Pirelli Cyber Tyre 5G – inteligentne cyber opony po raz pierwszy na seryjnym wyposażeniu w McLarenie Artura

Utworzony przez Voida.pl - dnia 04.06.2021, aktualizacja 10.06.2021

Jakiś czas temu całą branżę oponiarską zelektryzowała wiadomość o stworzeniu przez jednego z czołowych producentów innowacyjnej opony bazującej na cybertechnologii oraz sieci 5G. Mowa oczywiście o inżynierach koncernu Pirelli - pionierach rewolucyjnego systemu Pirelli Cyber Tyre, który produkcję zaawansowanych technologicznie opon wnosi na zupełnie nowy poziom. Dzięki tej technologii opony są w stanie dosłownie komunikować się z autem za pomocą specjalnych czujników umieszczonych wewnątrz każdej opony, by jeszcze skuteczniej dbać o maksymalne bezpieczeństwo w trakcie jazdy.

Po raz pierwszy system ten został wykorzystany na seryjnym wyposażeniu w hybrydowym superaucie McLarenie Artura, który zgodnie z filozofią marki zachwyca charakterystycznym designem, imponującymi osiągami oraz rewolucyjnymi innowacjami, dostarczając zarówno niesamowitych wrażeń z jazdy, jak i bezkompromisowych rozwiązań w kwestii bezpieczeństwa.   

Technologia Cyber Tyre – wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki cybertechnologii

Opony już dawno przestały być jedynie gumowym elementem składowym zawieszenia samochodu. Drzemiący w nich potencjał dostrzegli również inżynierowie Pirelli, którzy postanowili wykorzystać możliwości z nieustannie rozwijającej się dziedziny cybertechnologii, aby za pośrednictwem opon dostarczać szczegółowych informacji o niebezpiecznych warunkach na drodze czy potencjalnych zagrożeniach. Wszystko po to, by zmaksymalizować poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy i do minimum zredukować ryzyko wystąpienia groźnego dla nas i innych użytkowników ruchu zdarzenia drogowego.

Pirelli Cyber Tyre to unikalna technologia, której działanie opiera się na specjalnych chipach umieszczonych we wnętrzu każdej opony. Służą one do rejestrowania istotnych informacji, które są kluczowe dla zapewnienia bezpiecznej jazdy. Dane te są następnie przetwarzane za pośrednictwem oprogramowania opracowanego przez inżynierów Pirelli i przesyłane dalej do komputera pokładowego samochodu. O jakich danych dokładnie mowa? Otóż system Pirelli Cyber Tyre dostarcza informacji o typie danej opony, czy mam do czynienia z oponą letnią czy zimową, informuje także o zalecanych wartościach ciśnienia oraz o odpowiednich indeksach prędkości i nośności. System ten monitoruje także na bieżąco zasadnicze dane eksploatacyjne, taki jak aktualna temperatura i ciśnienie w oponach.

A jak sprawdza się ta technologia w praktyce? Część danych wyświetlana jest na desce rozdzielczej oraz głównym wyświetlaczu i informuje o konieczności sprawdzenia ciśnienia w oponach, gdy na przykład czujniki odnotują nagły jego spadek. Choć ta funkcjonalność jest już dobrze znana kierowcom, to w porównaniu z sensorami RDKS montowanymi na feldze, dane z czujników w oponie są dokładniejsze. Ponadto system Cyber Tyre może ostrzec kierowcę, gdy auto osiągnie maksymalną prędkość po zmianie opon z letnich na zimowe, które zwykle posiadają niższy indeks prędkości. Dużą zaletą tej technologii jest jej uniwersalność, gdyż oferowanie przez nią funkcjonalności mogą być dostosowane pod kątem potrzeb danego modelu auta.

McLaren Artura – hybrydowe superauto nowej generacji

Najnowsze dzieło brytyjskiego producenta iście zrewolucjonizowało ekskluzywną branżę luksusowych samochodów sportowych, wyróżniając się pod wieloma aspektami od innych modeli z tej samej klasy. Nowy McLaren Artura to przede wszystkim pierwsza w dorobku marki ultranowoczesna hybryda typu plug-in o nadzwyczajnych osiągach, która nie tylko różni się od poprzednich modeli producenta, ale także łamie wszelkie możliwe stereotypy superszybkich aut z najwyższej półki.

Ta superwydajna hybryda (HPH – High Performance Hybrid) imponuje silnikiem o mocy 680 KM, dzięki któremu do osiągnięcia prędkości  100 km/h potrzebuje jedynie 3 sekund i może rozpędzić się aż do 330 km/h. Te zachwycające osiągi zapewnia układ napędowy składający się z 3-litrowego silnika benzynowego V6, kompaktowego silnika elektrycznego, nowoczesnego akumulatora oraz 8-biegowej skrzyni. W dodatku na napędzie elektrycznym można przejechać aż 30 km z maksymalną prędkością 130 km/h.  Zatem nowa Artura to nie jest wyłącznie prędkość, innowacje i osiągi, ale także ekologia, oszczędność i komfort. Dzięki intensywnym pracom brytyjskich inżynierów udało się sprostać surowym normom emisji spalin i osiągnąć średnie spalanie na poziomie 5,5 l/100 km (WLTP). Ponadto nowe auto McLarena zaskakuje superlekką wagą – 1498 kg (DIN), co w przypadku aut hybrydowych z prawdziwą bestią pod maską jest sporym wyczynem. Jest to zasługa zastosowanej karbonowej konstrukcji MCLA dostosowanej do napędu hybrydowego, a także zredukowanego do minimum okablowania, które zostało zastąpione mobilną chmurą danych.

Pirelli Cyber Tyre

Pirelli Cyber Tyre

Cyber-Opony Pirelli na specjalne zamówienie McLarena

Nowa hybryda McLarena wyposażona została w opony Pirelli P Zero w rozmiarze 235/35 ZR19 (przód) i 295/35 R20 (tył), które opracowano we współpracy z brytyjskimi inżynierami, by jak najlepiej dostosować ich możliwości do wymagań tak ultranowoczesnego superauta. Te opony o profilu asymetrycznym odpowiadają nie tylko za bezpieczną i stabilną jazdę niezależnie od panujących warunków, ale także dostarczają ekscytujących wrażeń z jazdy. Dostępny jest także model P Zero Corsa ze specjalnie skomponowaną mieszanką, przystosowaną do jazdy zarówno po torze, jak i po drodze. Natomiast zimowy komplet Pirelli P Zero Winter zaprojektowano tak, by gwarantował niezrównane osiągi w zimowych warunkach, ale z gwarancją maksymalnego poziomu bezpieczeństwa.

Każdy model dedykowany dla McLarena Artury został oznaczony na ścianie bocznej skrótem MC-C, jednak to nie jedyne, co wyróżnia te opony. Swoistym dopełnieniem nowatorskich technologii zastosowanych w nowym McLarenie Artura jest równie innowacyjny system Pirelli Cyber Tyre, którego funkcjonalności zostały zoptymalizowane dla potrzeb tego samochodu podczas wyczynowej jazdy na torze. Dzięki tej technologii możliwe jest na przykład dostosowanie ciśnienia w oponach w zależności od stylu jazdy kierowcy, by osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty. System może także zasygnalizować, kiedy opony osiągną optymalną temperaturę, co jest szczególnie istotne podczas wyczynowej jazdy.  

Podsumowanie - the sky is the limit

Stale rozwijający się postęp technologiczny obecny jest wszędzie, także w branży oponiarskiej. Od lat czołowi producenci opon prześcigają się między sobą w tworzeniu coraz nowocześniejszych modeli, bazujących na innowacyjnych rozwiązaniach z dziedziny cybertechnologii. Obserwując ich osiągnięcia można stwierdzić, że ich możliwości są wręcz nieograniczone. Rewolucyjny system Pirelli Cyber Tyre jest tego idealnym przykładem, bo włoscy inżynierowie wykorzystują sprawdzone rozwiązania, które ulepszają  i dostosowują według potrzeb użytkowników. Choć na tę chwilę technologia cyber opon stosowana jest wyłącznie w luksusowych superautach osiągalnych dla nielicznych, to być może w nie tak dalekiej przyszłości każda opona będzie wyposażona w specjalne chipy gwarantujące bezpieczeństwo na całkowicie nowym poziomie.


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Czy opony zimowe są w Polsce obowiązkowe? Jakie opony należy używać od 1 listopada do 1 kwietnia?

Czy opony zimowe są w Polsce obowiązkowe? Jakie opony należy używać od 1 listopada do 1 kwietnia?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 07.09.2022

Konieczność wymiany opon na zimowe to temat poruszany każdej jesieni, elektryzuje on miliony polskich i europejskich kierowców. Czy warto zmuszać Polaków do posiadania opon zimowych od listopada do kwietnia? Czy opony całoroczne są na tyle dobre, że będą mogły być uznane za odpowiednie rozwiązanie zarówno na sezon letni jak i zimowy?

przeczytaj pełen tekst »
Opony do samochodów zabytkowych / oldtimerów

Opony do samochodów zabytkowych / oldtimerów

Utworzony przez Voida.pl - dnia 06.06.2022

Zakup opon do samochodów zabytkowych wymaga nieco wysiłku - ale na szczęście cały czas są produkowane opony do oldtimerów. Samochód zabytkowy, sprawia ogromną przyjemność z jazdy, a także wzbudza zainteresowanie wśród przechodniów i innych kierowców.

przeczytaj pełen tekst »
Czy są opony prawe i lewe? Jak prawidłowo zamontować opony symetryczne, asymetryczne i kierunkowe?

Czy są opony prawe i lewe? Jak prawidłowo zamontować opony symetryczne, asymetryczne i kierunkowe?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 24.05.2022

W samochodach osobowych obecnie stosuje się trzy rodzaje bieżnika. Są to bieżniki - asymetryczne, kierunkowe i symetryczne. Różnią się od siebie znacznie właściwościami oraz mają różne zalety i wady. Czym charakteryzują się różne bieżniki? Jakie mają zalety i wady? Jak prawidłowo montować opony z poszczególnymi bieżnikami?

przeczytaj pełen tekst »
Ranking opon prowadzących do samochodów ciężarowych

Ranking opon prowadzących do samochodów ciężarowych

Utworzony przez Voida.pl - dnia 28.04.2022

Ze wszystkich rodzajów opon, dla bezpieczeństwa najważniejsze są opony prowadzące. To one zapewniają przyczepność podczas manewrów, a także znacznie wpływają na drogę hamowania. Czym są opony prowadzące? Jakie są najpopularniejsze modele? Jakie opony prowadzące wybrać?

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow

płatności kartami

płatności kartami

Zadzwoń do Sklepu Internetowego Voida.pl