne, choćby śnieg tej zimy miał padać tylko sporadycznie?

Kierowca twierdzący, że brak opadów śniegu jest wystarczającym powodem do jazdy na letnich oponach nie bierze pod uwagę niezwykle istotnego, bo nieprzewidywalnego czynnika jakim jest pogoda. Przykładowo wyjeżdżamy spokojnie rano do pracy, a po kilku godzinach z niepokojem spoglądamy za okno patrząc na coraz gęściej padający śnieg... Z drugiej strony może być sytuacja zupełnie inna. W prognozie na dzień widzimy +10 stopni, a rano gdy jedziemy do pracy napotykamy gołoledź lub droga jest "brudna" i wilgotna po nocy. W takim przypadku nasz samochód nieśmiało próbujący dotrzymać kroku pojazdom na oponach zimowych lub całorocznych stwarza ogromne zagrożenie na drodze. Nietrudno sobie wyobrazić jaki będzie efekt, gdy w kolumnie samochodów będziemy musieli zahamować. Warto dodać, że według testów droga hamowania opony letniej na ośnieżonej nawierzchni jest dłuższa o minimum 30 procent niż na oponie zimowej - warto tutaj zaznaczyć, że dotyczy to opon nowych. W przypadku już zużytych opon letnich może być sytuacja gorsza.

Kierowca samochodu nie mając wiedzy, że pojazd za nim postanowił wypróbować opony letnie na śniegu, nie dostosuje sposobu jazdy i nie zachowa odpowiedniego marginesu błędu. Efektu takiej sytuacji nietrudno się domyślić, co gorsza nawet jeden samochód na oponach letnich w kolumnie pojazdów na zimówkach może być sprawcą poważnych kolizji i utrudnień w ruchu drogowym. Jak bardzo niebezpieczny może okazać się powrót z udanego wyjazdu rodzinnego, gdy odkryjemy, że na drodze utworzyła się gołoledź, a my musimy dotrzeć do domu na letnich oponach.

Kiedy zmienić opony na zimowe, czyli pogodo zlituj się!

Najbardziej sensownym rozwiązaniem byłoby trzymanie się zasady "jak wszyscy to wszyscy". Mając świadomość, że każdy pojazd uczestniczący w ruchu posiada opony zimowe łatwiej minimalizować ryzyko zagrożenia na drodze. Kierowca wykonujący manewr hamowania nie musi się obawiać, że pojazd jadący za nim nie zdoła wykonać tego manewru płynnie i może spowodować w najlepszym wypadku stłuczkę...

Jest jednak jedna zasada, którą stosuje się od lat, a która nie jest związana z opadami śniegu. Chodzi o średnią dobową temperaturę. Jeśli wynosi ona mniej niż 7 stopni to warto rozważyć już wymianę ogumienia w aucie. Opona letnia z uwagi na zastosowane materiały traci swoje właściwości poniżej 7st. Guma w takich oponach zaczyna twardnieć i szansa na poślizg jest tym większa, im niższa temperatura panuje na zewnątrz. Pomijamy tutaj oczywistą zmianę warunków przy przejściu poniżej zera stopni - którą można odczuć już nawet idąc chodnikiem, czy ulicą w zwykłych butach...

Problem polega jednak na tym, że w okresie przejściowym zakres temperatur może być dość znaczny, od +15 do -10st i wtedy wyznaczenie średniej dobowej temperatury i tak będzie problematyczne. Nie zmieni to jednak faktu, że np. jadąc rano do pracy poruszamy się na letnich i mocno twardych już oponach. Najczęściej pierwszym sygnałem ostrzegawczym jest pierwszy uślizg opon i kiedy "szybciej zabije nam serducho" wtedy dzwonimy dowiedzieć się o wolny termin na zmianę opon lub co gorsza szukamy ich dopiero w sklepach...

Rasowa opona zimowa z głębokim kierunkowym bieżnikiem i zaawansowanymi nacięciami

Rasowa opona zimowa z głębokim kierunkowym bieżnikiem i zaawansowanymi nacięciami

Wymiana opon na zimowe, a przepisy w Europie

Chcielibyśmy również zaznaczyć, że jeśli lubicie się poruszać samochodem po Europie, to warto przed wyjazdem sprawdzić, czy w danych kraju nie ma wymogów prawnych odnośnie używania konkretnego ogumienia lub stosowania łańcuchów śnieżnych. Przepisy tutaj dość szybko się zmieniają i nie będziemy podawać konkretnych krajów - jednak z każdym rokiem przepisy są zaostrzane.

W momencie pisania tego tekstu w Polsce nie ma jeszcze wymogów ani co do terminu wymiany, ani obowiązku poruszania się na oponach zimowych (lub posiadających odpowiedni certyfikat).

Naszym zdaniem najbezpieczniej jest w tej chwili wybierać opony zimowe, czy to całoroczne posiadające specjalne oznaczenie 3PMSF (trzy szczyty górskie i płatek śniegu) - jest to charakterystyczne oznaczenie na oponach i stanowi ono potwierdzenie, że została ona przetestowana i spełnia określone warunki w czasie poruszania się w warunkach zimowych. Jest ono wymagane w niektórych krajach i lepiej dmuchać na zimne, bo raczej ciężko przewidzieć, gdzie pojazd będzie się poruszał w najbliższych 2-3 latach. Brak odpowiedniego ogumienia może się wiązać z mandatem przewyższających koszt kompletu opon...

Oznaczenie 3PMSF dla opon zimowych i całorocznych - warto na nie zwracać uwagę

Oznaczenie 3PMSF dla opon zimowych i całorocznych - warto na nie zwracać uwagę

Co jeśli zmienimy opony zimowe zbyt szybko?

Poruszymy tutaj ważną kwestię, która często jest spychana na margines - co jeśli... jednak zmienimy opony z letnich na zimowe zbyt wcześnie? Po pierwsze opony takie będą się szybciej zużywać, bo zasada działa tutaj również w drugą stronę. Mieszanka opon zimowych jest projektowana w taki sposób, żeby była bardziej miękka i elastyczna. Jeśli temperatura jest zbyt wysoka, to zużycie będzie większe. 

W tym momencie należy się zastanowić jaki dystans pokonujemy na oponach zimowych - w przypadku niskich dystansów temat zużycia praktycznie jest pomijalny, bo bieżnik opony nie zdąży się zużyć. Szybciej zatem mogą wymieniać opony na zimowe osoby jeżdżące sporadycznie autem albo pokonujące dziennie krótkie dystanse.

Drugim niebezpieczeństwem jest prawdopodobieństwo uślizgu opony zimowej na suchej nawierzchni. Choć brzmi to dość dziwnie, to właśnie nie mokre, a suche warunki są zdradliwe. Nie bez znaczenia ma również czystość samej drogi, w okresach przejściowych drogi potrafią być brudne, a wręcz "tłuste" - największe niebezpieczeństwo występuje o poranku i wieczorem. Szczególnie sprawa dotyczy już dość mocno zużytych opon zimowych. Można więc wyciągnąć nieśmiałe wnioski - że im ma się świeższą i nowszą oponę, tym ten margines na zmianę opon będzie większy.

Warto w tym momencie wspomnieć również o odpowiednim ciśnieniu w oponach - ma ono krytyczne znaczenie zarówno dla letnich, całorocznych jak i zimowych opon. Najlepsze opony źle użytkowane mogą zachować się nieprzewidywalnie.

Trzecia sprawa to sztywność opon zimowych - z uwagi na fakt, że opony zimowe nie są one tak twarde, to przy pokonywaniu dynamicznie zakrętów może być bardziej odczuwalny dyskomfort i mniejsza kontrola nad pojazdem - szczególnie jeśli ktoś lubi jeździć "na granicy" przyczepności. Tutaj warto wyciągnąć drugi wniosek - im bardziej dynamiczna i agresywna jazda, tym wymiana opon na zimowe i na odwrót powinna być bardziej przemyślana.

Na koniec najważniejszy wniosek - im warunki stają się bardziej niepewne - tym powinniśmy jeździć ostrożniej. Szybciej hamować, zachowywać większe odstępy od pojazdów oraz dawać sobie i innym jak najwięcej miejsca na popełnienie błędu.

Kleber Quadraxer 2

Opony Kleber Kleber Quadraxer 2

Opona całoroczna klasy średniej, która będzie Twoim najlepszym sprzymierzeńcem w podróży przez cztery pory roku. Posiada homologację zimową - oznaczenia 3PMSF i M+S. Zapewnia lepsze osiągi na mokrych nawierzchniach.

Najpopularniejsze rozmiary
Kleber Quadraxer 2

Opony zimowe, a może jednak całoroczne?

Poczucie, że mój samochód jest przygotowany do ewentualnych zmian warunków pogodowych oraz pewność spokojnej jazdy powinna przekonać amatorów całorocznej eksploatacji opon letnich. Odpalając silnik należy mieć pewność, że pojazd nie stwarza zagrożenia dla osób w nim przebywających oraz innych uczestników ruchu drogowego. Czy warto upierać się przy swoim zdaniu, biorąc pod uwagę, że możemy kogoś pozbawić zdrowia albo szczęścia? Jak będziemy żyć ze świadomością, że nasza niefrasobliwość spowodowała cierpienie innych? Na te pytania każdy musi odpowiedzieć sobie sam...

Naszym zdaniem wybór powinien zostać dokonany między oponami zimowymi, a całorocznymi. Jeśli jednak jesteś kierowcą, który uważa, że warunki w jakich się porusza nie są wystarczające na opony zimowe, to warto się zastanowić, czy potrzebne są Ci również opony typowo letnie. Co więcej w ostatnich latach widać tendencję jaką kierują się producenci opon. Opony całoroczne są coraz lepsze na śniegu i wytrzymalsze latem, ale również opony zimowe ulepszane są pod kątem warunków przejściowych, zachowania na wodzie oraz wytrzymałości mieszanki na suchej nawierzchni. Widać, że granice między oponami zimowymi i całorocznymi się zacierają. Może za kilka lat doczekamy się zupełnie uniwersalnych opon?

P.S. Specjalna uwaga do osób posiadających auta terenowe lub z napędem 4x4... Tak, zgadzamy się: auto "odpycha" się 4 kołami i dużo łatwiej rusza się na oponach letnich zimą... jednak napęd 4x4 już nie pomaga tak bardzo w czasie hamowania... Warto o tym pamiętać :)

P.S.2 Nic w naturze nie jest wieczne i również opony zimowe takie nie są... Wymiana opony zimowej, na inną zimową powinna również nastąpić w odpowiednim czasie. Jakim? Tego nie da się wprost określić, ale warto pamiętać, że guma opon zimowych zmienia swoje właściwości z wiekiem i nie należy sugerować się tylko faktem, że bieżnik jeszcze jest całkiem głęboki. Użytkowanie 5-6 lat tych samych opon zimowych naraża nas już dość konkretnie na ryzyko utraty przyczepności. Mówimy tutaj oczywiście o okresie, kiedy opony są już używane. Opona dużo wolniej starzeje się jeśli jest nowa, nie była zamontowana i jest przechowywana w odpowiednich warunkach w magazynie, poza wpływem warunków atmosferycznych.


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Test opon letnich 225/55 R17 do małych SUV-ów [AUTO BILD 2019]

Test opon letnich 225/55 R17 do małych SUV-ów [AUTO BILD 2019]

Utworzony przez Voida.pl - dnia 17.05.2019

Niemiecki Autobild przetestował dziesięć nowych opon letnich przeznaczonych do coraz popularniejszych małych SUV-ów. Rozmiar opon letnich 225/55 R17 nie jest może najpopularniejszy, bo obecnie coraz częściej takie auta pojawiają się na 18 i 19 calowych felgach. Jest to jednak ciekawy przypadek, żeby sprawdzić, jak radzą sobie starsi gracze i nowości na sezon 2019

przeczytaj pełen tekst »
Test opon letnich 225/45 R17 [AUTO BILD / Auto Świat 2019]

Test opon letnich 225/45 R17 [AUTO BILD / Auto Świat 2019]

Utworzony przez Voida.pl - dnia 17.05.2019

Niemiecki AUTO BILD przetestował 53 nowe opony letnie przeznaczone do popularnych modeli aut. Pierwsze miejsca wiodących marek premium w rozmiarze 225/45 R17 nie są zaskoczeniem, ale dalsze miejsca przyniosły kilka pozytywnych niespodzianek. W końcu też zostały przetestowane niektóre nowości na sezon 2019, co bardzo nas ucieszyło. Rozpiętość cenowa za komplet opon to od niecałych 1200 zł do prawie 2100 zł.

przeczytaj pełen tekst »
Test opon letnich 185/65 R15 [ADAC 2019]

Test opon letnich 185/65 R15 [ADAC 2019]

Utworzony przez Voida.pl - dnia 23.02.2019

Organizacja ADAC postanowiła na początku tego roku przedstawić test opon letnich 185/65 R15. Wzięto pod uwagę znane już czasem od kilku lat bieżniki opon letnich. Pojawiło się też kilka tańszych opon, które naszym zdaniem rzucają nieco światła na potencjalny wybór dla osób mniej jeżdżących lub o mniej zasobnym portfelu.

przeczytaj pełen tekst »
Opony letnie Nokian Wetproof - komfort i bezpieczeństwo jazdy w deszczu

Opony letnie Nokian Wetproof - komfort i bezpieczeństwo jazdy w deszczu

Utworzony przez Voida.pl - dnia 19.02.2019

Nokian wprowadza kolejne innowacje w zakresie opon letnich. Na początku roku 2019 na rynek wkroczył najnowszy model opon letnich - Wetproof. Tym razem postawiono na opony wyspecjalizowane do jazdy w deszczu. Filozofia fińskiej marki to gwarancja nowatorskich rozwiązań, zapewniających wyjątkowy komfort i bezpieczeństwo. Czym zatem, wyróżnia się Nokian Wetproof?

przeczytaj pełen tekst »
Co to jest Aquaplaning: Jak się uchronić przed niespodziewanym poślizgiem?

Co to jest Aquaplaning: Jak się uchronić przed niespodziewanym poślizgiem?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.02.2019

Deszczowa pogoda sprzyja powstawaniu wielu niebezpiecznych zjawisk na drodze, które mogą negatywnie wpływać na przyczepność pojazdu i tym samym tworzyć realne zagrożenie. Nie tylko ograniczona widoczność, ale przede wszystkim mokra nawierzchnia może być głównym winowajcą niechcianych kolizji. W połączeniu z nadmierną prędkością tworzą one idealne warunki dla powstania zjawiska aquaplaningu.

przeczytaj pełen tekst »
Opony bieżnikowane - tania alternatywa na ciężkie warunki zimowe

Opony bieżnikowane - tania alternatywa na ciężkie warunki zimowe

Utworzony przez Voida.pl - dnia 15.10.2018

Komplet opon zimowych za około 450-460zł ?!? Opony bieżnikowane przeżywają drugą młodość, a polskie fabryki ciągle ulepszają proces technologiczny. To ciekawa i bezpieczna alternatywa dla opon używanych! Choć są one kojarzone jako jedne z najgorszych opon jakie można kupić, to wielu kierowców szuka właśnie tylko opon bieżnikowanych - skąd te rozbieżności w postrzeganiu nalewek?

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności DotPay

płatności kartami

płatności kartami

Zadzwoń do Sklepu Internetowego Voida.pl