Co to jest Aquaplaning: Jak się uchronić przed niespodziewanym poślizgiem?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.02.2019, aktualizacja 09.04.2021

Deszczowa pogoda sprzyja powstawaniu wielu niebezpiecznych zjawisk na drodze, które mogą negatywnie wpływać na przyczepność pojazdu i tym samym tworzyć realne zagrożenie. Nie tylko ograniczona widoczność, ale przede wszystkim mokra nawierzchnia może być głównym winowajcą niechcianych kolizji. W połączeniu z nadmierną prędkością tworzą one idealne warunki dla powstania zjawiska aquaplaningu.

Na czym polega zjawisko aquaplaningu?

Aquaplaning (hydroplaning, akwaplanacja) - niepozornie kojarzące się z wodą określenie opisuje groźną interakcję powstałą w wyniku nagromadzenia się warstwy wody pomiędzy bieżnikiem opony, a nawierzchnią jezdni. Gdy nadmiar wody nie jest na bieżąco odprowadzany spod kół, przed czołem opony tworzy się klin wodny. W wyniku tego opona traci przyczepność, auto zaczyna ,,płynąć” po wodzie i wpada w poślizg. Z jakiego powodu potencjał przyczepności opony ulega tak drastycznemu obniżeniu, że aż pojazd unosi się na wodzie? Otóż nacisk opony napierany na gromadzący się przed czołem bieżnika film wodny powoduje wzrost ciśnienia wody. Gdy wartość tego ciśnienia przewyższy siłę nacisku opony na podłożę, to opona nie nadąży skutecznie wyprzeć nadmiaru wody. Na skutek tego auto traci kontakt z podłożem, a kierowca kontrolę nad autem.

Jakie czynniki przyczyniają się do powstania aquaplaningu?

Wiadomo już, że aquaplaning oznacza głównie utratę przyczepności na mokrej nawierzchni. Warto jednak się przyjrzeć dokładniej czynnikom, które sprzyjają aquaplaningowi lub co gorsze – potęgują jego negatywne skutki.

Główna zależność: im większa prędkość pojazdu i im większa warstwa zalegającej wody na nawierzchni, tym efekt aquaplaningu będzie dotkliwszy. Wraz ze wzrostem prędkości spada powierzchnia styku bieżnika opony z podłożem. Oznacza to tym samym, że siła przyczepności opony do nawierzchni także spada. Gdy do tego dodatkowo nawierzchnia będzie pokryta warstwą wody szanse na jakąkolwiek przyczepność opon znacznie maleją.

Istotną rolę w tym przypadku odgrywają oczywiście też same opony, ich właściwości, czy stan techniczny. Na przykład rozmiar opon, czy rodzaj bieżnika – szerokość opony decyduje o jej przyczepności, a typ bieżnika o efektywności odprowadzania gromadzącej się wody. Także głębokość bieżnika ma duże znaczenie i dlatego zaleca się regularne kontrolowanie wskaźnika TWI ( ang. Tread Wear Indicator – wskaźnik zużycia bieżnika). Podczas jazdy na mokrej drodze również nieprawidłowe ciśnienie opon (zbyt słabo lub zbyt mocno napompowane) może zwiększyć ryzyko powstania aquaplaningu. Poza kondycją, czy cechami opon, także stan i rodzaj podłoża mogą przyczynić się do niekontrolowanego poślizgu, jak na przykład nierówności na jezdni, w których zbierają się znaczne ilości wody.

Jak widać istnieje wiele czynników, które bezpośrednio mogą wpływać na spotęgowanie szans wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Świadomość ich obecności, a także odpowiednia edukacja w tym temacie może skutecznie przyczynić się do zniwelowania negatywnych skutków lub nawet całkowitego uniknięcia ryzyka związanego z wystąpieniem niekontrolowanej akwaplanacji.

Nokian Wetproof

Opony Nokian Nokian Wetproof

Opona letnia nowej generacji stworzona, aby walczyć z aquaplaningiem oraz zapewnić doskonałe parametry jazdy na mokrej oraz suchej nawierzchni. Innowacyjne rozwiązania technologiczne zapewniają komfort oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Najczęściej sprzedawane
Nokian Wetproof

Polecane rozmiary
Nokian Wetproof

Jak powinien się zachować kierowca wpadając w poślizg?

Nie każdy kierowca ma tyle doświadczenia czy wiedzy, by wiedzieć jak się zachować, gdy wpadnie w poślizg. Często nawet doświadczeni kierowcy w chwili zagrożenia tracą zimną krew i popełniają szereg błędów, które mogą skutkować uszkodzeniem auta czy kolizją drogową. Poniższe informacje przydadzą się każdemu kierowcy, który stanie oko w oko z groźnym aquaplaningiem i pomogą mu wyjść cało z opresji.

Generalna zasada – zachować spokój. Gwałtowne reakcje takie jak nagłe hamowanie, czy raptowne ruchy kierownicą mogą jedynie przysporzyć więcej szkód. Auto, które utraciło przyczepność w wyniku poślizgu na mokrej nawierzchni jest bardziej oporne na jakiekolwiek działania ze strony kierującego, a jego porywcze akcje w najgorszym wypadku mogą wywołać skutki przeciwne od zamierzonych.

Dlatego ważne jest przestrzeganie kilku, jakże istotnych zasad. Przede wszystkim należy ograniczyć wszelkie ruchy kierownicą i w żadnym wypadku nie hamować gwałtownie. Kierowca powinien zdjąć nogę z gazu, tak by auto stopniowo zaczęło tracić osiągniętą prędkość. W ten sposób obniży się wartość ciśnienia nagromadzonej wody, co pozwoli na odprowadzenie jej nadmiaru spod kół i kierowca sukcesywnie odzyska kontrolę nad pojazdem.

Uniroyal RainSport 3

Opony Uniroyal Uniroyal RainSport 3

Opona letnia z wysoką odpornością na aquaplaning. Świetnie sprawdza się do jazdy sportowej w każdych warunkach atmosferycznych. Nadaje się do szybkich samochodów sportowych, do modeli luksusowych i pojazdów typu SUV.

Najczęściej sprzedawane
Uniroyal RainSport 3

Polecane rozmiary
Uniroyal RainSport 3

Jak można uniknąć aquaplaningu?

Dobrze jest znać złote zasady postępowania w przypadku wystąpienia aquaplaningu, gdyż taka wiedza może uratować nas przed przykrymi konsekwencjami utraty przyczepności. Jeszcze lepiej jest jednak zminimalizować ryzyko niekontrolowanego poślizgu na mokrej nawierzchni do minimum stosując się do kilku zasad.

Mimo iż kierowcy nie mają wpływu na warunki atmosferyczne, ani na stan naszych dróg, to jednak mogą zniwelować wystąpienie zjawiska akwaplanacji już podczas wyboru ogumienia, np. decydując się na zakup opon kierunkowych. Specjalnie zaprojektowany wzór bieżnika w kształcie przypominającym literę „V” ma za zadnie efektywnie odprowadzać na boki gromadzącą się pod kołami wodę i nie pozwolić na przekroczenie niebezpiecznej wartości ciśnienia cieczy.

Nie tylko wybór odpowiedniego bieżnika opony może ograniczyć efekt aquaplaningu, ale także regularna kontrola ich stanu technicznego. Głębokość rowków bieżnika ma decydujący wpływ na ich skuteczność odprowadzania wody. Jeśli rowki są płytkie, nie poradzą sobie z często o wiele grubszą warstwą gromadzącej się pod kołami cieczy, przez co skutki akwaplanacji będą gorsze. Należy też pamiętać o systematycznym sprawdzaniu ciśnienia opon. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie wpływa negatywnie na przyczepność opon do podłoża.

Bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem każdego uczestnika ruchu drogowego niezależnie od okoliczności. Dlatego najważniejszą zasadą sprawdzającą się nie tylko w celu zapobiegania aquaplaningowi powinno być dostosowanie prędkości do warunków pogodowych oraz stanu nawierzchni. Przede wszystkim rozsądna i bezpieczna jazda może nas uchronić przed niebezpiecznymi konsekwencjami aquaplaningu.

Aquaplaning, a opony całoroczne i zimowe?

Wbrew pozorom, zjawisko aquaplaningu to nie tylko problem występujący latem, czy w porze deszczowej. Odpowiednie odprowadzanie wody to również ciężkie zadanie dla opon całorocznych oraz opon zimowych. W okresie, gdy temperatura spadnie poniżej +7 st. a nadal jest wyższa niż 0 st. zjawisko poślizgu opon na wodzie może wystąpić równie często jak np. w lipcu (statystycznie najbardziej deszczowy miesiąc w Polsce).

Producenci w ostatnich latach bardzo starają się poprawić ten parametr również w oponach całorocznych i zimowych. Zauważyli, że zmienne warunki atmosferyczne i kapryśna pogoda nieco zatarła granice między typową zimą i latem. W okresach przejściowych każdy typ opon narażony jest na takie same zagrożenia.

Wybór opon zimowych jest obecnie tak szeroki, że można dodatkowo wziąć pod uwagę zachowanie opon zimowych na mokrej nawierzchni. W wielu przypadkach głęboki bieżnik jest dodatkowo tak zaprojektowany, żeby odprowadzać wodę równie skutecznie jak typowe opon letnie. Im starszy model opon, tym może mieć większe problemy z wydajnością w tej kwestii. 

Jednym z pierwszych producentów, którym udało się osiągnąć etykietę A na mokrej nawierzchni jest Nokian. Model WR D4 jest już jakiś czas na rynku i został sprawdzony w boju zarówno na śniegu, jak również w warunkach przejściowych. Oczywiście odbywa się to kosztem szybszego zużycia opon niż u konkurencji, ale jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to ciągle opona znajduje się w absolutnej czołówce. Wielu producentów tworzy już opony zimowe z etykietami C,B - które jeszcze 2-3 lata temu były domeną głównie opon letnich.

Nokian WR D4

Opony Nokian Nokian WR D4

Nagrodzona wieloma bardzo pozytywnymi opiniami opona zimowa wysokiej klasy dla samochodów osobowych, która posiada oznaczenie A w kategorii zachowania na mokrej drodze. Bardzo krótka droga hamowania. Ta opona jest liderem przyczepności i jest naszpikowana innowacyjnymi rozwiązaniami. Jedź bezpiecznie na mokrej i ośnieżonej drodze.

Najczęściej sprzedawane
Nokian WR D4

Polecane rozmiary
Nokian WR D4

Wybór odpowiednich opon - hamowanie na mokrej nawierzchni

Wprowadzenie etykiet opon nieco ułatwiło wybór opon, które dbają w odpowiednim stopniu o bezpieczeństwo jazdy na mokrej nawierzchni oraz nie generują przy tym hałasu znacząco wpływającego na komfort jazdy. Niezależnie od tego, na jaki typ opon się decydujemy warto sprawdzić wartości jakimi cechuje się opona na etykiecie. Bardzo często jeśli mamy dylemat między 2 albo 3 modelami opon, to własnie etykieta może nam wskazać bardziej optymalny kierunek.

Oczywiście nie powinno to być jedyne kryterium decydujące o wyborze opon odpornych na zjawisko aquaplaningu, ponieważ zarówno opony produkowane w Chinach, jak również opony premium produkowane w Europie mogą mieć zbliżone etykiety. Wynika to z faktu, że jeszcze do tej pory nie istnieje ujednolicony system nadawania etykiet i badania opon. Powinno się raczej rozważać etykiety w ramach odpowiednich grup opon (tanie opony, opony klasy ekonomicznej, średniej i premium). 

Jakkolwiek by jednak nie rozpatrywać etykiet to na pewno różnica w zachowaniu opon między etykietą np. E i A/B będzie bardzo duża. Nie bez znaczenia pozostają również opinie użytkowników o danych oponach, które niejednokrotnie potrafią więcej powiedzieć, niż wszelkie oficjalne testy i parametry prezentowane przez producentów.

Z opon całorocznych chcielibyśmy polecić jedne z najlepszych opon, jakie zostały do tej pory wyprodukowane - mają bardzo dobre parametry jezdne zarówno latem, jak i zimą. Dodatkowo świetnie odprowadzają wodę - więc zapewniają ochronę przez cały rok. Jest to doskonały wybór w naszych warunkach atmosferycznych przy kapryśnej pogodzie. Mając auto rodzinne nie chcemy zastanawiać się, kiedy zmienić opony. Wyjeżdżając z domu, chcemy mieć pewność, że wrócimy z dziećmi do niego bezpiecznie.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 to opony całoroczne z oznaczeniem 3PMSF, więc mogą być stosowane na drogach w całej Europie jako pełnoprawne opony zimowe. Stanowią doskonały kompromis między ceną, a parametrami jezdnymi.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Opony Goodyear Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Opona całoroczna klasy premium oferująca bardzo dobre prowadzenie w każdych warunkach. Naszpikowana najnowszymi technologiami pozwala przez 4 sezony cieszyć się komfortową, bezpieczną i ekonomiczną jazdą. Specjalny skład mieszanki zapewnia bardzo wysokie osiągi przez cały rok.

Najczęściej sprzedawane
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Polecane rozmiary
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Test opon całorocznych 225/50 R17 według Auto Bild. Najlepsze opony całoroczne w 2021?

Test opon całorocznych 225/50 R17 według Auto Bild. Najlepsze opony całoroczne w 2021?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 17.10.2021

Specjalnie dla tych osób, które rozważają zakup nowego kompletu do jazdy przez cały rok, niemiecki tygodnik motoryzacyjny Auto Bild zaprezentował wyniki testu opon całorocznych w rozmiarze 225/50 R17. Tym razem jednak specjaliści od opon zdecydowali się zweryfikować, jak radzą sobie opony wielosezonowe zamontowane w mocnych autach klasy średniej.

przeczytaj pełen tekst »
Czym jest symbol DOT? Jak sprawdzić wiek opony?

Czym jest symbol DOT? Jak sprawdzić wiek opony?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 13.10.2021

Symbol DOT, znajduje się na boku każdej opony. Po nim występują ciągi znaków, z których można odczytać miejsce i datę produkcji. Aby opony, zachowały swoje właściwości, powinny być przechowywane we właściwych warunkach. W Polsce, odpowiada za to norma PN - C94300, która pozwala na magazynowanie i sprzedawanie opon do 3 lat od ich daty produkcji.

przeczytaj pełen tekst »
MICHELIN CROSSCLIMATE 2 – ulepszona opona całoroczna do bezpiecznej jazdy przez cały rok

MICHELIN CROSSCLIMATE 2 – ulepszona opona całoroczna do bezpiecznej jazdy przez cały rok

Utworzony przez Voida.pl - dnia 28.09.2021

Odpowiadając na stale rosnące zainteresowanie w segmencie opon całorocznych, francuski koncern prezentuje najnowszy model do całorocznej jazdy - MICHELIN CROSSCLIMATE 2. Francuscy inżynierowie postarali się, aby najnowsza odsłona zapewniała nie tylko jeszcze lepsze osiągi przez cały rok i wyższy poziom bezpieczeństwa, ale także imponującą trwałość oraz mniejsze zużycie.

przeczytaj pełen tekst »
Ranking opon terenowych typu MT - mud terrain

Ranking opon terenowych typu MT - mud terrain

Utworzony przez Voida.pl - dnia 10.06.2021

Dobór opon do auta terenowego w głównej mierze zależny jest od obszaru ich użytkowania i indywidualnych potrzeb kierowcy. Dla prawdziwych pasjonatów jazdy w ciężkim terenie najlepszym wyborem będą opony typu mud terrain (MT) – stworzone do wyczynowych wypraw po bezdrożach. Dla osób poszukujących właśnie takiego ogumienia stworzyliśmy specjalny ranking opon terenowych typu MT. Sprawdźmy zatem, które opony mud terrain znalazły się w tym zestawieniu.

przeczytaj pełen tekst »
Pirelli Cyber Tyre 5G – inteligentne cyber opony po raz pierwszy na seryjnym wyposażeniu w McLarenie Artura

Pirelli Cyber Tyre 5G – inteligentne cyber opony po raz pierwszy na seryjnym wyposażeniu w McLarenie Artura

Utworzony przez Voida.pl - dnia 04.06.2021

Dzięki technologii Pirelli Cyber Tyre opony są w stanie dosłownie komunikować się z autem za pomocą specjalnych czujników umieszczonych wewnątrz każdej opony. Po raz pierwszy system ten został wykorzystany na seryjnym wyposażeniu w hybrydowym superaucie McLarenie Artura, który zgodnie z filozofią marki zachwyca charakterystycznym designem, imponującymi osiągami oraz rewolucyjnymi innowacjami.

przeczytaj pełen tekst »
Nokian Seasonproof C – dostawcza opona całoroczna dla profesjonalistów

Nokian Seasonproof C – dostawcza opona całoroczna dla profesjonalistów

Utworzony przez Voida.pl - dnia 20.05.2021

Dostrzegając coraz większe zainteresowanie oponami do całorocznej jazdy fiński producent poszerza swoją ofertę opon wielosezonowych z serii Seasonproof o wersję dedykowaną specjalnie do samochodów dostawczych - Nokian Seasonproof C. Jest to opona o uniwersalnych właściwościach, która sprawdzi się doskonale zarówno podczas srogich zim, jak i w upalne lato. Kierowcy zawodowi docenią ponadto doskonałe parametry w zmiennych warunkach pogodowych.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności DotPay

Szybkie płatności Paynow

płatności kartami

płatności kartami

Zadzwoń do Sklepu Internetowego Voida.pl