TOP7: polecane opony całoroczne wg GTÜ, ACE oraz ARBÖ

Utworzony przez Voida.pl - dnia 18.03.2018, aktualizacja 21.05.2021

Od wielu lat opony wielosezonowe zajmują bardzo wysokie miejsce w statystykach sprzedaży opon na polskim rynku oponiarskim. W ostatnim roku przyrost sprzedaży opon całorocznych wzrósł o 26% na tle roku poprzedniego. Opony zimowe w tym czasie poszerzyły swój zasięg tylko o 9%, a letnie o 2%. To pokazuje jak zmiana klimatu oraz świadomość polskich kierowców wpływa na podejmowane decyzje zakupowe. Słabe zimy, małe ilości śniegu w krótkim czasie i dość szybka reakcja służb drogowych powoduje, że typowa opona zimowa ma coraz mniejsze pole do popisu.

Są oczywiście regiony, w których warunki są zdecydowanie gorsze i tam sytuacja jest bardziej oczywista jednak dla kierowców dużych miast opony całoroczne stają się najlepszym rozwiązaniem. Dodatkowym atutem jest brak konieczności odwiedzania serwisu dwa razy w roku. Przed napisaniem naszego artykułu sprawdziliśmy przeprowadzone testy przez największe organizacje motoryzacyjno-oponiarskie w Europie takie jak GTÜ, ACE czy ARBÖ. Jakość ich testów dostarcza bogatej wiedzy, na podstawie, której można wyciągnąć bardzo wiele wniosków. Naszą uwagę skupiamy na wyselekcjonowanej czołówce najlepszych opon w gamie 4 sesons.

Opony całoroczne - pewność prowadzenia przez cały rok

Opony całoroczne - pewność prowadzenia przez cały rok

Michelin CrossClimate+ - opona letnia z homologacją zimową

Michelin, jako pierwszy na Świecie producent wprowadził na rynek oponę letnią z homologacją na zimę. Oznacza to, że można poruszać się na tej oponie przez cały rok z uwagi na fakt, że są zastosowane w tym modelu bardzo zaawansowane technologie. Powodują one, że opona ta nie wygląda jak większość opon całorocznych, a raczej przypomina bardziej letnią.

Dla sprawnego poruszania się na suchych nawierzchniach Michelin zastosował sfazowane krawędzie żeber bieżnika. Dodatkowo są one dość sztywne, co znacząco wpływa na podniesienie efektywności hamowania. Układ bieżnika w oponie CrossClimate, a następnie CrossClimate+ jest kierunkowy, jak to zwykle bywa przy oponach zimowych i rzeczywiście taki był zamysł projektantów, aby wpłynąć pozytywnie na mobilność na śniegu. Układ V ma zadanie zazębiać się na śniegu. Ponadto konstrukcyjnie opona jest dość sztywna, co przedłuża trwałość opony z uwagi za spadek siły ugięcia opony. Inżynierowie Michelin wprowadzili w oponie CrossClimate+ samoblokujące się lamele 3D. Są one umieszczona na całej długości bieżnika. To rozwiązanie poprawia hamowania na mokrej nawierzchni a do tego wraz ze zużyciem się bieżnika kolejne kanały odpowiadają za skuteczne odprowadzanie wody, co sprawia, że producent daje gwarancję dobrego zachowania się opony do jej granicznej wysokości. We wszystkich rozmiarach, w jakich produkowany jest model CrossClimate+ zarówno w zachowaniu na mokrej nawierzchni jak i w efektywności energetycznej opony te otrzymały w większości oceny B. 

Michelin CrossClimate+

Opony Michelin Michelin CrossClimate+

Innowacyjna mieszanka oraz wzór bieżnika zapewniają bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych. Mobilność na śniegu niezależnie od zużycia bieżnika. Wysoka trwałość. Opony całoroczne klasy premium, które zapewnią spokój prowadzenia przez cztery pory roku. Wysokie pozycje w testach opon całorocznych.

Najczęściej sprzedawane
Michelin CrossClimate+

Polecane rozmiary
Michelin CrossClimate+

Druga generacja znanego od wielu lat modelu opony wielosezonowej amerykańskiego producenta Goodyear. Bieżnik przeszedł dość spore zmiany w wyglądzie i technologii w produkcji, co podniosło jakość opony Vector na rynku opon całorocznych. Vector 4Seasons G2 został doceniony i nagrodzony przez Auto Bild, ACE Test, Auto Express i Auto Zeitung.

Skąd biorą się te dobre recenzje? Stoją za tym trzy składowe, które razem łączą się w oponę dostarczającą kierowcom bezpieczeństwo i trwałość. Pierwsza z nich to technologia Weather Reactive. Można nazwać to umiejętnością opony do zaadaptowania się do warunków pogodowych. Dzieje się tak przez wprowadzenie w kilku strefach bieżnika technologii SmartTRED. Goodyear w oponie Vector 4Seasons G2 udoskonalił wykorzystaną do produkcji mieszankę, co podnosi przyczepność w zróżnicowanych warunkach pogodowych, ale również poszerza pole styku opony z nawierzchnią wpływając pozytywnie na zwiększenie bezpieczeństwa i bardzo równomierne rozłożenie nacisków dla przedłużenia żywotności opony. Zaglądając bardziej w głąb nowego bieżnika można zauważyć bardzo oryginalne lamele 3D, które przez swój kształt nazywane są waflowymi. Na boku opony można dostrzec znak płatka śniegu, co pozwala traktować model Vector 4Seasons G2, jako oponę zimową. 

Początki opon całorocznych w fabryce Kleber sięgają wielu lat wstecz i dopiero od dwóch lat mamy na rynku drugą generację kultowego modelu Quadraxer. Rynek przyjął ten produkt bardzo pozytywnie. Wszak za tymi oponami stoi wielki potentat branży, czyli Michelin. Daje to pewność zastosowanych rozwiązań technologicznych i dobrej jakości materiałów. Model Quadraxer 2 posiada oznaczenie kierowane dla opon zimowych, czyli 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) oraz popularne i znane M+S.

Za wysoką skuteczność podczas ruszania i hamowania na drodze pokrytej śniegiem odpowiada zespół lameli o zmiennym kierunku, co jest bardzo oryginalnym rozwiązaniem. Inżynierowie nazwali jest dźwięczną nazwą Flexing Points. Pozwoliło to na skrócenie drogi hamowania na suchej nawierzchni o 3,5m w stosunku do poprzedniego modelu Kleber Quadraxer. Producent słusznie chwali się osiągniętym wynikiem B umieszczonym na etykiecie w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni. W obrębie opon całorocznych wynik ten jest imponujący. Druga generacja opon Quadraxer osiągnęła lepszy wynik w hamowaniu na mokrej nawierzchni o 1,6m. Ostatnią ciekawostką jest widoczny układ bieżnika w literę V, w którym biegną kanały rynnowe o nazwie Toboggan. Ich cel jest jasny – skutecznie i szybko odprowadzić wodę poza obszar styku opony z nawierzchnią i zmniejszyć do minimum ryzyko aquaplaningu. Według badań testowych marki Kleber Quadraxer 2 lepiej odprowadza wodę od pierwszego modelu o 8% na prostej drodze i o 4% na zakrętach.  

Kleber Quadraxer 2

Opony Kleber Kleber Quadraxer 2

Opona całoroczna klasy średniej, która będzie Twoim najlepszym sprzymierzeńcem w podróży przez cztery pory roku. Posiada homologację zimową - oznaczenia 3PMSF i M+S. Zapewnia lepsze osiągi na mokrych nawierzchniach.

Najczęściej sprzedawane
Kleber Quadraxer 2

Polecane rozmiary
Kleber Quadraxer 2

Jeszcze kilka lat temu marka Nokian kojarzyła się głównie z oponami zimowymi. Marka narodziła się w dalekiej Finlandii i do teraz tam znajduje się serce potężnej machiny wytwarzającej jedne z najlepszych opon zimowych jak również od niedawna również całorocznych. W centrum testowym w miejscowości Ivalo na specjalnie zaprojektowanym torze kierowcy sprawdzają opony Nokian w bardzo trudnych warunkach drogowych i pogodowych.

Opony Nokian Weatherproof są oficjalnie uznawane, jako opony zimowe. Kluczem do sukcesu w gamie opon wielosezonowych są trzy czynniki, na jakie postawili inżynierowie. Pasmo centralne opony ma zarys ostrza siekiery, które odpowiada za przyczepność na ośnieżonej drodze. Lamele są twarde a klocki stopniowano, aby zwiększyć przyczepność krawędzi. Klinujące się bloki bieżnika dają kierowcy poczucie precyzyjnej kontroli toru jazdy samochodem. Kolejnym ważnym składnikiem wysokiej jakości modelu Weatherproof są szerokie i głębokie kanały odprowadzające wodę na zewnątrz. Nokian stawia sobie za cel stworzyć opony maksymalnie bezpieczne dla kierowców. Polerowane kanały muszą chronić auto przed poślizgiem na wodzie zwanym aquaplaningiem oraz kiedy zbierze się warstwa błota pośniegowego i istnieje ryzyko slushplaningu. Do produkcji opon wielosezonowych Nokian wykorzystuje mieszankę opartą na bazie krzemionki. Producent przewiduje doskonałe prowadzenie od bardzo wysokich upałów, które nie wpływają na szybsze zużycie opony do okolicy zera stopnia lub trochę poniżej. Wspomniana krzemionka w składzie opony obniża opory toczenia, co w konsekwencji przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.  

Wraz ze zmianami sytuacji na rynku opon w Polsce również Pirelli musiało zareagować, aby nie stracić rosnącej liczby potencjalnych klientów i wprowadziło, bądź, co bądź, udany model w segmencie opon całorocznych o nazwie Cinturato All Season. Seria opon Cinturato znana jest fanom włoskiej marki. Producent kieruje ten model dla kierowców miejskich, którzy nie mają wysokich wymagań w zakresie prowadzenia opon w bardzo trudnych warunkach pogodowych.

Sporym atutem opon Cinturato All Season jest wykorzystanie w wybranych rozmiarach technologii Seal-Inside, która ochrania oponę przez przebiciem. Podobnie jak u konkurentów, skład mieszanki oparty na krzemionce, uelastycznia oponę dając przewagę w niskich temperaturach oraz zmniejsza opory toczenia. Daje to bezpieczeństwo i oszczędność podczas eksploatacji. Znane lamele 3D pojawiają się również u włoskiego producenta. Cinturato All Season charakteryzuje się bardzo przyzwoitymi wynikami w zachowaniu na suchej nawierzchni oraz stabilności jazdy. Przez czoło bieżnika biegną dwa szerokie kanały centralne, od których odchodzą mniejsze boczne w układzie V. Wzór żeber jest prosty i zarazem skuteczny, sprawnie pozbywając się wody, bezpiecznie kierując auto tam gdzie życzy sobie kierowca.  

Continental AllSeasonContact

Niemiecki gigant oponiarski Continental oferuje swoim klientom oponę całoroczną o nazwie AllSeasonContact. Nazwa zbudowana podobnie jak pozostała gama opon tej marki wpada w ucho i można ją zapamiętać a są ku temu konkretne powody. Inżynierowie Continental do produkcji opony wielosezonowej wykorzystali dwa bardzo ważne składniki. Winter Performance Resins – żywica, która nawet podczas zimy potrafi zachować swoje właściwości oraz wysoka zawartość krzemionki.

Continental AllSeasonContact - opony wielosezonowe

Continental AllSeasonContact - opony wielosezonowe

Są to podstawowe elementy mieszanki Traction Silica Compound. Dzięki temu opona adaptuje się zarówno do warunków mokrych jak i śniegu w warunkach poniżej zera. Aby bieżnik pozwalał również na skuteczną jazdę w porze letniej Continental wprowadził sztywny bieżnik czołowy i otwarte przestrzenie na barkach. Ilość lameli została zmniejszona do niezbędnego minimum, przez co opona dobrze odprowadza wodę i skutecznie hamuje na suchej drodze. Opony Continental AllSeasonContact otrzymały bardzo wysokie oceny w kategorii efektywności energetycznej. Pod tym względem są liderem w swojej klasie. Dlaczego mają taki wynik? Stoi za tym geometria ścian bocznych, która po przeprowadzonej szczegółowej optymalizacji działa tłumiąco i znacząco obniżyła w połączeniu z udanym bieżnikiem, wytwarzany opór. 

Vredestein Quatrac 5 - rasowa opona całoroczna

W przeciwieństwie do wcześniej opisanych opon model Vredestein Quatrac 5 ma asymetryczny układ klocków bieżnika. Charakterem bardziej przypomina opony letnie jednak jest to rasowa opona całoroczna. Wewnętrzna strona opony odpowiada za prawidłowe zachowanie opony w warunkach zimowych zaś centralna część w układzie V oraz rowek wzdłużny o asymetrycznej charakterystyce działa w kierunku stabilnego toru jazdy i przyczepność podczas przyspieszania. Opony całoroczne w ofercie holenderskiego producenta są od lat dziewięćdziesiątych.

Vredestein Quatrac 5 - opona całoroczna

Vredestein Quatrac 5 - opona całoroczna

Model Quatrac 5 swoją premierę miał w 2014 roku i jest od tego czasu hitem na rynku opon wielosezonowych. Na uznanie zasługuje fakt, że jako jedyne na rynku, opony Quatrac 5 są produkowane z indeksem Y, czyli aż do 300 km/h. Testy wykazały, że w aucie z wysokim momentem obrotowym rzędu 3000 N opony te wykazywały taką samą przyczepność jak klasyczne opony zimowe. Ekologia jest bardzo ważnym aspektem w produkcji opon i Vredestein kładzie nacisk na niskie opory toczenia, a więc zmniejszoną emisję CO2 do atmosfery. Oczywiście na potwierdzenie wysokiej jakości i przydatności opon Quatrac 5 trzeba dodać, że posiadają oznaczenie Three PeakSnowflake, co pozwala na wjazd do krajów, które wymagają od kierowców posiadania opon zimowych w okresie trudnych warunków pogodowych. 

Jakie opony całoroczne warto kupić?

Podsumowując analizę opon wielosezonowych można zauważyć w ostatnich kilku latach gigantyczny wzrost jakości tych produktów. Jest to odpowiedź producentów na zapotrzebowanie klientów. Fabryki, które do tej pory nie były zainteresowane tym tematem zmieniły swoje nastawienie i idą za potrzebami kierowców. Dla nas, osób kupujących opony do swoich aut, wyścig i konkurencja producentów w tym obrębie może wyjść tylko na dobre.

Zwiększone nakłady finansowe na badania i rozwój opon całorocznych mogą doprowadzić do wynalezienia i wdrożenia w produkcji jeszcze nowszych technologii zmieniających opony wielosezonowe w jeszcze bardziej kompleksowe rozwiązanie nie tylko dla osób podróżujących w mieście, ale również w terenach mniej uczęszczanych. 

W naszym zestawieniu zebraliśmy czołowe opony całoroczne oferowane na polskim rynku. Są one godne polecenia i zaufania oferując spokój dla kierowcy o bezpieczeństwo i brak konieczności odwiedzin serwisu dwa razy w roku. Z górnego pułapu cenowego pochlebnymi opiniami cieszy się Michelin CrossClimate+. Francuski koncern, który tak naprawdę wcześniej nie opowiadał się za oponami na cały rok, wszedł z impetem na ten rynek proponując oponę letnią z homologacją na zimową. Dla klientów poszukujących nieco tańszego rozwiązania o wysokiej jakości proponujemy markę Kleber oraz Nokian. Obaj producenci wdrażają szereg nowatorskich rozwiązań i technologii zapewniając klientom odpowiednie ogumienie – bezpieczeństwo i wygodę.  


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Ranking opon terenowych typu MT - mud terrain

Ranking opon terenowych typu MT - mud terrain

Utworzony przez Voida.pl - dnia 10.06.2021

Dobór opon do auta terenowego w głównej mierze zależny jest od obszaru ich użytkowania i indywidualnych potrzeb kierowcy. Dla prawdziwych pasjonatów jazdy w ciężkim terenie najlepszym wyborem będą opony typu mud terrain (MT) – stworzone do wyczynowych wypraw po bezdrożach. Dla osób poszukujących właśnie takiego ogumienia stworzyliśmy specjalny ranking opon terenowych typu MT. Sprawdźmy zatem, które opony mud terrain znalazły się w tym zestawieniu.

przeczytaj pełen tekst »
Pirelli Cyber Tyre 5G – inteligentne cyber opony po raz pierwszy na seryjnym wyposażeniu w McLarenie Artura

Pirelli Cyber Tyre 5G – inteligentne cyber opony po raz pierwszy na seryjnym wyposażeniu w McLarenie Artura

Utworzony przez Voida.pl - dnia 04.06.2021

Dzięki technologii Pirelli Cyber Tyre opony są w stanie dosłownie komunikować się z autem za pomocą specjalnych czujników umieszczonych wewnątrz każdej opony. Po raz pierwszy system ten został wykorzystany na seryjnym wyposażeniu w hybrydowym superaucie McLarenie Artura, który zgodnie z filozofią marki zachwyca charakterystycznym designem, imponującymi osiągami oraz rewolucyjnymi innowacjami.

przeczytaj pełen tekst »
Nokian Seasonproof C – dostawcza opona całoroczna dla profesjonalistów

Nokian Seasonproof C – dostawcza opona całoroczna dla profesjonalistów

Utworzony przez Voida.pl - dnia 20.05.2021

Dostrzegając coraz większe zainteresowanie oponami do całorocznej jazdy fiński producent poszerza swoją ofertę opon wielosezonowych z serii Seasonproof o wersję dedykowaną specjalnie do samochodów dostawczych - Nokian Seasonproof C. Jest to opona o uniwersalnych właściwościach, która sprawdzi się doskonale zarówno podczas srogich zim, jak i w upalne lato. Kierowcy zawodowi docenią ponadto doskonałe parametry w zmiennych warunkach pogodowych.

przeczytaj pełen tekst »
Dlaczego warto kupić opony Toyo?

Dlaczego warto kupić opony Toyo?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 06.05.2021

Firma pochodząca z Japonii, której początek sięga 1945r. zyskała renomę dzięki sportom motorowym. Każdy wielbiciel drift-u zna tę nazwę. W ostatnich latach firmie Toyo udało się zdobyć zaufanie również kierowców zwykłych aut - czerpiąc pełnymi garściami ze sportowego doświadczenia. Technologie wykorzystywane w oponach Toyo są coraz bardziej zaawansowane i dopasowane do kierowców europejskich.

przeczytaj pełen tekst »
Nowe etykiety na oponach – co się zmieniło od 1 maja 2021r.?

Nowe etykiety na oponach – co się zmieniło od 1 maja 2021r.?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 06.05.2021

1 maja 2021 weszła w życie długo wyczekiwana przez kierowców oraz całą branżę oponiarską zmiana dotycząca etykietowania opon. Zgodnie z wprowadzonymi regulacjami wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej otrzymają nowy wzór etykiet, który ma dostarczać więcej informacji o parametrach danej opony. Modyfikacje dotyczą również opon zimowych, których parametry na dotychczasowych etykietach nie były uwzględniane. Dowiedzmy się zatem, co się zmieni na nowych etykietach.

przeczytaj pełen tekst »
[TOP7] Najlepsze opony letnie do agresywnej jazdy

[TOP7] Najlepsze opony letnie do agresywnej jazdy

Utworzony przez Voida.pl - dnia 01.05.2021

Czy opony o charakterystyce sportowej potrafią jednocześnie zapewnić komfort jazdy? I tak i nie... nie da się oszukać praw fizyki. Jeśli opona ma się "lepić" do asfaltu, to będzie się też szybciej zużywać. Niska emisja hałasu również nie jest priorytetem w przypadku projektowania takich opon. Przedstawiamy kilka modeli opon, które często są wybierane z uwagi właśnie na podwyższone właściwości jezdne, doskonałe trzymanie w zakrętach - kosztem innych parametrów jezdnych.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności DotPay

płatności kartami

płatności kartami

Zadzwoń do Sklepu Internetowego Voida.pl