Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17. Auto Bild / Auto Świat 2019

Utworzony przez Voida.pl - dnia 17.10.2019, aktualizacja 15.04.2021

Z każdym rokiem wybór opon zimowych (lub całorocznych) staje się nieco bardziej skomplikowany. Firmy prześcigają się we wprowadzaniu innowacji technologicznych i walki o rynek. Rynek oponiarski robi się coraz bardziej zagęszczony i czasem za te same pieniądze można kupić ok. 10-12 modeli opon zimowych. Jak to wygląda w przypadku wyboru opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17, czy warto kupić nowe modele z klasy premium, czy może jednak nieco starsze... a może warto jednak nie przepłacać i zdecydować się na klasę średnią lub nawet budżetową?

Tym razem Auto Bild zaszalał i postanowił przetestować 53 komplety opon zimowych... niestety do prawdziwych testów zakwalifikowano jedynie 23 modele. Reszta odpadła z uwagi na zbyt długą drogę hamowania, która była badana w pierwszym etapie. Naszym zdaniem odpadło kilka bardzo popularnych opon (oczywiście najtańszych) bo droga ich hamowania była o 0,5m zbyt długa do kwalifikacji - mogło się jednak okazać, że na śniegu by hamowały lepiej...

Przyjmijmy więc, że w tym teście chodzi o znalezienie najlepszych możliwych opon niezależnie od kosztów - czyt. najbezpieczniejszych w warunkach "laboratoryjnych". Jeśli kogoś budżet jest "nieograniczony" to najlepiej wybrać oponę z TOP3 bo ona powinna zapewniać najlepszy możliwy poziom bezpieczeństwa. Przy mniejszym budżecie warto zwrócić uwagę na dwie opony, które znalazły się "w czubie" i są nawet lekkim zaskoczeniem :)

O co chodzi w testach opon zimowych? Czy wszystko jest czarno na białym?

Zwrócimy na początku tego tekstu uwagę na pewno kwestie ;) Po pierwsze opony zimowe (oraz letnie i całoroczne) zmieniają swoje parametry z czasem i z upływem kilometrów. NIE STWORZONO do tej pory testu, który byłby w stanie to zbadać... czasem wykonuje się testy opon po połowie zużycia bieżnika, ale najczęściej są one wtedy ograniczone co do ilości opon. Generalna zasada jest taka, że opony premium radzą sobie z tym najlepiej, średnie gorzej, ekonomiczne jeszcze gorzej... a opony chińskie - tak najgorzej i je powinno się użytkować najkrócej... co nie oznacza, że wcale :)

Nie testuje się też zużycia opon rzeczywistego... to szacunkowe dane, które zostały obliczone na podstawie jakieś mniejszej próbki. Pytanie jak szybko będą się zużywać opony przy konkretnym stylu jazdy i na różnorodnej nawierzchni? Na to pytanie strasznie ciężko odpowiedzieć. Część parametrów w testach oceniana jest na podstawie ETYKIETY opon. Tak, dopiero jak się wczyta w testy to się okazuje, że część wartości brana jest "z kosmosu". 

Ostatnie... czy poruszając się z rodziną autem kompaktowym odczujecie różnicę osiągnięcia przyśpieszenia poprzecznego o 0,3 m/s ??? Taka jest różnica w teście między najlepszą oceną Continental, a najgorszą Pirelli... Na pewno odczujecie za to zmniejszenie drogi hamowania o 70m! Tyle dzieli oponę letnią od najgorszej opony zimowej... a ile jest między najlepszą i najgorszą zimówką??? 2,4m! 12 opon zimowych mieści się między 24 i 24,6m w drodze hamowania... 

Nie chodzi nam o to, żeby bagatelizować wyniki testów - ale żeby nie patrzeć na nie jako na wyrocznię. Nie dla przeciętnych osób, poruszających się w miarę spokojnie, przeciętnym samochodem w przeciętnych warunkach... Punktem wyjścia zawsze powinna być mniej więcej połowa tabeli! Każda opona w górę to najczęściej dopłata (i to spora) oraz zysk na bezpieczeństwie, a każda pozycja w dół to większy kompromis bezpieczeństwa, ale też często niższa cena... warto o tym pamiętać i wybierać mądrze.

Michelin Alpin 6 - na żywo bieżnik jest dużo bardziej agresywny...

Michelin Alpin 6 - na żywo bieżnik jest dużo bardziej agresywny...

Continental WinterContact TS860 i Michelin Alpin 6 w TOP3 w rozmiarze 225/45 R17

Czy kogoś zdziwiły takie wyniki? :) Nas też nie! Dwie chyba najdroższe i bardzo zaawansowane modele opon zimowych. Jeden z najlepszych wyborów jakich można dokonać - oczywiście dysponując odpowiednią gotówką - bo tanie te opony nie są. Oferują najdłuższe możliwe przebiegi, sprawują się też doskonale nawet po znacznym zużyciu bieżnika. Obie te firmy to klasa światowa i oferują jedne z najlepszych warunków gwarancji... Zdobywają czołowe lokaty w prawie każdym teście w każdym rozmiarze (no oprócz tych całkiem małych opon). W rozmiarze 225/45 R17 nie było tutaj niespodzianek.

Warto nadmienić, że pierwszy był Continental WinterContact TS860, a trzecią lokatę zajął Michelin Alpin 6. Raczej nie spotkaliśmy kierowców, którzy by byli niezadowoleni z tych opon - a to najlepsza recenzja dla nich i najlepsza rekomendacja. Nie ma tutaj wielkich kompromisów - to mają po prostu być najdroższe i najlepsze modele... no pewnie do czasu jak Continental zrobi model TS870, a Michelin Alpin 7 ;)

Przy opisach modeli nie będziemy rozpisywali się nad danymi technologicznymi, bo wg Nas nie ma to aż takiego znaczenia - tzn. czasem różnice między modelami w testach są tak marginalne, że często wygrywa nie ten, który uważamy za najlepszy ;) Na końcu wpisu umieściliśmy tabelę z szczegółowymi wynikami - dla cyferko / techno freeków!

Continental WinterContact TS 860

Opony Continental Continental WinterContact TS 860

Opona zimowa zapewniająca maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach zimowych dla samochodów klasy kompaktowej i średniej. Zwycięzca wielu testów - opona, na której można polegać w każdych warunkach zimowych

Najczęściej sprzedawane
Continental WinterContact TS 860

Polecane rozmiary
Continental WinterContact TS 860

Nr 2 w teście opon zimowych: Goodyear UltraGrip Performance+ nowość na sezon 2019!

Temu modelowi poświecimy osobny akapit, bo uważamy, że na niego zasługuje. Goodyear już najnowszym modelem letnim zrobił krok milowy żeby dogonić dwie wyżej wymienione firmy. Ulepszeniu uległy najsłabsze elementy ich opon letnich - czyli nie tak długie przebiegi jakie oferowała konkurencja i ewolucja najlepszych jej zalet - czyli przyczepności w każdych warunkach... W oponach zimowych w rozmiarze 225/45 R17 Goodyear UltraGrip Performance+ zrobił dokładnie to samo... niczego nie zepsuł, a ulepszył to co działało dobrze i stworzył oponę, która oferuje wręcz ekstremalny poziom przyczepności na różnych typach nawierzchni.

Dlatego dla nas jest to taki cichy zwycięzca (ekstremalnie bezpieczna opona zimowa za przyzwoite pieniądze), z uwagi na fakt, że jest z TOP3 najtańszą oponą... od Michelina potrafi być o 100-300zł tańszy na komplecie opon - to sporo, a zapewnia bardzo zbliżony poziom bezpieczeństwa.

Goodyear UltraGrip Performance +

Opony Goodyear Goodyear UltraGrip Performance +

Najnowsza propozycja opony zimowej klasy premium od kultowej marki Goodyear. Zaprojektowana z myślą o ekstremalnych, zimowych warunkach. Zapewnia wyjątkowo wysoki poziom przyczepności na każdym rodzaju nawierzchni.

Najczęściej sprzedawane
Goodyear UltraGrip Performance +

Polecane rozmiary
Goodyear UltraGrip Performance +

Nr 4: Apollo Aspire XP winter, Nr 6: Vredestein Wintrac Pro - świetne parametry za nieduże pieniądze

Dla niewtajemniczonych osób, Apollo i Vredestein to ten sam koncern ;) O ile wysokie lokaty Vredestein nikogo nie powinny dziwić (sam jeździłem na tych oponach i są bardzo dobre!), o tyle Apollo i to jeszcze na 4-tym miejscu to nie lada pstryczek w nos duuuuużo droższej konkurencji. Obie opony zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, a Apollo Aspire XP dodatkowo przez swój niski koszt zakupu zyskało dodatkowe punkty.

Myślę, że śmiało można obie te opony zimowe polecić w rozmiarze 225/45 R17 przeciętnemu "Kowalskiemu" jako jeden z najlepszych wyborów przy lekko ograniczonym budżecie. Jedyne co można im zarzucić to to, że są one nieco głośne (kosztem wysokiej przyczepności). Droższa konkurencja oraz np. Nokian potrafią zrobić opony zimowe w takim samym rozmiarze o 2-3 dB cichsze.

Minusem Apollo jest też ograniczony dostęp do palety rozmiarów. Jeśli jednak traficie w opony w swoim rozmiarze to jest to bardzo dobry wybór. Dużo szerszą gamą rozmiarów opon zimowych może pochwalić się Vredestein, który ma też większą renomę na rynku.

Vredestein Wintrac Pro

Opony Vredestein Vredestein Wintrac Pro

Opona zimowa z segmentu ultrawydajnych opon o średnicy 17 cali i większej. Dedykowana dla najmocniejszych samochodów poruszających się nawet 300km/h. Maksymalna przyczepność podczas pokonywania zakrętów oraz krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni.

Najczęściej sprzedawane
Vredestein Wintrac Pro

Polecane rozmiary
Vredestein Wintrac Pro

Nokian WR Snowproof: lekki zawód - tylko 12 miejsce w teście opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 ???

Opony zimowe Nokian to pewien symbol - stworzone w mroźnej Finlandii przez wiele osób uznawane są za jedne z najlepszych opon na śnieg (nie mylić z zimowymi). Od lat stanowiły wzór zachowania w najcięższych warunkach śniegowych. Nowa generacja jednak lekko zawodzi w teście opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 - myśleliśmy, że jeszcze podwyższy poprzeczkę, a to proszę - nawet na śniegu ich zachowanie nie jest tak wzorowe jak poprzednio. To już chyba drugi test, gdzie ich wyniki są mniej więcej powtarzalne.

Za największą ich zaletę należy napisać zachowanie na śniegu (chociaż już NIBY nie tak rewelacyjne) - piszę NIBY, bo poczekamy jednak na opinię użytkowników ;) testy... to tylko testy... wykonywane w pewnych konkretnych warunkach - niby równych dla wszystkich - ale dla nas najważniejszy jest głos użytkowników na przestrzeni dłuższej perspektywy czasu. Druga bardzo ważna zaleta to niski poziom emisji hałasu, nad którym Nokian cały czas intensywnie pracuje - tak samo jak nad ekologicznymi rozwiązaniami.

Jakie są minusy? Cały czas te same - czyli nieco zbyt szybkie (wg testów) zużywanie się bieżnika, co przełożyło się też wg testujących na wysokie koszty eksploatacji... pytanie tylko, ile kilometrów ktoś robi w czasie 36 miesięcy cyklu życia opony zimowej (tak, tylko tyle powinno się je użytkować! z uwagi nie na bieżnik, ale na zmianę parametrów gumy w czasie - a ta w oponach zimowych jest dużo bardziej na to wrażliwa). Jeśli mniej niż 20 tys. (na samych zimówkach) to ten argument można skreślić i wyrzucić do kosza.

Jeśli ktoś robi małe dystanse, ale czasem w głębokim śniegu i w ekstremalnych warunkach zimowych, to nadal Nokian i opony bieżnikowane stanowią jedną z lepszych opcji dostępnych na rynku - niezależnie od testów i tego kto je przeprowadza ;)

Nokian WR Snowproof

Opony Nokian Nokian WR Snowproof

Nowoczesne opony zimowe klasy premium naszpikowane innowacyjnymi technologiami. Nokian WR Snowproof to gwarancja cichej i komfortowej jazdy zarówno w ekstremalnych, zimowych warunkach, jak również w okresach przejściowych.

 

Najczęściej sprzedawane
Nokian WR Snowproof

Polecane rozmiary
Nokian WR Snowproof

Tanie opony zimowe z klasy budżetowej w rozmiarze 225/45 R17 - niekoniecznie słabe

Myślę, że w tym miejscu warto wymienić dwie opony, które tak na prawdę są prawie identyczne. Dębica Frigo HP2 oraz Sava Eskimo HP2. Obie są produkowane przez koncern Goodyear. Są to marki budżetowe, a Dębica jest bardziej znana w Polsce i często dostępna w większych ilościach niż Sava.

Bardzo ciekawą sytuacją jest, że Dębica została niżej oceniona, bo mają one niemal identyczny bieżnik i w wielu rozmiarach niemal identyczne etykiety. Różnice między nimi są raczej nie do wyczucia w samochodzie. Myślę, że to potwierdza nasze słowa wstępu do tego testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17. Na wynik mógł mieć też wpływ konkretnych partii produkcyjnych. W oponach budżetowych na pewno kontrola jakości jest na nieco innym poziomie niż w najbardziej wymagających oponach premium.

Oba modele sprzedają się dobrze, zadowolenie klientów jest raczej dość wysokie. Rozmawiając z klientami można usłyszeć narzekania na pewno elementy - każdy ma inne odczucia, ale to normalne przy oponach budżetowych, które z założenia posiadają pewne ograniczenia - niższa cena o prawie 100zł na oponie musi się wziąć z oszczędności w jakimś elemencie.

Opony zimowe klasy ekonomicznej (budżetowej) polecamy osobom, które poruszają się np. głównie w warunkach miejskich, gdzie prawdopodobieństwo wystąpienia ciężkich warunków jest niskie. Są one też mniej wytrzymałe na zużycie, ale na pewno spokojnie wystarczą na około 15 tys. km zanim zaczną znacznie tracić swoje właściwości (trzeba przy tym pamiętać również, żeby nie przekraczać 36 miesięcy użytkowania opon zimowych).

Dębica Frigo HP2

Opony Dębica Dębica Frigo HP2

Następca modelu Frigo HP - opona o nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych dla kierowców, którzy również w zimę cenią sobie dynamiczną jazdę. Opona dostarcza wysokie osiągi i trzyma auto na drodze w najtrudniejszych warunkach pogodowych.

Najczęściej sprzedawane
Dębica Frigo HP2

Polecane rozmiary
Dębica Frigo HP2

Posumowanie testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17. Auto Bild / Auto Świat 2019

Nazwa modelu Ocena Śnieg Mokro Sucho Koszty Etykieta
Continental WinterContact TS 860 Wzorowa 1- 2+ 2+ 2+ E B 72
Goodyear UltraGrip Performance + Wzorowa 1- 1- 2 2 E B 72
Michelin Alpin 6 Wzorowa 2+ 2+ 2 1 E B 69
Apollo Aspire XP Winter Wzorowa 2 2+ 2 1 E B 72
Bridgestone BLIZZAK LM-005 Wzorowa 2 1- 2 2 C A 71
Vredestein Wintrac Pro Wzorowa 2 2+ 2 2 E B 72
BFGoodrich g-Force Winter 2 Dobra 1- 2+ 2- 2 C B 69
Semperit Speed-Grip 3 Dobra 1- 2 2- 2+ E C 72
Hankook Winter i*cept RS2 W452 Dobra 1 2- 2- 2 E B 72
Uniroyal MS plus 77 Dobra 2+ 2 2- 2- E C 71
Nexen WINGUARD Sport 2 Dobra 2 2 2- 2 E B 69
Fulda Kristall Control HP2 Dobra 2+ 2- 2- 2- C B 71
Nokian WR Snowproof Dobra 2+ 2- 2- 2- C B 69
Yokohama BluEarth Winter V905 Dobra 2- 2- 2- 2 E C 72
Kleber Krisalp HP3 Zadowalająca 1+ 2+ 3+ 2- C B 69
Dunlop Winter Sport 5 Zadowalająca 1- 2 3+ 2- C B 70
Sava Eskimo HP2 Zadowalająca 1- 3+ 3 2 C C 71
Pirelli Winter SOTTOZERO Serie 3 Zadowalająca 3+ 2 2- 3+ C B 72
Dębica Frigo HP2 Warunkowo godna polecenia 1 3 3 2+ E B 71
Kumho Wintercraft WP71 Warunkowo godna polecenia 2 2+ 3+ 3 E C 72

Opony zimowe, które nie zakwalifikowały się do drugiego etapu testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17

Jako poziom odniesienia posłużyła opona letnia, jej wynik to 30,4m na suchym i aż 89m na śniegu! Dla porównania najlepsza 5-tka opon zimowych (tylko wyniki hamowania sucho / śnieg), bez uwzględnienia innych kategorii:

  • Bridgestone Blizzak LM 005 (91 H) sucho: 29,2m, śnieg: 24,6m
  • Goodyear UltraGrip Performance + (91H) sucho: 30,6m, śnieg: 24,3m
  • Michelin Alpin (91 H) sucho: 30,4m, śnieg: 24,7m
  • Semperit Speed-Grip (91 H) sucho: 31,6m, śnieg: 24,3m
  • Continental WinterContact TS 860 (91H) sucho: 31,5m, śnieg: 24,5m

Poniżej przedstawiamy opony zimowe w rozmiarze 225/45 R17, które nie zakwalifikowały się do kolejnego etapu testu. Warto zwrócić uwagę na małe różnice w kolejnych pozycjach i jak "mało" brakowało do awansu. Z drugiej strony... różnica do najlepszej opony jest dość znaczna.

Lista opon, które NIE zakwalifikowały się do drugiej części testu (tylko wynik hamowania sucho):

  • Paxaro Winter (91 H) 34,4m
  • Mabor Winter Jet 3 (91 H) 34.7m
  • Matador MP92 Sibir Snow (91H) 34,8m
  • Tyfoon Eurosnow II (94V) 34,8m
  • General Altimax Winter 3 (94 V) 34,9m
  • Gislaved Euro Frost 6 (91 H) 35,1m
  • Linglong Green Max Winter UHP (94V) 35,2m
  • Kenda Wintergen 2 KR 501 (94 H) 35,3m
  • GitiWinter W1 (91 H) 35,6m
  • Cachland CH-W2002 (94 H) 35,7m
  • Viking WinTech (91H) 35,8m
  • Blacklion Snow Pioneer BW56 (94H) 36,7m
  • Fortuna Winter-Max A1 (Winter UHP) (94 V) 36,9m
  • Sailun Iceblazer Alpine Evo (91 H) 36,9m
  • King Meiler Winter Tact WT84 (91H) 37,4m
  • Duraturn Mozzo Winter (94 V) 37,6m
  • Superia Bluewin UHP (94V) 37,7m
  • Profil Tyres Pro Snow Ultra (91 H) 37,9m
  • Windforce Snowpower (94H) 38,5m
  • A-plus A502 (94H) 39,0m
  • Mazzini Snow Leopard (94 H) 39,1m
  • Triangle Snow Lion TR 777 (94 V) 39,2m
  • Run I Fit LW31 (91 H) 39,4m

Zespół Voida.pl

O autorze: Voida.pl to zespół ludzi, których pasją jest motoryzacja. Mamy ponad 10 lat doświadczenia na rynku oponiarskim i jesteśmy w stanie zagwarantować profesjonalne doradztwo w zakupie opon, felg stalowych i aluminiowych oraz najwyższą jakość obsługi klienta.

Inne wpisy na blogu, które mogą Cię zainteresować :)

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Opony i felgi typu DEMO - tanie komplety kół

Utworzony przez Voida.pl - dnia 12.02.2024

Na samym początku należy sobie zadać dwa podstawowe pytania - czym tak właściwie są opony DEMO i czemu omawiane rozwiązania zyskują na popularności? Co trzeba o nich wiedzieć oraz jakie są ich najmocniejsze strony? Jeśli ktoś szuka dla siebie opon z segmentu premium w rozsądnej cenie, będzie to dla niego jedna z najkorzystniejszych propozycji na rynku.

przeczytaj pełen tekst »
Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Nowości opon na sezon zimowy 2023/24

Utworzony przez Voida.pl - dnia 04.09.2023

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z jazdą, dobrze dobrana opona zimowa może sprawić, że podróż stanie się bezpieczna i komfortowa nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Dlatego też dzisiaj pragniemy przedstawić Państwu najnowsze opony na sezon zimowy 2024, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić nie tylko doskonałą przyczepność na śniegu i lodzie, ale również długą żywotność i wydajność.

przeczytaj pełen tekst »
Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Nie ma na rynku felg lewych i prawych, ale...

Utworzony przez Voida.pl - dnia 20.07.2023

Patrząc na niektóre modele felg, na ich ułożenie ramion, możemy wywnioskować, iż istnieją one w wersji na lewą i stronę auta. Często jednak jest to mylne wrażenie i takich obręczy na rynku jest znikoma ilość. Zdarzają się jednak wyjątki i są producenci felg, którzy posiadają w ofercie koła na lewą i prawą stronę auta.

przeczytaj pełen tekst »
Polecane opony do aut elektrycznych

Polecane opony do aut elektrycznych

Utworzony przez Voida.pl - dnia 19.07.2023

Na ulicach coraz częściej widujemy auta elektryczne. Na pierwszy rzut oka nie różnią się od tradycyjnych aut spalinowych. Są użytkowane na takich samych czarnych oponach jak pozostałe auta. Czy jednak są jakieś różnice? Oto kilka wyróżników charakteryzujących gamę opon specjalnie stworzonych do samochodów bateryjnych.

przeczytaj pełen tekst »

Dostawa kurierem GLS - gratis!

Szybkie płatności Paynow