Co to jest Aquaplaning: Jak się uchronić przed niespodziewanym poślizgiem?

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.02.2019, aktualizacja 13.02.2019

Deszczowa pogoda sprzyja powstawaniu wielu niebezpiecznych zjawisk na drodze, które mogą negatywnie wpływać na przyczepność pojazdu i tym samym tworzyć realne zagrożenie. Nie tylko ograniczona widoczność, ale przede wszystkim mokra nawierzchnia może być głównym winowajcą niechcianych kolizji. W połączeniu z nadmierną prędkością tworzą one idealne warunki dla powstania zjawiska aquaplaningu.

Na czym polega zjawisko aquaplaningu?

Aquaplaning (hydroplaning, akwaplanacja) - niepozornie kojarzące się z wodą określenie opisuje groźną interakcję powstałą w wyniku nagromadzenia się warstwy wody pomiędzy bieżnikiem opony, a nawierzchnią jezdni. Gdy nadmiar wody nie jest na bieżąco odprowadzany spod kół, przed czołem opony tworzy się klin wodny. W wyniku tego opona traci przyczepność, auto zaczyna ,,płynąć” po wodzie i wpada w poślizg. Z jakiego powodu potencjał przyczepności opony ulega tak drastycznemu obniżeniu, że aż pojazd unosi się na wodzie? Otóż nacisk opony napierany na gromadzący się przed czołem bieżnika film wodny powoduje wzrost ciśnienia wody. Gdy wartość tego ciśnienia przewyższy siłę nacisku opony na podłożę, to opona nie nadąży skutecznie wyprzeć nadmiaru wody. Na skutek tego auto traci kontakt z podłożem, a kierowca kontrolę nad autem.

Jakie czynniki przyczyniają się do powstania aquaplaningu?

Wiadomo już, że aquaplaning oznacza głównie utratę przyczepności na mokrej nawierzchni. Warto jednak się przyjrzeć dokładniej czynnikom, które sprzyjają aquaplaningowi lub co gorsze – potęgują jego negatywne skutki.

Główna zależność: im większa prędkość pojazdu i im większa warstwa zalegającej wody na nawierzchni, tym efekt aquaplaningu będzie dotkliwszy. Wraz ze wzrostem prędkości spada powierzchnia styku bieżnika opony z podłożem. Oznacza to tym samym, że siła przyczepności opony do nawierzchni także spada. Gdy do tego dodatkowo nawierzchnia będzie pokryta warstwą wody szanse na jakąkolwiek przyczepność opon znacznie maleją.

Istotną rolę w tym przypadku odgrywają oczywiście też same opony, ich właściwości, czy stan techniczny. Na przykład rozmiar opon, czy rodzaj bieżnika – szerokość opony decyduje o jej przyczepności, a typ bieżnika o efektywności odprowadzania gromadzącej się wody. Także głębokość bieżnika ma duże znaczenie i dlatego zaleca się regularne kontrolowanie wskaźnika TWI ( ang. Tread Wear Indicator – wskaźnik zużycia bieżnika). Podczas jazdy na mokrej drodze również nieprawidłowe ciśnienie opon (zbyt słabo lub zbyt mocno napompowane) może zwiększyć ryzyko powstania aquaplaningu. Poza kondycją, czy cechami opon, także stan i rodzaj podłoża mogą przyczynić się do niekontrolowanego poślizgu, jak na przykład nierówności na jezdni, w których zbierają się znaczne ilości wody.

Jak widać istnieje wiele czynników, które bezpośrednio mogą wpływać na spotęgowanie szans wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Świadomość ich obecności, a także odpowiednia edukacja w tym temacie może skutecznie przyczynić się do zniwelowania negatywnych skutków lub nawet całkowitego uniknięcia ryzyka związanego z wystąpieniem niekontrolowanej akwaplanacji.

Nokian Wetproof

Opony Nokian Nokian Wetproof

Opona letnia nowej generacji stworzona, aby walczyć z aquaplaningiem oraz zapewnić doskonałe parametry jazdy na mokrej oraz suchej nawierzchni. Innowacyjne rozwiązania technologiczne zapewniają komfort oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Najpopularniejsze rozmiary
Nokian Wetproof

Jak powinien się zachować kierowca wpadając w poślizg?

Nie każdy kierowca ma tyle doświadczenia czy wiedzy, by wiedzieć jak się zachować, gdy wpadnie w poślizg. Często nawet doświadczeni kierowcy w chwili zagrożenia tracą zimną krew i popełniają szereg błędów, które mogą skutkować uszkodzeniem auta czy kolizją drogową. Poniższe informacje przydadzą się każdemu kierowcy, który stanie oko w oko z groźnym aquaplaningiem i pomogą mu wyjść cało z opresji.

Generalna zasada – zachować spokój. Gwałtowne reakcje takie jak nagłe hamowanie, czy raptowne ruchy kierownicą mogą jedynie przysporzyć więcej szkód. Auto, które utraciło przyczepność w wyniku poślizgu na mokrej nawierzchni jest bardziej oporne na jakiekolwiek działania ze strony kierującego, a jego porywcze akcje w najgorszym wypadku mogą wywołać skutki przeciwne od zamierzonych.

Dlatego ważne jest przestrzeganie kilku, jakże istotnych zasad. Przede wszystkim należy ograniczyć wszelkie ruchy kierownicą i w żadnym wypadku nie hamować gwałtownie. Kierowca powinien zdjąć nogę z gazu, tak by auto stopniowo zaczęło tracić osiągniętą prędkość. W ten sposób obniży się wartość ciśnienia nagromadzonej wody, co pozwoli na odprowadzenie jej nadmiaru spod kół i kierowca sukcesywnie odzyska kontrolę nad pojazdem.

Uniroyal RainSport 3

Opony Uniroyal Uniroyal RainSport 3

Opona letnia z wysoką odpornością na aquaplaning. Świetnie sprawdza się do jazdy sportowej w każdych warunkach atmosferycznych. Nadaje się do szybkich samochodów sportowych, do modeli luksusowych i pojazdów typu SUV.

Najpopularniejsze rozmiary
Uniroyal RainSport 3

Jak można uniknąć aquaplaningu?

Dobrze jest znać złote zasady postępowania w przypadku wystąpienia aquaplaningu, gdyż taka wiedza może uratować nas przed przykrymi konsekwencjami utraty przyczepności. Jeszcze lepiej jest jednak zminimalizować ryzyko niekontrolowanego poślizgu na mokrej nawierzchni do minimum stosując się do kilku zasad.

Mimo iż kierowcy nie mają wpływu na warunki atmosferyczne, ani na stan naszych dróg, to jednak mogą zniwelować wystąpienie zjawiska akwaplanacji już podczas wyboru ogumienia, np. decydując się na zakup opon kierunkowych. Specjalnie zaprojektowany wzór bieżnika w kształcie przypominającym literę „V” ma za zadnie efektywnie odprowadzać na boki gromadzącą się pod kołami wodę i nie pozwolić na przekroczenie niebezpiecznej wartości ciśnienia cieczy.

Nie tylko wybór odpowiedniego bieżnika opony może ograniczyć efekt aquaplaningu, ale także regularna kontrola ich stanu technicznego. Głębokość rowków bieżnika ma decydujący wpływ na ich skuteczność odprowadzania wody. Jeśli rowki są płytkie, nie poradzą sobie z często o wiele grubszą warstwą gromadzącej się pod kołami cieczy, przez co skutki akwaplanacji będą gorsze. Należy też pamiętać o systematycznym sprawdzaniu ciśnienia opon. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie wpływa negatywnie na przyczepność opon do podłoża.

Bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem każdego uczestnika ruchu drogowego niezależnie od okoliczności. Dlatego najważniejszą zasadą sprawdzającą się nie tylko w celu zapobiegania aquaplaningowi powinno być dostosowanie prędkości do warunków pogodowych oraz stanu nawierzchni. Przede wszystkim rozsądna i bezpieczna jazda może nas uchronić przed niebezpiecznymi konsekwencjami aquaplaningu.

Aquaplaning, a opony całoroczne i zimowe?

Wbrew pozorom, zjawisko aquaplaningu to nie tylko problem występujący latem, czy w porze deszczowej. Odpowiednie odprowadzanie wody to również ciężkie zadanie dla opon całorocznych oraz opon zimowych. W okresie, gdy temperatura spadnie poniżej +7 st. a nadal jest wyższa niż 0 st. zjawisko poślizgu opon na wodzie może wystąpić równie często jak np. w lipcu (statystycznie najbardziej deszczowy miesiąc w Polsce).

Producenci w ostatnich latach bardzo starają się poprawić ten parametr również w oponach całorocznych i zimowych. Zauważyli, że zmienne warunki atmosferyczne i kapryśna pogoda nieco zatarła granice między typową zimą i latem. W okresach przejściowych każdy typ opon narażony jest na takie same zagrożenia.

Wybór opon zimowych jest obecnie tak szeroki, że można dodatkowo wziąć pod uwagę zachowanie opon zimowych na mokrej nawierzchni. W wielu przypadkach głęboki bieżnik jest dodatkowo tak zaprojektowany, żeby odprowadzać wodę równie skutecznie jak typowe opon letnie. Im starszy model opon, tym może mieć większe problemy z wydajnością w tej kwestii. 

Jednym z pierwszych producentów, którym udało się osiągnąć etykietę A na mokrej nawierzchni jest Nokian. Model WR D4 jest już jakiś czas na rynku i został sprawdzony w boju zarówno na śniegu, jak również w warunkach przejściowych. Oczywiście odbywa się to kosztem szybszego zużycia opon niż u konkurencji, ale jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to ciągle opona znajduje się w absolutnej czołówce. Wielu producentów tworzy już opony zimowe z etykietami C,B - które jeszcze 2-3 lata temu były domeną głównie opon letnich.

Nokian WR D4

Opony Nokian Nokian WR D4

Nagrodzona wieloma bardzo pozytywnymi opiniami opona zimowa wysokiej klasy dla samochodów osobowych, która posiada oznaczenie A w kategorii zachowania na mokrej drodze. Bardzo krótka droga hamowania. Ta opona jest liderem przyczepności i jest naszpikowana innowacyjnymi rozwiązaniami. Jedź bezpiecznie na mokrej i ośnieżonej drodze.

Najpopularniejsze rozmiary
Nokian WR D4

Wybór odpowiednich opon - hamowanie na mokrej nawierzchni

Wprowadzenie etykiet opon nieco ułatwiło wybór opon, które dbają w odpowiednim stopniu o bezpieczeństwo jazdy na mokrej nawierzchni oraz nie generują przy tym hałasu znacząco wpływającego na komfort jazdy. Niezależnie od tego, na jaki typ opon się decydujemy warto sprawdzić wartości jakimi cechuje się opona na etykiecie. Bardzo często jeśli mamy dylemat między 2 albo 3 modelami opon, to własnie etykieta może nam wskazać bardziej optymalny kierunek.

Oczywiście nie powinno to być jedyne kryterium decydujące o wyborze opon odpornych na zjawisko aquaplaningu, ponieważ zarówno opony produkowane w Chinach, jak również opony premium produkowane w Europie mogą mieć zbliżone etykiety. Wynika to z faktu, że jeszcze do tej pory nie istnieje ujednolicony system nadawania etykiet i badania opon. Powinno się raczej rozważać etykiety w ramach odpowiednich grup opon (tanie opony, opony klasy ekonomicznej, średniej i premium). 

Jakkolwiek by jednak nie rozpatrywać etykiet to na pewno różnica w zachowaniu opon między etykietą np. E i A/B będzie bardzo duża. Nie bez znaczenia pozostają również opinie użytkowników o danych oponach, które niejednokrotnie potrafią więcej powiedzieć, niż wszelkie oficjalne testy i parametry prezentowane przez producentów.

Z opon całorocznych chcielibyśmy polecić jedne z najlepszych opon, jakie zostały do tej pory wyprodukowane - mają bardzo dobre parametry jezdne zarówno latem, jak i zimą. Dodatkowo świetnie odprowadzają wodę - więc zapewniają ochronę przez cały rok. Jest to doskonały wybór w naszych warunkach atmosferycznych przy kapryśnej pogodzie. Mając auto rodzinne nie chcemy zastanawiać się, kiedy zmienić opony. Wyjeżdżając z domu, chcemy mieć pewność, że wrócimy z dziećmi do niego bezpiecznie.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 to opony całoroczne z oznaczeniem 3PMSF, więc mogą być stosowane na drogach w całej Europie jako pełnoprawne opony zimowe. Stanowią doskonały kompromis między ceną, a parametrami jezdnymi.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Opony Goodyear Goodyear Vector 4Seasons Gen-2

Opona całoroczna klasy premium oferująca bardzo dobre prowadzenie w każdych warunkach. Naszpikowana najnowszymi technologiami pozwala przez 4 sezony cieszyć się komfortową, bezpieczną i ekonomiczną jazdą. Specjalny skład mieszanki zapewnia bardzo wysokie osiągi przez cały rok.

Najpopularniejsze rozmiary
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2


Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Nietypowy ranking opon na zimę: starsze modele opon, które nadal warto kupić [2019/2020]

Nietypowy ranking opon na zimę: starsze modele opon, które nadal warto kupić [2019/2020]

Utworzony przez Voida.pl - dnia 13.10.2019

Ostatnie dni lata lub wczesna jesień to najlepszy moment, aby pomyśleć o zmianie opon. Warto wcześniej dokonać zakupu opon zimowych zamiast liczyć na późne nadejście zimy. W naszym rankingu znajdziesz opony, które najlepiej wypadły w wielu testach, a także cieszące się największym zaufaniem wśród kierowców na całym świecie. Dzięki temu, że są to już nieco starsze modele, to można je kupić w atrakcyjnych cenach. Wiele z nich jest też nadal produkowanych, więc można je zdobyć z bardzo świeżych dostaw.

przeczytaj pełen tekst »
Ranking najlepszych polskich zimowych opon bieżnikowanych

Ranking najlepszych polskich zimowych opon bieżnikowanych

Utworzony przez Voida.pl - dnia 24.07.2019

Zapraszamy do lektury, w której naszą uwagę kierujemy na niedoceniane zimowe opony nalewane. Ich jakość jest zaskakująco wysoka a warunki gwarancyjne jakie oferują producenci powodują delikatne zawstydzenie na twarzach poważnych oferentów opon na polskim rynku. Czy jakość opon bieżnikowanych jest rzeczywiście niska, czy wręcz odwrotnie?

przeczytaj pełen tekst »
Nokian WR Snowproof: opony zimowe - spokój ducha i najwyższy poziom bezpieczeństwa

Nokian WR Snowproof: opony zimowe - spokój ducha i najwyższy poziom bezpieczeństwa

Utworzony przez Voida.pl - dnia 13.07.2019

Nowy model zimowych opon klasy premium, stworzonych aby zapewnić komfort, bezpieczeństwo na drogach Europy Środkowej. Opony zapewniają przyczepność w zmiennych warunkach zimowych - na śniegu, deszczu, czy w błocie pośniegowym. Opony zimowe Nokian WR Snowproof zostały wyposażone w najnowsze innowacyjne rozwiązania oraz wykorzystujące lata doświadczeń w produkcji jednych z najlepszych opon zimowych.

przeczytaj pełen tekst »
Test opon letnich 225/55 R17 do małych SUV-ów [AUTO BILD 2019]

Test opon letnich 225/55 R17 do małych SUV-ów [AUTO BILD 2019]

Utworzony przez Voida.pl - dnia 17.05.2019

Niemiecki Autobild przetestował dziesięć nowych opon letnich przeznaczonych do coraz popularniejszych małych SUV-ów. Rozmiar opon letnich 225/55 R17 nie jest może najpopularniejszy, bo obecnie coraz częściej takie auta pojawiają się na 18 i 19 calowych felgach. Jest to jednak ciekawy przypadek, żeby sprawdzić, jak radzą sobie starsi gracze i nowości na sezon 2019

przeczytaj pełen tekst »
Test opon letnich 225/45 R17 [AUTO BILD / Auto Świat 2019]

Test opon letnich 225/45 R17 [AUTO BILD / Auto Świat 2019]

Utworzony przez Voida.pl - dnia 17.05.2019

Niemiecki AUTO BILD przetestował 53 nowe opony letnie przeznaczone do popularnych modeli aut. Pierwsze miejsca wiodących marek premium w rozmiarze 225/45 R17 nie są zaskoczeniem, ale dalsze miejsca przyniosły kilka pozytywnych niespodzianek. W końcu też zostały przetestowane niektóre nowości na sezon 2019, co bardzo nas ucieszyło. Rozpiętość cenowa za komplet opon to od niecałych 1200 zł do prawie 2100 zł.

przeczytaj pełen tekst »
Test opon letnich 185/65 R15 [ADAC 2019]

Test opon letnich 185/65 R15 [ADAC 2019]

Utworzony przez Voida.pl - dnia 23.02.2019

Organizacja ADAC postanowiła na początku tego roku przedstawić test opon letnich 185/65 R15. Wzięto pod uwagę znane już czasem od kilku lat bieżniki opon letnich. Pojawiło się też kilka tańszych opon, które naszym zdaniem rzucają nieco światła na potencjalny wybór dla osób mniej jeżdżących lub o mniej zasobnym portfelu.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności DotPay

płatności kartami

płatności kartami

Zadzwoń do Sklepu Internetowego Voida.pl