Fiat - Opony, Felgi i Komplety kół
Historia Fiata sięga końca XIX wieku, a marka nadal cieszy się dużą rozpoznawalnością wśród innych przedsiębiorstw na rynku motoryzacyjnym.
Wybierz model swojego samochodu
Dostawa GRATIS
wszystkie formy płatności
Ocena sklepu Voida.pl w Google
4,3/5
TAX FREE
zwrot VAT dla podróżnych
14 dni na zwrot
bez podania przyczyny
Fiat w Polsce
Związek Polski z Fiatem rozpoczął się wprawdzie w 1921r. Niemniej to w 1973r. fabryka w Bielsku Białej i w Tychach rozpoczęła produkcję Fiata 126p, a na podstawie umowy licencyjnej w 1967r. z warszawskiej fabryki na Żeraniu wyjechał Fiat 125p, a jego spadkobiercą został Polonez produkowany od 1978 r. w Warszawie, przez fabrykę samochodów osobowych.
Jak wcześniej już wspomniano, polska przygoda z Fiatem zaczęła się w 1921 r. W Warszawie przy ulicy Zakroczymskiej, rozpoczęto budowę nowej fabryki koncernu, choć jej ukończenie nie doszło do skutku, a ostatecznie powstała tam stacja obsługi koncernu z Turynu. W 1931 r. jednak podpisano umowę licencyjną, w Ramach której, w Polsce miano produkować Fiata 508 III, a także samochód ciężarowy – Fiat 621.
Ponadto w Polsce montowano Fiaty 514, 515, luksusowe 522 oraz 524. Po sukcesach odniesionych przez model 126p, 125p i Poloneza, w naszym kraju zaczęto również produkować Fiata Cinquecento, Seicento, oraz Palio Weekend i Panda.
Jakie samochody produkuje Fiat?
W naszej bazie samochodów marki Fiat posiadamy 45 modeli pojazdów. Podzielone zostały one na 83 generacje. Do tej pory znaleźliśmy 549 wersji silników. Samochody Fiat można podzielić wg typu napędu: 48,82% benzyna, 1,46% elektryczny, 45,17% diesel, 1,64% hybrydowy.
Jednym z pierwszych modeli wyprodukowanych w roku 1957 jest Fiat 500. Z kolei najdłużej produkowane auto tej marki to Fiat Panda - 44 lata. W grupie najnowszych aut spod znaku Fiat wyróżnić można np. Fiat E-Doblo - produkcja rozpoczęła się w 2022 roku.
Pojazdy marki Fiat z napędem elektrycznym
W gamie produkowanych wersji silnikowych tego producenta znajdują się również modele aut z napędem w pełni elektrycznym: Fiat 500e, Fiat Ducato, Fiat Seicento, Fiat E-Ulysse, Fiat Scudo.
Historia marki Fiat
Fiat narodził się 11 lipca 1899 r. za sprawą porucznika kawalerii Giovani Agnelli oraz hrabiego Roberto Biscaretti di Ruffia. Pełna nazwa tego koncernu brzmi Fabbrica Italiana Automobili Torino, co można przetłumaczyć na język polski jako włoską fabrykę samochodów osobowych w Turynie.
Kapitał o wartości 800000 lirów wniosło trzydziestu akcjonariuszy, w radzie nadzorczej koncernu natomiast zasiadał Giovanni Agneli, będący następnie dyrektorem generalnym spółki.
Pierwsze samochody Fiata
Pierwszym pojazdem, który ujrzał światło dzienne był Fiat 3 1/2 HP. Był to powóz wyposażony w składaną brezentową budkę nad tylnym siedzeniem. Napędzał go dwucylindrowy chłodzony wodą silnik o pojemności 657 cm3 i mocy 3,5 koni mechanicznych.
W ciągu kolejnych lat Fiat wprowadził następne modele i w 1905 r. posiadał w ofercie 16 samochodów osobowych, lecz znacznie wcześniej produkcja sięgnęła 400 egzemplarzy, z różnymi opcjami nadwozia. Pojazdy napędzały czterocylindrowe jednostki, a ich cechą charakterystyczną były duże reflektory karbidowe, które umożliwiały podróże po zmroku.
W 1908 r. powstało aż 1000 egzemplarzy Fiat 1 Fiacre, który był wykorzystywany do transportu publicznego, a w 1910 r. wprowadzono Fiata Tipo i to w tym modelu po raz pierwszy zastosowano akumulator.
Fiat 0 i Fiat 508
W 1912 r. na rynek wszedł Fiat 0. Był to pierwszy małolitrażowy model produkowany seryjnie. Dodatkową ciekawostką jest fakt, że trafił on także do Polski, a w sumie udało się wyprodukować 2000 egzemplarzy tego modelu. Niewysoką cenę uzyskano, stosując linię montażową, taką samą jaką wykorzystywano w fabryce Forda.
W 1925 r. debiutował Fiat 509, należący do samochodów klasy średniej, napędzała go natomiast jednostka dysponująca pojemnością 0,9l i posiadała moc 22 koni mechanicznych. Występował w kilku wariantach, a mianowicie: limuzyna, coupe i kabriolet – w wersjach spider i torpedo. Było jednym z pierwszych, które sprzedawano w systemie ratalnym.
Przed wojną koncern zdecydował również o budowie nowych fabryk, a w 1932 r. światło dzienne ujrzał Fiat 508, nazywany również Balilla. W pojeździe zaimplementowano jednostkę czterocylindrową, zastosowano też hamulce hydrauliczne.
Do jego dużej popularności przyczyniło się niskie spalanie, bo 8 litrów benzyny na 100km i niska cena. Pojazd mógł osiągnąć prędkość 100km/h, a w wersji mocniejszej nawet do 115km/h.
Fiat Topolino
W 1936 r. rozpoczęto produkcję Fiata 500 nazywanego również Topolino. Auto okazało się prawdziwym sukcesem włoskiej marki. Tym cudem ówczesnej motoryzacji mogły podróżować dwie dorosłe osoby, natomiast zaimplementowana jednostka posiadała pojemność 569 cm3 i moc 13 koni mechanicznych. Użytkownicy docenili jego nowoczesny kształt – zaokrąglona karoseria, dodatkowo też do zakupu zachęcało niskie spalanie paliwa. O jego popularności niech świadczy fakt, że ostatni egzemplarz został wyprodukowany w 1955 r. Następcą Topolino był Fiat 600, który pokazano światu na Salonie Samochodowym w Genewie w 1955 r.
Pierwszym, wyprodukowanym po wojnie modelem był Fiat 1400 i pojawił się w 1950 r. Model ten był na tyle ciekawy, że to w nim właśnie koncern zastosował silnik wysokoprężny. W 1955 swoją premierę miał Fiat Nuova 500. Ten pojazd był wyposażony w silnik dwucylindrowy, chłodzony powietrzem, natomiast w ciągu 18 lat jego wytwarzania, wyprodukowano ponad 3,7 milionów egzemplarzy tego samochodu.
W ciągu kolejnych lat koncern z Turynu przejął firmy takie jak: Autobianchi, OM, CMSA oraz większości udziałowe w Magneti Marelli i Weber, a w 1969 r. został właścicielem Ferrari, a także Lancii. Po kilku latach powstała spółka Auto Fiat, a w skład jej wchodziły: Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth oraz Ferrari, zaś w 1986 Alfa Romeo stała się własnością turyńskiego koncernu.
Panda i Uno
W 1980 Giugiaro zaprojektował dla włoskiego koncernu model Panda. Mimo, iż Panda cieszyła się dużą popularnością, to przebił ją wyprodukowany w 1983 r. Fiat Uno. W końcu lat 80-tych zadebiutował Fiat Tipo, dostępny w dwóch wersjach, jeśli chodzi o wyposażenie, a także mający do wyboru 5 wariantów silnika.
Mniej i bardziej udane modele Fiata
W 1993 r. zadebiutował Fiat Punto, a w 1995 r. swoją premierę miał model Bravo i Brava, jego następcą zaś został Fiat Stilo. W 1996 r. pokazano Fiata Palio. W trakcie trwania targów w Paryżu, w 1997 r. zaprezentowano Fiata Multipla. Posiadał on 6 foteli w dwóch rzędach i bardzo szybko okrzyknięto go najbrzydszym autem na świecie. Wiele kontrowersji budziła, oddzielona wyraźnie, góra kabiny od maski.
W Polsce natomiast dużą popularnością cieszył się miejski samochód Fiat Seicento, będący spadkobiercą Fiata Cinquecento produkowano od 1991 r. Obydwa popularne w Polsce modele, występowały w wersjach trzydrzwiowych, a użytkownicy mogli wybierać w dwóch wariantach silnika, a mianowicie dysponowały one pojemnością 0,9 i 1,1l, oraz mocą odpowiednio: 39 i 54 konie mechaniczne.
Rozwój i przejęcie Chryslera
Na początku pierwszej dekady XXI wieku z fabryki wyjechał Fiat Idea, natomiast w 2007 r. turecki zakład opuścił Fiat Linea. W 2007 r. Fiat 500 nadal cieszył się dużą popularnością. W 2011 r. światło dzienne ujrzał Freemont oparty na Dodge’u Journey’u, rok później zaś premierę miał minivan 500L.
W 2014 r. koncern z Turynu poinformował, że dobiegł końca trwający 5 lat proces przejmowania koncernu Chrysler, w konsekwencji czego powstała spółka Fiat Chrysler Automobiles.